Un buget prea frumos ca sa fie adevarat

Inflatie 15%, crestere economica 5,2%, deficit bugetar 2,65% din PIB, acestea sunt obiectivele pe care Guvernul Romaniei si le propune prin proiectul de buget pe 2003. Statul va incasa din impozite directe si indirecte, venituri nefiscale, venituri din capital, donatii si sponsorizari 562.456,5 miliarde lei si va cheltui 612.238,5 miliarde lei. Veniturile bugetului public vor fi mai mici cu 0,5% decat cele realizate in cursul acestui an, cauza fiind reducerile preconizate la anumite categorii de

Inflatie 15%, crestere economica 5,2%, deficit bugetar 2,65% din PIB, acestea sunt obiectivele pe care Guvernul Romaniei si le propune prin proiectul de buget pe 2003. Statul va incasa din impozite directe si indirecte, venituri nefiscale, venituri din capital, donatii si sponsorizari 562.456,5 miliarde lei si va cheltui 612.238,5 miliarde lei. Veniturile bugetului public vor fi mai mici cu 0,5% decat cele realizate in cursul acestui an, cauza fiind reducerile preconizate la anumite categorii de impozite (asigurari sociale, taxa de dezvoltare).
O veste nu prea grozava, cresc accizele. Motivatia invocata de Ministerul Finantelor Publice este necesitatea alinierii la cotele de accizare practicate in UE. Daca acum benzina cu plumb este accizata cu 290 euro/tona, iar benzina fara plumb cu 235 euro/tona, saltul ar trebui sa fie pana la 364 euro/tona pentru primul produs si 304 euro/tona pentru cel de-al doilea. Avand in vedere ca, de regula, cresterea accizelor la carburanti este o masura cu caracter inflationist, suportabilitatea sociala a unei astfel de masuri este discutabila.
Ca alocari bugetare, fondurile publice pentru invatamant sunt estimate la 4% din PIB, reforma sistemului sanitar va consuma 3,7% din PIB, sustinerea agriculturii 1,6% din PIB, iar dezvoltarea sectorului industrial va costa 0,9% din PIB. Acestea sunt cateva dintre coordonatele generale ale exercitiului bugetar pe 2003.

In continuare fiscalitatea salariala ramane principala sursa de venituri a bugetului

Impozitul pe profit reprezinta 2,1% din PIB. Impozitul pe venit 3,2% din PIB, in crestere cu 0,2% fata de anul 2002 ca urmare a reducerii contributiei la asigurari sociale concomitent cu cresterea cotei medii de impozit prin trecerea intr-o noua treapta de impozitare. TVA reprezinta 6,6% din PIB, mai mare cu 0,4%, continuand sa reprezinte impozitul cu ponderea cea mai mare in cadrul impozitelor indirecte. Taxele vamale scad cu 0,2%, fiind influentate nefavorabil de cresterea importului intr-un ritm mai lent decat PIB. Accizele prezinta o crestere de 0,1%, fiind influentate de majorarea cotelor, in mod gradual, conform graficului stabilit in cadrul procesului de aderare la UE.

Ministerul Finantelor publice promitE reducerea presiunii fiscale

· Reducerea treptata a presiunii fiscale, indeosebi a celei cu forta de munca – diminuarea contributiilor la asigurari sociale cu 5%, incepand cu luna ianuarie 2003, care se vor adauga celor 3% reduse in cursul acestui an. Reducerea propusa pentru 2003 va fi distribuita intre angajat (contributie cu 2,67% mai mica decat cea prezenta) si angajator (contributie cu 2,33% mai mica). Obiective: facilitarea extinderii bazei de impozitare si reducerea dimensiunilor pietei fortei de munca la negru.
· Reducerea cu 1% a taxei de dezvoltare cuprinsa in tariful energiei electrice. In prezent, taxa este de 10% pentru energia electrica si 5% pentru cea termica. Taxa de dezvoltare este platita de catre agentii economici. Obiectiv: stimularea productiei si investitiilor.
· Cresterea graduala a cotei impozitului pe profit pentru profitul aferent veniturilor realizate din export, pana la cota standard. Exportatorii vor plati 12,5% in 2003, incasarile bugetare crescand de la 33.205 miliarde lei la 39.596 miliarde lei. Din 2004, cota de impozitare va fi de 25%.
· Cresterea accizelor conform graficului stabilit pentru atingerea cotelor de impozitare, in mod gradual, pana la standardele UE. Statul de bazeaza pe o crestere a incasarilor din accize de la 38.252 miliarde lei la 45.880 miliarde lei.
· Deficitul bugetului general consolidat este proiectat la circa 2,65% din PIB, datoria publica interna la 8,8% din PIB, iar datoria publica externa la 21% din PIB.

Ministerul Muncii si solidaritatii primeste 10,1% din PIB
· Indexarea alocatiei de stat pentru copii cu 17%, ajungand la 210 mii lei/copil. Suma alocata este de 1.891,3 miliarde lei.
· Majorarea salariului de baza minim brut pe tara la 2,5 milioane lei, fata de 1,75 milioane lei, cat este in prezent.
· Acordarea de ajutoare sociale la circa 590 mii de persoane, in functie de venitul lunar minim garantat. Acordarea de ajutoare pentru incalzirea locuintelor pe timp de iarna diferentiat, in functie de venitul mediu net lunar pe membru de familie si de tipul de incalzire. Pentru acordarea acestor ajutoare sunt estimate fonduri de circa 6.900 miliarde lei (0,4% din PIB).
· Continuarea etapei de recorelare a pensiilor, inceputa in anul 2001, si indexarea acestora. In acest scop sunt estimate fonduri de circa 4.694,9 miliarde lei, ceea ce reprezinta 0,25% din PIB.
Cheltuielile pentru asistenta sociala, alocatii, pensii, ajutoare si indemnizatii cuprinse in bugetul general consolidat detin o pondere de 10,1% din PIB.

Daniel Daianu, fost Ministru de Finante, despre buget

· Rata programata a inflatiei (15%) „Pare realista, avand in vedere ritmul dezinflatiei in 2002.”
· Rata de crestere economica (5,2%) „Este optimista, daca ne gandim la stirile proaste privind economia mondiala si consecintele unei posibile interventii americane armate in Irak (pretul petrolului, piete nervoase, incetinirea consumului pe principalele piete de export ale Romaniei).”
· Tinta de deficit bugetar (2,65%) „Pare realista, avand in vedere scaderea cheltuielilor cu serviciul datoriei publice, pe fondul dobanzilor in scadere.”
· Dinamica produsului intern brut (crestere de 5,2%) „Intrebarea este daca aceasta tinta este potrivita in conditiile date. Eu cred ca da, deoarece o crestere a deficitului ar fi normala pe fondul unei incetiniri puternice a dinamicii economice, a unei recesiuni economice, ceea ce nu este cazul in Romania in conjunctura actuala.”
· Cresterea incasarilor din TVA (+45% in termeni nominali, fata de inflatia prognozata de 15%) „Anticiparea unei cresteri atat de spectaculoase reclama o explicatie. Va fi colectarea atat de eficace?”
· Capcanele bugetului: „Pericol in perspectiva pentru buget: arieratele care au crescut in ultimii ani, ajungand la 45% din PIB; acestea se acumuleaza, in buna masura, la utilitatile publice, care au preluat povara care se gasea in bilantul bancilor de stat sub forma creditelor neperformante. Arieratele fata de utilitatile publice reprezinta deficite cvasi-fiscale, care, in cele din urma, vor greva bugetul public, ceea ce ar putea ameninta dinamica economica pozitiva pe termen mediu.”