A fost odată ca niciodată, că de n-ar fi… Nici despre povestea Mădălinei Bhatia (foto) nu s-ar spune, poate, foarte multe lucruri dacă nu ar fi scoasă din contextul poveștilor clasice de business: o tânără româncă se îndrăgostește, își urmează partenerul de viață tocmai în Africa de Sud și începe acolo un business. Și nu, nu este un clișeu dintr-un film cu happy end. Acțiunea chiar se petrece, astăzi, în Cape Town, al doilea oraș ca mărime din Africa de Sud. Din dorința de a face ceva util, în care să pună „mult suflet“ – „Pentru că altfel nu se poate“ – Mădălina a creat o marcă de cosmetice care s-a transformat, în timp, în cel mai cunoscut brand african de lux, independent, din lume – Wild Olive. Nu a fost ușor, mai ales că nu cunoștea nimic despre această industrie, a cosmeticelor, ori despre lumea afacerilor. Dar nici dificil nu s-ar zice că a fost. „Când ești pasionat de ceva, lucrurile vin ușor către tine. Am învățat multe de la localnici. Și ei de la mine“, spune antreprenoarea. Primul pas a fost făcut în urmă cu șapte ani, când a cumpărat, cu 15.000 de euro, o formulă de săpun de la un farmacist din Cape Town, „un săpun special, 100% natural“.
În primul an, bugetul a fost de aproximativ 7.500 de euro. „Am început să lucrăm într-un spațiu mic pentru care plăteam chirie 100 de euro, în fiecare lună. După trei ani, am închiriat un spațiu mult mai mare (200 mp), potrivit comenzilor pe care le aveam. Iar anul acesta am construit propria clădire, chiar în centrul orașului, după o investiție de circa 300.000 de euro“, mai spune Mădălinei Bhatia (37 de ani), cunoscută și ca „Mărioara de la Țară“ (n.red. – numele de designer pe care l-a ales încă de când a deschis primul magazin, în Africa de Sud). Cu 20 de angajați stabili – sunt perioade în care numărul acestora crește, în funcție de volumul comenzilor -, și o gamă mult mai variată de produse (peste 200), Wild Olive este exportat, în prezent, în foarte multe țări din lume, inclusiv în America, fiind vândut mai ales în galerii de artă și spații neconvenționale. Vânzările depășesc 250.000 de euro, anual, din care 40% înseamnă exportul. „Totul se lucrează manual, cu ingrediente naturale, iar dacă primim o comandă de 100.000 de euro, o putem acoperi în timp util“, mai oferă un amănunt antreprenoarea.
Primul magazin din România
Între timp, a început să primească tot felul de propuneri de parteneriate și extinderi, însă, pe modelul „întâi învăț cum se comportă produsul într-o piață și apoi mai fac un pas“, Mădălina a preferat să deschidă, acum doi ani, primul magazin în România, mai exact în centrul Capitalei. „Ne-a luat câțiva ani să ne pregătim în acest scop. Am decis să învăț businessul la distanță în țara unde știu că mă pot juca, înainte de a merge în alte părți“, explică ea. O decizie înțeleaptă, în contextul în care spațiul amenajat, potrivit pentru produse de nișă, aparține familiei.
Mai departe, Mădălina Bhatia are încredere că produsele sale vor acoperi un procent mai mare la export, luând în calcul inclusiv magazinul din România. Și mizează tocmai pe acel „ceva“ pe care îl aduce în piață, care o diferențiază, într-un fel, de restul produselor de masă.
De altfel, în România, vânzările de produse de îngrijire personală şi frumuseţe au totalizat, în 2013, aproximativ 963 de mil. euro, potrivit Euromonitor. Cu un avans timid (sub 1%) faţă de 2012, piaţa autohtonă se află încă departe de ţările occidentale, unde consumul de cosmetice este de patru-şase ori mai mare.