Tică Darie este tânărul care, în 2014, a adus ciorapii de lână Made in Roşia Montană în vizorul a sute de utilizatori ai reţelei de socializare Facebook. El a fondat Made in Roşia Montană, o afacere socială, care are drept scop crearea de locuri de muncă pentru şomerii din localitatea de unde-şi are originile, în urma unei investiţii de aproximativ opt mii de lei.
La finele lui 2013, Tică Darie, internat în Spitalul Câmpeni, pentru amigdalită, şi-a rugat vecina, pe tanti Eta, să-i facă o pereche de ciorapi pe care să scrie Roşia Montană, pentru că, de când o ştie, a descoperit că îi place să croşeteze.
„După două zile, mi-a arătat ciorapii, i-am luat în picioare şi mi-au plăcut foarte mult, aşa că m-am hotărât să iau iniţiativă şi să-i fac cunoscuţi lumii întregi. Poate că îşi doresc şi alţii, mi-am zis. Tanti Eta a compus şi o poezie atunci. Am publicat-o pe contul meu de Facebook împreună cu o fotografie şi un anunţ. Imediat a început nebunia. Două zile mai târziu primisem 100 de comenzi. Când i-am spus doamnei Eta, chiar nu ştiam cum să ne descurcăm“, îşi aminteşte acum tânărul.
Atunci, în apropierea Revelionului, el a început să caute în sat şi alte doamne care ştiau să tricoteze ciorapi şi aşa a cumpărat lână toarsă. „Soţul lui tanti Eta a făcut andrelele pentru celelalte doamne, iar noi le-am arătat modelul. Fiecare şi-a intrat în ritm rapid, rezultatul fiind multe perechi minunate de ciorapi de lână. Facebook-ul era plin cu ciorapi de la Roşia Montană“, recunoaşte el.
În prezent, 50 de femei din comuna Roşia Montană şi din satele din apropiere lucrează ciorapii care se găsesc în magazinul său online cu produse de lână, lansat în 2015.
„În România, noi încercăm să facem o campanie pentru promovarea lânii, pentru că oamenii nu ştiu ce beneficii are, că e bună de purtat şi primăvara/vara, pentru că lâna respiră, că menţine temperatura corpului, că absoarbe umezeala şi nu ţine rece dacă este udă“, mai spune Tică Darie. Anul trecut, el şi-a înscris afacerea în cadrul unui concurs pentru întreprinderi sociale organizat de Fundaţia NESsT şi s-a numărat printre cele două echipe câştigătoare, primind un premiu de 10 mii de euro.