Are deja patru fabrici, a mai cumpărat două pe care vrea să le relocheze și se pregătește să construiască încă două. Bărbuţ deține, la Ploieşti, cea mai mare fabrică de adezivi din Europa și investește zece mil. euro pentru a ridica una asemănătoare la Roman
«Avem calitate bună, un preț bun, corect și constant, și facem foarte mult profit!“ Așa își caracterizează afacerea Marcel Bărbuț, businessmanul care a reușit, în câțiva ani, să schimbe ierarhiile din topurile producătorilor de materiale de construcții din România.
Adeplast, compania pentru care sunt planuri să devină un mare jucător regional în Europa, a avut anul trecut, la o cifră de afaceri de aproape 34 de milioane de euro, în creștere cu 12% față de 2010, un profit de 1,5 milioane de euro. „Am făcut niște calcule – acum doi ani, profitul nostru reprezenta 55% din totalul profitului pieței, iar în 2011 am ajuns să avem 67%“, susține businessmanul, care are și o explicație pentru aceste cifre: „Dacă ar exista niște statistici exacte, cred că am fi primii pe piața noastră, cea de mortare-adezivi. Aici există 15 jucători mari, Ceresit (Henkel n.r.) ar fi cel mai important dintre concurenți – are o cifră de afaceri mare, dar vinde tot felul de lucruri, de la șampoane la detergenți.“
Cum s-a construit Adeplast
Până să ajungă în topul producătorilor de materiale de construcții, drumul a fost lung. Înainte de Revoluție, Marcel Bărbuț a fugit în Austria. „Acolo am lucrat de jos până am ajuns numărul doi într-o firmă. Făceam tencuieli, termosisteme. Am vrut să fiu propriul meu stăpân și, în 1996, m-am întors în România. Șeful meu a venit după mine pentru că noi construisem firma și avea mare încredere în mine“, își amintește Bărbuț.
Însă, businessul din Austria nu a prins în România, așa că a ales să se reprofileze. „Cineva mi-a făcut o propunere să producem adezivi de faianță și gresie. I-am zis că habar n-am cu ce se mănâncă, dar am investit 10.000 de dolari în afacere“, își amintește Bărbuț începuturile Adeplast. Businessul s-a dovedit extrem de profitabil, costurile de producție fiind mici, iar prețul de vânzare la nivelul produselor importate din Vest. În 2007, a hotărât să cumpere acțiunile asociaților lui. În acel moment, Adeplast avea o singură fabrică. În nici cinci ani a mai ridicat trei fabrici, a cumpărat două și a demarat lucrările pentru încă două. „La Oradea avem o fabrică de adezivi, o fabrică de vopsele și tencuieli decorative, ambele foarte moderne. În Ploiești avem fabrica de adezivi, e cea mai mare din toată Europa, are o capacitate imensă și o elasticitate foarte mare, adică putem să producem o gamă foarte variată de produse, și mai avem fabrica de polistiren expandat“, explică Bărbuț.
Criză mare, investiții și mai mari
Anul acesta, omul de afaceri a fost protagonistul uneia dintre cele mai mari tranzacții din piață, cumpărând cele două fabrici de polistiren expandat ale Zentyss. Acestea vor fi relocate la Oradea și la Ploiești, iar producția Adeplast de polistiren expandat urmează să ajungă la aproximativ 600.000 de metri cubi pe an. „Am construit în acest an 6.000 de metri cubi de hale noi, în care se va instala fabrica de polistiren expandat de la Arad. Aceasta va produce în mod special polistiren grafitat. Vom face și produse atipice, dimensiuni speciale pentru producatorii de profile, pentru producătorii de acoperişuri, încercăm și cred că vom dezvolta o producție de materiale pentru ambalaje“, spune Bărbuț.
Tot la Ploiești, businessmanul a pregătit și spațiul pentru o nouă fabrică de vopsele și tencuieli decorative, în timp ce la Oradea va ajunge, anul viitor, cea de-a doua fabrică de la Zentyss. Planurile pe termen scurt sunt însă mult mai ambițioase. Cu o investiție de zece milioane de euro, omul de afaceri construiește la Roman o nouă fabrică de mortare și adezivi, despre care susține că va avea o capacitate mai mare chiar decât cea de la Ploiești. Ar fi vrut să îi dea drumul anul acesta, dar nu a reușit pentru că i-au trebuit zece luni să obțină un aviz de la Direcția de Sănătate Publică, așa că inaugurarea spune că va avea loc în martie anul viitor.
Deoarece va avea o creștere semnificativă a producției, are planuri să intre pe noi piețe. În prezent, exportă foarte bine în Ungaria, Moldova și Liban. „Fiul meu a reușit să trimită vreo două-trei camioane în Germania, mai trimitem în Italia. De la anul, vrem să găsim un distribuitor bun pe Bulgaria. Ne mai interesează și Ucraina, dar acolo este mai complicat“, spune omul de afaceri.
Cum a reușit să ajungă să dețină un business atât de mare și de dinamic? Bărbuț crede că secretul succesului este să îți placă ceea ce faci și să pui multă pasiune. „Cu timpul, în ani de zile, am învățat că cel mai bine este să te concentrezi asupra unui singur domeniu. Businessul l-am clădit exact cum ridici o casă: bucățică cu bucățică, cărămidă cu cărămidă“, încheie Marcel Bărbuț.