În liceu, scria poezii. Pe unele chiar le-a publicat. Apoi s-a concentrat pe „mate-fizică“ și, într-un fel, a profesat în domeniul acesta. O perioadă a fost bine, dar era clar că ceva lipsea: Laura Olaru tânjea să creeze. Și nu visa la orice fel de creație, ci la lucrul acela care aduce un strop de bucurie oricărei femei. Așa a început să deseneze genți. De aici și până la apariția fizică a primului produs nu a mai fost decât un pas. Se întâmpla acum aproape patru ani. Derulând, Laura își spune ce curajoasă trebuie să fi fost: „Nu-i ușor să începi de la zero la 40 de ani“. Dar nu regretă nicio o secundă nopțile nedormite: creațiile sale au ajuns în marile orașe ale modei și sunt purtate de nume celebre.
Mica afacere a început-o împreună cu soțul său, care muncește cot la cot cu ea, susținută fiind de mai mulți colaboratori și prieteni. Astăzi, într-un atelier ce ține de Grup Industrial Titan (București), unde s-au strâns ca într-un hub și alți designeri cunoscuți, Laura Olaru oferă inclusiv consiliere și dezvoltă idei împreună cu clientele sale, printre care Adina Buzatu, Jojo (Cătălina Grama) sau Rona Hartner.
Drumul până aici nu a fost numai cu „lapte și miere“, ci și cu foarte multă energie consumată. Atât pentru găsirea celor mai buni furnizori de materiale, cât și pentru stabilirea celor mai bune canale de vânzare. Laura spune că, în primul an, a bătut pe la toate ușile mari să-și vândă produsele, încercând să demonstreze că lucrul pe care îl face chiar este unul diferit, cu o amprentă specială.

Piața nu a ajuns la maturitate

O scurtă privire în piața românească demonstrează că, pentru a răzbate, „răbdarea și perseverența“ sunt două calități pe care e musai să le dezvolți peste media celorlate cu care, în mod natural, ești înzestrat. „Pe de o parte, lupți cu colegii tăi, designeri ca și tine. Iar pe de alta, încerci să schimbi mentalități, să dezvolți o cultură care nici măcar nu a ajuns la majorat. Această industrie nu este deloc dezvoltată în România și, deseori, nici încurajată. Mulți români preferă să cheltuiască mai puțin și să cumpere un produs de o calitate îndoielnică, decât să dea un ban în plus pentru un produs foarte bun“, spune Adelina M., clientă fidelă a brandurilor de designer. Cu o paranteză: piața românească de marochinărie și încălțăminte este evaluată la aproximativ 800 de milioane de euro.

 

„Îmi amintesc că, la începuturile proiectului nostru, se comenta malițios între fashioniste că, dacă n-ai bani de un designer internațional, îți iei unul român. Această prejudecată extrem de superficială și eronată s-a transformat, în timp, în aprecierea valorilor românești“, declara, într-un interviu anterior pentru Capital, Mirela Bucovicean, proprietara Molecule F, platformă online de promovare şi vânzare a creaţiilor designerilor români. Cu o mențiune importantă: un produs „made in Romania“ nu implică automat și un preț foarte scăzut. Pentru cel puțin două motive serioase. Primul se referă la faptul că actul creativ nu ar trebui să țină de naționalitate și cere să fie apreciat la justa lui valoare. Iar cel de-al doilea ține de partea pragmatică a procesului de producție. Și încă o precizare: în majoritate copleșitoare, designerii români produc serii limitate, din lipsa unor canale de distribuție complexe.

„Avem produsele în mai multe magazine, inclusiv în străinătate, la Paris, cât și pe site-urile care promovează designerii. Sunt perioade în care vând 50 de genți într-o lună și perioade în care vând mai puțin, valoarea medie a bonului de cumpărături fiind undeva la 300 de lei“, adaugă Laura Olaru. Bineînțeles că sumele variază, fiind și cazuri în care vinde de 1.000 de lei sau chiar mai mult pe un singur bon, între piesele de rezistență ale creațiilor sale aflându-se și „Triunghiul“, „Happy Me“ sau „Milenko“. De altfel, aceste piese au avut mare priză la publicul din străinătate, unele mergând în Anglia, Italia, Germania și Franța. Mai departe, Laura Olaru are planuri mari cu un magazin online și, în același timp, se concentrează pe a fi prezentă atât la prezentările de modă, cât și la târgurile de profil.