Printr-o adresa trimisa pe data de 26 februarie 2003, CNAS invita societatile de asigurari sa-si depuna oferta de participare la „procedura de selectare a societatilor ce vor fi acreditate sa incheie asigurari de raspundere profesionala cu furnizorii de servicii medicale si farmaceutice”. Ceea ce intriga din primul moment la aceasta adresa trimisa de CNAS este faptul ca data limita de depunere a ofertelor era 3 martie a.c. In afara termenului foarte scurt pentru depunerea ofertelor, practic trei zile pentru o serie intreaga de autorizatii si decizii, CNAS incalca si Legea concurentei. Creata in baza Ordonantei nr. 150/2002, CNAS nu are dreptul sa organizeze licitatii publice; cel mult, asa cum spune ordonanta, Casa poate „sa reglementeze in mod unitar sistemul de asigurari de raspundere civila”. Totusi, CNAS organizeaza aceasta selectie exact ca pe o licitatie si desemneaza patru castigatori, fiecare cu un anumit segment de piata bine determinat. Prin ordonanta de infiintare a CNAS se solicita ca societatile de asigurari sa fie autorizate de Comisia pentru Supravegherea Asigurarilor si sa aiba un contract de reasigurare. Cu toate acestea, CNAS a intocmit un caiet de sarcini in care nivelul capitalului social, lichiditatea, ratingul, reteaua teritoriala si cuantumul primelor de asigurare sunt purtatoare de puncte calificatoare sau descalificatoare, in functie de hotararea comisiei de analiza a ofertelor. Potrivit deciziilor transmise de CNAS societatilor de asigurari, la licitatie au participat opt societati si au fost admise patru, restul de pana la peste 36 de societati nu au ajuns sa-si depuna dosarul de oferta. La contestatiile depuse de nenumarate companii (Interamerican, Asiban, Garanta, AGI, Generali, Omniasig), CNAS a raspuns ca a facut selectia ofertelor in baza Ordonantei nr. 60 din 2001 privind achizitiile publice. Chiar si asa, acest act normativ cere ca anuntul de depunere a ofertelor sa fie publicat in Monitorul Oficial, iar data limita de depunere a ofertelor sa fie la un interval de 40 de zile dupa publicarea anuntului. Tot in raspunsul trimis de catre CNAS societatii de asigurari Generali, Casa recunoaste ca a luat ca „baza de referinta si raportare (nu si ca temei legal)” aceasta ordonanta.
Cea mai grava abatere de la legislatia in vigoare o constituie insa impartirea efectiva a pietei intre patru agenti de asigurari. Practic, printr-un acord tacit, Astra, Allianz, ARDAF si Asirom au acaparat cate un segment de piata bine determinat. Dupa cum ne-a declarat Viorel Munteanu, consilier in cadrul Consiliului Concurentei, „aceasta decizie a CNAS limiteaza puternic piata. Este tot ceea ce interzice articolul 9 din Legea concurentei. Sunt interzise orice actiuni ale organelor administratiei publice centrale sau locale avand ca obiect sau putand avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei.” Pentru presedintele CNAS, Eugeniu turlea, insa, aceste prevederi nu au fost incalcate: „Am facut selectia in baza Ordonantei nr. 150. Au existat o serie intreaga de criterii si am lasat piata libera. Am ales oferta cu cea mai mare valoare asigurata si cu cea mai mica prima de asigurare. stiu ca am deranjat prin aceasta decizie, dar calea justitiei este libera.”
Legi Incalcate de CNAS
· Legea Concurentei stipuleaza clar: „Sunt interzise orice actiuni ale organelor administratiei publice centrale sau locale avand ca obiect sau putand avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei.” Preturile produselor si tarifele serviciilor se determina in mod liber pe baza cererii si ofertei, nu la o valoare si o prima de asigurare impusa.
· Ordonanta nr. 150/2002 privind modul de functionare al CNAS stabileste printre atributiile Casei pe aceea de reglementare a sistemului de asigurari de raspundere civila, fara sa spuna ce inseamna aceasta „reglementare”. Oricum, nicaieri nu este vorba de organizarea de licitatii sau alte proceduri asemanatoare.
· Legea privind achizitiile publice stipuleaza ca anuntul pentru selectia de oferte trebuie publicat in Monitorul Oficial cu cel putin 40 de zile inainte de data limita de depunere a ofertelor. Pentru cazuri exceptionale, actul normativ aloca sapte zile. Anuntul CNAS a fost trimis pe fax societatilor de asigurari, iar termenul de depunere a fost de trei zile lucratoare.