Guvernul american a vândut luni ultimele acţiuni pe care le mai deţinea la grupul auto General Motors Co, punând capăt unui program istoric de salvare a uneia din cele mai importante companii americane care la final a generat pierderi de aproximativ 10 miliarde de dolari pentru contribuabili, transmite Reuters
Washingtonul a venit în ajutorul General Motors şi Chrysler în timpul crizei financiare din 2007-2009 care a aruncat SUA în cea mai severă recesiune de după Marea Criză din anii 1930.
‘Odată cu vânzarea ultimelor acţiuni GM, un capitol important din istoria ţării noastre s-a încheiat’, a declarat secretarul Trezoreriei SUA, Jack Lew.
Trezoreria SUA a precizat că a recuperat 39 de miliarde din cele 49,5 miliarde de dolari injectate în 2009 de statul american pentru salvarea de la faliment a General Motors, cel mai mare din cei trei constructori auto americani din Detroit. Dintre aceştia doar Ford a reuşit să se descurce fără ajutorul statului, în timp ce Chrysler a trecut sub controlul Fiat după ce anterior a fost salvat de statul federal american.
Banii injectaţi în industria auto au provenit din pachetul de 700 miliarde de dolari, botezat TARP (‘Trouble Asset Relief Program’), pus la punct de Congres în timpul crizei pentru a salva sistemul bancar şi a evita sporirea panicii pe Wall Street.
Potrivit unui studiu realizat de Center for Automotive Research, salvarea industriei auto a permis păstrarea a 1,5 milioane de locuri de muncă şi a 105,3 miliarde de dolari sub formă de taxe şi asigurări sociale colectate.
Analiştii consideră că ieşirea completă a Trezoreriei din acţionariatul GM va ridica stigmatul de ‘Government Motors’ care planează în prezent asupra constructorului auto. În plus, compania va putea, din nou, să plătească dividende, şi de asemenea să ofere recompense mai mari pentru directorii săi.
De la ieşirea de sub protecţia legii falimentului în 2009, GM a fost profitabilă timp de 15 trimestre consecutiv, generând profituri cumulate în valoare de aproximativ 20 de miliarde de dolari de pe urma lansării de noi produse şi a vânzărilor crescute pe pieţele din America de Nord şi China.