Branduri internaţionale, dar şi locale. Reţete de afaceri pentru toate buzunarele. Clasamente. Poveşti de succes. Aşa ar putea fi rezumat suplimentul „Francize de top 2007“, lansat în această săptămână de revista Capital. Un demers în premieră pe piaţa românească, destinat celor care doresc să afle cele mai importante informaţii despre modelele de business disponibile în prezent în România. Catalogul, realizat în colaborare cu compania CHR Consultin
Branduri internaţionale, dar şi locale. Reţete de afaceri pentru toate buzunarele. Clasamente. Poveşti de succes. Aşa ar putea fi rezumat suplimentul „Francize de top 2007“, lansat în această săptămână de revista Capital. Un demers în premieră pe piaţa românească, destinat celor care doresc să afle cele mai importante informaţii despre modelele de business disponibile în prezent în România.
Catalogul, realizat în colaborare cu compania CHR Consulting, prezintă 126 de concepte, grupate în cinci domenii de activitate: îmbrăcăminte şi accesorii (23 de francize); alimentaţie (23); comerţ specializat (17); construcţii & decoraţiuni interioare (7) şi servicii (56). Alături de acestea, cititorii vor putea găsi o analiză a evoluţiei pieţei francizelor din România în 2006, a domeniilor preferate de cei care doresc să investească într-o astfel de afacere, precum şi informaţii despre taxele specifice francizei, segmentarea francizelor internaţionale prezente pe piaţa autohtonă şi profilul românilor care achiziţionează francize. Din cele cinci miniclasamente, aflaţi care sunt cele mai extinse francize româneşti, dar şi cele mai puternice francize autohtone, reţelele cu cele mai rapide expansiuni, precum şi cele mai ieftine, dar şi cele mai scumpe francize.
De asemenea, suplimentul prezintă şi un top internaţional al celor mai importante 24 de francize din lume. Clasamentul a fost realizat luându-se în calcul cinci parametri: numărul de ţări în care brandurile sunt prezente, numărul de unităţi existente (proprii şi francizate), nivelul investiţional, experienţa francizorului şi notorietatea brandului. Ponderea aferentă acestor criterii a fost următoarea: 25%, 20%, 15%, 5% şi 35%.
„Astăzi, în lume, peste 4.900 de sisteme de afaceri au făcut să adere la aceste concepte cel puţin câte zece francizaţi fiecare. La nivelul ţărilor celor mai dezvoltate, franciza generează peste 40% din cifrele de afaceri din comerţ“, a declarat Răzvan Blid, managing partner CHR Consulting.
La sfârşitul anului trecut, în România erau operaţionale 282 de modele de afaceri în franciză, iar cifra de afaceri totală generată de acestea a fost de un miliard de euro, o dovadă că tot mai mulţi români investesc într-un astfel de business. Metodele practicate pentru implementarea unei francize pe o piaţă sunt: master-franciza; joint-venture şi franciza simplă. Deşi aflată într-o creştere susţinută, media investiţiilor individuale în francize din România este astăzi cu aproape 40% mai mică decât media similară la nivel european.
„Colecţionarii“ de mărci în franciză
Care sunt avantajele şi dezavantajele preluării unei francize? Ce obstacole au întâmpinat atunci când au dorit să aducă un brand în România? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care răspund în paginile primei ediţii a catalogului câţiva dintre oamenii de afaceri care au pariat pe acest tip de business. Octavian Radu şi Vicenţiu Zorzolan (Debenhams, Esprit, Springfield, Otto şi Women’Secret), Mălin Mălineanu (Best Western), Dacian Demian (Terranova), Gergana Diaconu (Versace, Camel Active) şi Rozalia Kozmari (Daylight Donuts, Broaster Chicken) spun în exclusivitate povestea intrării lor în sistemul de franciză şi împărtăşesc din experienţa pe care au acumulat-o conducând o astfel de afacere.
Editat în 50.000 de exemplare, suplimentul va fi distribuit doar împreună cu ediţia din 21 iunie a Capital.