Un om de marketing nu are iluzii. El se aseamănă, într-un fel, cu un copil care ştie că Moş Crăciun nu există. Privit din afară, se comportă ca toţi ceilalţi, dar pe dinăuntru e altfel. Cunoaşterea prematură a adevărului îi poate aduce bani, succes, recunoaştere, dar nu bucurie. Nu mai ştie să se joace. Ştie doar să câştige. A aflat de timpuriu că de azi înainte, oricât ar fi de valoros, rezultatul va fi că va vinde, să zicem, mai mult săpun.
Oare mai multe tone de „ceva“ e tot ce poţi realiza în marketing? Fascinaţia recentă a publicului pentru marketing nu mi-o explic decåt prin fascinaţia mielului faţă de cuţit. Aşa cum sclipirea oţelului este şi ultima imagine din viaţa nevinovatului, tot aşa şi noi, consumatorii, vom avea, probabil, în faţa ochilor imaginea sclipitoare a unei reclame chiar înainte de a realiza că nu avem nicio şansă.
Un citat de pe site-ul unei mari corporaţii internaţionale: „Sunt ingredientele naturale mai bune decåt cele artificiale? Nu. Tot ce există, natural sau fabricat, este compus din substanţe chimice. Substanţele chimice sunt baza pentru tot ceea ce se face. Preocuparea recentă a consumatorilor pentru ingredientele «naturale» şi «artificiale» i-a condus pe unii oameni la concluzia greşită cum că ingredientele naturale sunt inerent mai bune decåt cele fabricate.“*
Lumea este o piaţă şi cunoaşterea marketingului îţi dă acces chiar la textura acestei lumi. Dacă toată lumea vrea să våndă ceva la toată lumea, iar tu vrei să te vinzi pe tine altora, poate că ar trebui să tragi, în sfårşit, concluzia logică şi să te apuci de marketing. Alternativa ar fi să continui să ai iluzii. Să fii un simplu consumator, adică opera finală, monumentală, a unui proces global de desacralizare a societăţii care a început cam odată cu Revoluţia Franceză şi a înlocuit spiritul cu raţiunea, credinţa cu ideologia şi, inevitabil, pe Dumnezeu cu Progresul. Aşa că dacă te apuci de marketing, nu ai de ce să te ruşinezi. Lucrezi pentru Progres. Eşti în trend. Iar dacă simţi că îţi lipseşte ceva, să ştii că marketingul de astăzi, cu uriaşele sale resurse de cercetare, evaluare şi analiză, poate include chiar şi Imanentul printre variabilele pieţei. De exemplu, Dumnezeu a făcut ca crahul financiar internaţional să aibă loc chiar înainte de alegerile care i-au adus pe democraţii americani la putere?
Ei bine, numai un om de marketing ar putea răspunde corect la această întrebare.
*(citat de pe site-ul Coca-Cola, secţiunea „Întrebări frecvente“)
Călin Georgescu este expert în marketing şi comunicare corporativă