Recrutare Toate interviurile incep cu candidatii care trimit informatii precise referitoare la studii, experienta, date personale, renume, imagine publica si deontologie profesionala
Zilnic, firmele de recrutare primesc sute de CV-uri. Candidatii intreaba de ce nu primesc nici un raspuns si ce ar trebui sa faca pentru a ajunge la un interviu, fie si numai fata in fata cu recrutorul. Numai cei foarte buni sunt insa vanati de agentii.
Tot mai multa lume apeleaza la serviciile firmelor de recrutare pentru a gasi un loc de munca sau pentru a-l schimba. Posibilitatea trimiterii CV-ului prin e-mail a facilitat dezvoltarea acestui segment de servicii la dimensiuni care ar trebui sa conduca la competitivitate pe piata romaneasca. Adica, la calitate! Candidatii se plang insa tot mai mult de firmele de recrutare: “Am trimis CV-ul la nenumarate firme de recrutare. Nici una nu mi-a raspuns.” Sau: “Am primit un raspuns sablon. Nici nu si-au dat osteneala sa schimbe o virgula in text”. Mai grav este cand asculti comentarii de genul: “M-au chemat la interviu. A fost un dezastru… Consultantul era o tanara care habar nu avea pe ce lume traieste. Mai mult, eu am condus interviul! Cum sa te recruteze o astfel de persoana? si cata incredere sa ai intr-o astfel de firma, chiar daca este renumita pe piata?”
Am incercat sa descifrez ce se intampla pe piata de recrutare, pentru ca adevarul nu poate fi detinut numai de candidati. Au trecut deja 16 ani de la inmatricularea la Registrului Comertului a primei firme de recrutare din Romania, dar lucrurile nu s-au schimbat prea mult. Desi numarul firmelor a crescut foarte mult, serviciile lor nu s-au specializat. Majoritatea efectueaza recrutari cu caracter general, pentru orice domeniu de activitate si la orice nivel. Firmele specializate in domeniul farmaceutic, IT sau vanzari se numara pe degete. Nici una nu s-a orientat doar pe “vanatoarea de capete”, cum nici una nu a dobandit faima pentru serviciile de consiliere in cariera. In goana dupa contracte cu firmele care apeleaza la servicii de recrutare externa, majoritatea agentiilor de recrutare sunt putin preocupate de calitatea serviciilor oferite candidatului. In fond, responsabilitatea tine de contractul incheiat cu angajatorul.
Ce CV-uri intra
in atentia recrutorilor
Dar nici despre candidati nu se pot spune multe lucruri bune. Foarte putini stiu cum sa caute un loc de munca si cum sa alcatuiasca un CV potrivit postului dorit. Multi trimit CV-ul pentru ca este simplu sa dai un “send” pe o adresa de e-mail afisata pe internet. “Daca CV-ul a fost trimis nesolicitat, in cele mai multe cazuri, este clasat in baza de date pe profesia cu care s-ar potrivi aparent cel mai bine si, doar in momentul in care apare o pozitie adecvata, exista posibilitatea de a fi contactat candidatul”, explica Andreea Lupan, manager recrutari la agentia Barnett McCall Recruitment. “In calitate de consultanti, de multe ori ne-am confruntat cu aplicatii ale unor candidati care nu aveau nici o legatura cu pozitia pe care o aveam deschisa la momentul respectiv”, se straduieste Corina Rosculet, consultant la Lugera & Makler, sa ne faca sa intelegem mecanismele de lucru din interiorul unei agentii de recrutare.
“Agentiile de recrutare au baze de date de cateva zeci de mii de candidati. Orice candidatura noua (pe orice canal de comunicare, fax, mail, internet etc.) este incarcata in aceasta baza de date in baza unor optiuni legate de experienta anterioara, de studii, de orasul de resedinta, de aspiratii.” Madalina Motora, coordonator comunicare la Manpower Romania, pretinde ca primeste zilnic cateva sute de CV-uri care sunt analizate pentru a urmari compatibilitatea imediata cu specificatiile unui proiect in lucru, dupa care sunt inregistrate in baza de date. Teoretic, aceste candidaturi ar trebui sa intre in toate cautarile pentru proiectele ulterioare si, in masura compatibilitatii cu un anumit post, candidatul va fi contactat.
Practic, se iau in considerare CV-urile transmise direct pentru postul aflat in atentia recrutorilor si, doar daca nu se gaseste candidatul potrivit, se trece la scotocirea in arhiva. Daca CV-ul a fost elaborat in termeni generali, cu valabilitate pentru o gama larga de posturi, sansa de a intra pe mana recrutorului este minima. Un consultant studiaza fiecare CV, in medie, trei-cinci minute, timp in care trebuie sa decida ce va face cu el: cum sa-l clasifice si in ce categorie sa-l puna (daca e o candidatura spontana) sau sa-l puna intr-unul dintre dosarele “de contactat”, “rezerve” sau “raspuns negativ”, daca e primit in urma unui anunt. Specialistii in recrutare spun ca sunt chemati la interviu doar trei-patru candidati din cei o suta care au trimis CV-uri. De regula, sunt chemati cei care reusesc sa alcatuiasca un dosar de candidatura foarte bun pentru un anumit post. “Pentru a-si atinge obiectivele, candidatul trebuie sa fie foarte sigur pe el. Orice ambiguitate se vede in CV. Pare de necrezut, dar experienta de ani buni a recrutorilor isi spune cuvantul chiar din faza de selectare a CV-urilor.”
Consultatii spun ca, pentru a fi luat in consideratie, orice CV trebuie sa contina obligatoriu:
• o descriere suficient de clara a studiilor: facultatea terminata, licenta, la ce universitate, ce departament, zi/seral/fara frecventa etc.
• datele si duratele exacte (cel putin luna/anul) la locurile de munca, studii, cursuri etc.
• o scurta descriere a firmelor in care a lucrat.
• o descriere clara a postului pe care a lucrat.
• nivelul de cunoastere a limbilor straine clar precizat.
• suficiente optiuni de contact (e-mail, adresa postala, telefoane: mobil, birou, acasa etc.).
Si inca un amanunt demn de luat in seama! Consultantii spun ca daca un candidat trimite CV-ul neselectiv, pentru orice pozitie, indiferent de profesia ceruta sau de pregatirea ceruta, acesta va sfarsi prin a fi catalogat ca lipsit de putere de discernamant cu privire la posturile pentru care s-ar potrivi cu adevarat.
Nu aratati ca sunteti disperati!
Recomandam candidatilor sa se adreseze la cat mai multe firme de recrutare in momentul in care au luat decizia de a-si schimba locul de munca. Trebuie sa fie insa selectivi, pentru ca de calitatea si numele firmei de recrutare depinde si calitatea postului pe care ar putea sa-l gaseasca. Apelarea la firme de recrutare se poate face direct, trimitand pe adresa lor de e-mail CV-uri nesolicitate pentru a fi inclus in baza de date – actiune care se soldeaza de cele mai multe ori cu un insucces aparent sau cu un succes care apare intr-o perioada mai lunga de timp – sau trimitand CV-ul focusat pe anumite pozitii pe care firmele de recrutare le posteaza pe site-ul lor, pe diverse medii de recrutare online sau prin anunturi in presa.
Trimitand CV-ul focusat pe pozitiile pentru care candidatii considera ca s-ar potrivi ca experienta profesionala si ca pregatire educationala cresc semnificativ sansele de a fi sunat de consultantii firmelor de recrutare pentru a fi invitat la un interviu.
Daca sunteti interesat de o anumita pozitie pentru care ati trimis CV-ul, sfatul nostru este sa sunati dupa o saptamana sau doua pentru a primi un feedback. Astfel, reactualizati cererea si aveti sansa sa primiti si un raspuns.
Andreea Lupan, manager recrutari, Barnett McCall Recruitment
Stabiliti-va o tinta realista!
Sfatul nostru pentru un candidat aflat in cautarea unui loc de munca este sa-si stabileasca, in primul rand, o tinta realista privind asteptarile sale fata de noul angajator: salariu, mediu si cultura organizationala, nivel ierarhic etc. Daca visul sau este sa lucreze intr-o anumita companie, este important sa analizeze modalitatile de organizare a unui proces de recrutare: intern sau externalizat, catre o agentie specializata; perioadele in care compania face recrutari. Trebuie sa se informeze care este organigrama orientativa a companiei si posturile care se adapteaza cel mai bine experientei personale.
Daca numele companiei nu este definit, dar candidatul si-a fixat cateva repere motivationale importante in alegerea unui nou loc de munca, il sfatuim sa se adreseze unei agentii de recrutare. si in acest caz se impune o cercetare prealabila a sectorului: care sunt agentiile generaliste, care sunt principalii clienti ai acestor agentii, care sunt agentiile specializate pe sectorul de activitate cautat etc.
Elaborarea CV-ului si a scrisorii de intentie trebuie sa surprinda elemente motivationale realiste, care sa orienteze candidatura catre cele mai potrivite proiecte de recrutare.
Madalina Motora, coordonator comunicare, Manpower Romania
Refaceti CV-ul daca nu primiti un raspuns!
In Romania nu exista o specializare clara a agentiilor de recrutare. Cu exceptia firmelor de Executive Search, celelalte recruteaza candidati pentru toate nivelurile. De aceea, este important ca un candidat sa aplice numai pentru pozitiile pentru care indeplineste cerintele esentiale (mai ales cele referitoare la experienta). CV-ul trebuie sa contina toate posturile detinute de candidat, cu descrieri detaliate ale responsabilitatilor. Pentru pozitii la nivel de intrare, este important sa se mentioneze in CV proiectele importante pe care candidatul le-a desfasurat/ implicarea in diferite activitati extrascolare.
In cazul in care candidatul nu primeste nici un raspuns, primul pas pe care trebuie sa il faca este reconsiderarea CV-ului. Sa vada daca nu sunt aspecte foarte clare, daca mai sunt informatii importante care nu au fost mentionate, daca sunt greseli de ortografie etc. Urmatorul pas consta in selectarea pozitiilor care corespund cu nivelul experientei si cu asteptarile personale. Apoi sa trimita firmelor CV-ul actualizat.
Companiile de recrutare sunt orientate atat catre candidati, cat si catre clienti, insa, din punctul de vedere al businesului, candidatii sunt extrem de importanti.
Cristina Savuica, director general, Lugera & Makler
Optati pentru agentii de recrutare
cu reputatie!
Majoritatea agentiilor de recrutare primesc zilnic nenumarate CV-uri. Acestea sunt preselectate si se decide care candidati vor fi contactati. Daca nu ati fost sunat, inseamna ca nu ati trecut de preselectie. Este bine sa stiti, chiar si atunci cand candidati in baza unui anunt din presa, ca o agentie nu va include in anunt toate criteriile de selectie pentru postul prezentat si, chiar daca vi se pare ca sunteti potrivit, este posibil sa nu intruniti criterii pe care nu le cunoasteti. CV-ul va intra automat in banca de date a agentiei si veti fi probabil contactat in viitor pentru alte posturi care vi se potrivesc. De aceea, este util sa acordati o cat mai mare importanta CV-ului si documentelor de prezentare, acestea fiind cele pe baza carora se face preselectia.
Daca nu primiti raspunsuri de la firmele de recrutare, nu va descurajati. Este posibil ca, pentru o perioada de timp, sa nu existe posturi pentru specializarea dvs. sau sa fie pur si simplu o conjunctura nefavorabila a pietei. Daca ati trimis CV-ul la agentii, este suficient sa il reinnoiti anual, daca nu au intervenit schimbari semnificative. Nu este necesar sa candidati la fiecare post publicat de agentiile respective.
Cristina Pasat, director general, Professional
Fiti foarte siguri
de voi chiar de la trimiterea CV-ului!
Sunt cazuri in care firma de recrutare anunta in ziar deschiderea anumitor posturi destul de apropiate ca domeniu si activitate. De exemplu: assistant brand manager, product manager, brand manager. Unii candidati, cand trimit CV-ul, scriu codurile de referinta pentru toate aceste pozitii, precizand in scrisoarea de intentie ca sunt interesati si pot acoperi toate cerintele. Un astfel de candidat va fi depunctat. Mai exact, nu CV-ul va fi pus sub semnul intrebarii, ci modalitatea de autoevaluare. In acest caz, raspunsul firmelor de recrutare vine foarte tarziu sau deloc.
Trebuie retinut ca vor fi contactati numai candidatii care indeplinesc cerintele postului. Atentie! Anuntul nu poate cuprinde toate detaliile! In momentul primirii CV-ului, noi punem in balanta si informatiile confidentiale pe care le avem de la angajator, care nu pot aparea intr-un anunt.
Pentru a-si atinge obiectivele, candidatul trebuie sa fie foarte sigur pe el inca de la trimiterea CV-ului. Un recrutor cu experienta vede imediat orice ambiguitate. CV-ul trebuie sa fie cat mai detaliat, transmis numai pentru o anumita pozitie. El trebuie insotit de o scrisoare de intentie in care sa se vada clar obiectivul urmarit si sa exprime siguranta de sine.
Daniela Necefor, director general, Total Business Solutions