Harta bogăţiei s-a transformat radical în ultimii ani, aşa-numitele "ţări sărace" fiind cele în care se află cei mai mulţi oameni înstăriţi, în timp ce statele bogate nu mai sunt acum la fel de bogate.
Aceste transformări au dat naştere şi la noi terminologii pentru bogătaşii lumii. Există, de exemplu, "Blingsheviks" – miliardarii ruşi, "Bollygarch" – versiunea indiană a oligarhului, care locuieşte în propriul zgârie-nori. Şi mai există şi "Dinastia Ka-Ching!" – termen care face referire la familiile chinezeşti super-bogate.
Estimările arată că în China există 960.000 de milionari şi 600 de miliardari, iar numărul acestora este în creştere: peste zece ani jumătate din miliardarii lumii vor proveni din China. Un documentar realizat de ABC Australia despre "Dinastia Ka-Ching!" oferă o imagine a vieţii luxoase a celor mai bogaţi chinezi.
Potrivit revistei Hurun Report, dedicată bogaţilor Chinei, miliardarul tipic chinez este un om de 50 de ani care locuieşte în Beijing şi are un copil abia ieşit de pe băncile universităţii. Milionarul tipic are 41 de ani, locuieşte în Shanghai sau în provinciile din apropiere şi are în plan să-şi trimită copilul de zece ani la studii în Australia, Canada, Marea Britanie sau Statele Unite.
Şi chiar dacă afirmă că banii nu contează pentru el, pare determinat să facă şi mai mulţi. Planul său este de a dezvolta fabrici de componente pentru construcţii, mai întâi în China, iar apoi şi în alte ţări, precum Australia. Iar în zece ani este convins că fabrica sa va fi cea mai mare din lume.
Goana Chinei spre urbanizare este responsabilă de existenţa unei elite înstărite – infrastructura, fierul şi oţelul au reprezentat surse mari de venit şi toţi cei care au făcut ceva legat de locuinţe şi birouri au avut de câştigat.
Zhang Lan este pentru restaurante ceea ce este Zhang Xin pentru proprietăţi. Ea deţine lanţul de restaurante "South Beauty" şi are 10.000 de angajaţi. Până în 2020 se aşteaptă să aibă 500 de restaurante în toată lumea şi ca brandul South Beauty să ajungă mai cunoscut decât McDonald’s şi KFC…dar asta în 100 de ani. "Toţi vor să câştige bani rapid, dar nimeni nu acordă suficientă atenţie construirii unui brand. Poate că eu nu voi ajunge să câştig foarte mulţi bani din construirea brandului, dar generaţia următoare cu siguranţă o va face". Cu toate acestea, compania sa deţine şi localuri în care există băuturi care costă cât salariul pe o săptămână a unui muncitor dintr-o fabrică.
Pentru a deţine un astfel de avion particular, trebuie să scoţi din buzunar 53 de milioane de dolari, plus costurile necesare funcţionării lui, estimate la două milioane de dolari pe an. În urmă cu trei ani, Michel Jacob a vândut trei astfel de aeronave, în 2011 a vândut 15, iar anul acesta se aşteaptă ca vânzările să crească.
"Chiar dacă ţara este una cu o masivă disparitate a bogăţiei, chiar şi cel mai mic procent de indivizi bogaţi devine, în China, un grup mare şi extrem de puternic. Şi, mânat de ambiţii, acesta este un grup care va parcurge un drum foarte lung", conclude documentarul despre viaţa elitelor din China.
<object height="360" width="640"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/_ZgUyjzPSh8?version=3&hl=en_US" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="https://www.youtube.com/v/_ZgUyjzPSh8?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" height="360" width="640"></embed></object>