Un escadron de cai electrici în serviciul cavaleriei bavareze

Noţiunea ActiveHybrid a intrat deja în vocabularul fanilor mărcii BMW. Graţie acestui sistem, impozantul X6 are un consum comparabil cu al unei berline. Reducerea emisiilor de noxe este obiectivul tuturor producătorilor de vehicule. Numai că în timp ce unii, precum Renault-Nissan sau  Chevrolet, au optat pentru propulsia electrică sacrificând performanţele, nemţii de la BMW, conştienţi că majoritatea clienţilor apreciază maşinile lor tocmai pentru performanţe, au preferat

Noţiunea ActiveHybrid a intrat deja în vocabularul fanilor mărcii BMW. Graţie acestui sistem, impozantul X6 are un consum comparabil cu al unei berline.

Reducerea emisiilor de noxe este obiectivul tuturor producătorilor de vehicule. Numai că în timp ce unii, precum Renault-Nissan sau  Chevrolet, au optat pentru propulsia electrică sacrificând performanţele, nemţii de la BMW, conştienţi că majoritatea clienţilor apreciază maşinile lor tocmai pentru performanţe, au preferat să îmbine motorul clasic cu propulsorul electric. Rezultatul: ActiveHybrid. Sau, mai exact, o tehnologie care permite  reducerea consumului de combustibil şi a emisiilor de noxe fără a afecta performanţele dinamice.

Ce înseamnă acest lucru în cazul X6 ActiveHybrid? O putere cumulată de 485 de cai, o acceleraţie de la zero la 100 km/h în numai 5,6 secunde şi posibilitatea de a rula câteva minute doar graţie motoarelor electrice. Acestea, în condiţiile în care consumul mediu este în jurul a doar 10 litri/100 km, iar emisiile de noxe coboară binişor sub 250 g/km. Peste toate, trebuie adăugat confortul specific modelelor BMW şi o echipare-standard care nu prea mai lasă loc unor eventuale dotări opţionale. Practic, spre deosebire de vârful de gamă X6 M, versiunii ActiveHybrid îi lipsesc doar DSC-ul îmbunătăţit (MDM), câteva dintre setările sport (M Drive, M Servotronic) şi mici detalii ornamentale.  Ce-i drept, totul are un preţ, iar X6 ActiveHybrid scoate din buzunarul amatorilor de performanţă, dar şi de mediu, aproape 110.000 de euro.

Controverse, dileme, argumente

Mulţi dintre cei care au studiat cât de cât detaliile tehnice ale hibridului X6 s-au arătat nemulţumiţi de autonomia extrem de redusă a propulsiei electrice. Cei doar 2,5 km pe care îi poate parcurge maşina fără a apela la propulsorul alimentat cu benzină sunt, desigur, insuficienţi. Numai că, luând în calcul distanţele dintre semafoarele dintr-un oraş şi faptul că la fiecare frânare sau imediat după intrarea în funcţiune a motorului clasic bateria se reîncarcă, cei 2,5 km pot deveni 10 km, 15 km sau chiar mai mulţi. Cât despre sentimentul pe care îl ai la volanul acestui bolid de circa 2,5 tone – care, în traficul aglomerat al oraşului, se deplasează absolut silenţios şi fără să emită noxe – trebuie spus că e cu adevărat unic.

Tot obiect de discuţie este şi posibilitatea de a achiziţiona acelaşi vehicul, dar cu motor diesel, în defavoarea unui X6 ActiveHybrid. În acest caz, consumul se dovedeşte a fi mai mic, la fel şi emisiile de noxe, iar preţul de achiziţie coboară vertiginos. Corect. Dar un X6 XDrive40d, cel mai puternic diesel din gamă, pune la dispoziţia şoferului doar 306 CP, iar dotările sunt mult mai puţine. Ce înseamnă diferenţa de 180 CP? Pentru un astfel de vehicul, extrem de mult.

Revenind la comportamentul rutier al BMW-ului X6 ActiveHybrid, este demn de luat în seamă că, pe lângă o acceleraţie care te lipeşte de spătarul scaunului, deplasarea este extrem de lină. Nici chiar sutele sau miile de gropi de pe şoselele patriei nu îţi deranjează „plutirea“ către destinaţie. Iar pe drumurile sinuoase, acest iaht al şoselelor se simte în mediul său. Plusul de putere oferit, la nevoie, de motoarele electrice şi stabilitatea fără cusur demonstrează că vestita dinamică şi siguranţă a maşinilor BMW îşi merită renumele. Cât despre sistemul de frânare, numai laude. Deşi pare că pluteşte pe deasupra şoselei, iahtul X6 ActiveHybrid poate fi oprit în doar câţiva metri, chiar şi de la viteze ridicate.

Sistemul de management al maşinii ştie când puterea poate fi recâştigată, dar şi când este nevoie de ea. El decide şi care este treapta optimă de viteză. Iar trecerea de la electric şi convenţional şi invers este insesizabilă.