Mii de companii din Bucureşti s-au trezit cu activitatea blocată după ce magistraţii delegaţi la Registrul Comerţului au decis să reducă programul de lucru şi numărul de dosare soluţionate.
În urmă cu două luni, înfiinţarea unei firme dura în Bucureşti la fel ca în restul ţării: maximum trei zile. Acum, procedura se întinde pe 45-60 de zile. Şi mai interesant este când se doreşte înscrierea de menţiuni pentru companii deja înregistrate: de la maximum cinci zile s-a ajuns, indiferent că este vorba despre schimbarea unui administrator ori de declararea stării de insolvenţă, la o aşteptare de zece luni!
Totul a început când judecătorii Tribunalului Bucureşti au decis ca, începând cu 5 octombrie, la Registrul Comerţului din Capitală să se desfăşoare doar trei şedinţe de judecată pe săptămână, în care se vor analiza maximum 150 de dosare, explică Adriana Luminiţa Iacob, director general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC). „În perioada anterioară, activitatea judecătorului delegat se desfăşura zilnic“, precizează aceasta.
„Până de curând, se intra şi cu 2.000 de dosare în şedinţă, ceea ce nu este omeneşte posibil. Acum, numărul lor a fost limitat conform legii. Dacă doreşte să rezolve situaţia, ONRC ar trebui să preia de la judecători această activitate“, declară Laura Andrei, vicepreşedinte al Tribunalului Bucureşti.
Avocatul Gabriel Biriş, partner în cadrul Biriş Goran, crede că, de fapt, avem de-a face cu un protest mascat al judecătorilor în continuarea grevei din toamnă. „Este un dezastru! Situaţia de la Registrul Comerţului Bucureşti este inadmisibilă şi trebuie rezolvată cât mai rapid. Altfel, Bucureştiul va fi scos de pe harta investitorilor străini“, afirmă acesta.
Cum suferă companiile
Nici n-ar fi de mirare, având în vedere problemele inedite pe care le creează decizia magistraţilor. „Una din consecinţe este întârzierea gravă a proiectelor de dezvoltare sau a activităţii curente, conducând deseori la încălcarea unor obligaţii contractuale“, explică Valentin Creaţa, partner în cadrul firmei de avocatură Popovici Niţu & Asociaţii.
De pildă, un termen de mai multe luni pentru înregistrarea unui nou administrator face ca firma în cauză să fie condusă până atunci de un administrator cu mandat expirat şi să se găsească în imposibilitatea de a lua decizii, de a fi activă, de a rămâne competitivă, arată Cristina Metea, avocat asociat al Ţuca Zbârcea & Asociaţii. „Un alt exemplu: întârzierea deschiderii unui punct de lucru (cum ar fi un centru comercial sau o unitate de producţie) afectează în mod direct activitatea comercială, în condiţiile în care se plătesc chirii şi cheltuieli de întreţinere a spaţiului în toată perioada de inactivitate“, mai spune ea.
Probleme apar şi cu firmele intrate în insolvenţă, care apar în bazele de date ca fiind încă active, cu toate consecinţele ce pot decurge de aici, precizează directorul general al ONRC.
Pentru o vreme, a existat o soluţie de reducere a termenelor de judecată: solicitarea unei preschimbări bazată pe argumente solide. „Această procedură este refuzată mai nou de judecătorii delegaţi chiar şi pentru dosare a căror întârziere poate conduce la paralizarea activităţii societăţii sau la dizolvare şi lichidare“, arată Valentin Creaţa.
Aşa că singura soluţie reală a problemei o reprezintă fie creşterea numărului de judecători şi/sau de şedinţe de judecată şi/sau de dosare repartizate fiecărui judecător, fie modificarea legii pentru a face ca, cel puţin în cazul anumitor proceduri, să nu mai fie nevoie de magistraţi. Reprezentanţii ONRC spun că au iniţiat deja schimbarea legislaţiei în acest sens. Problema este că adoptarea modificărilor va dura, în cel mai bun caz, încă cel puţin 45 de zile.
10 luni durează, în prezent, înregistrarea schimbării administratorilor sau asociaţilor, majorărilor de capital social sau deschiderii de puncte de lucru