Chery își pregătește intrarea pe piața auto din România prin parteneriatul cu Autoitalia
După ce și-a consolidat poziția în piețe-cheie din Europa Centrală și de Est, inclusiv în Ungaria, producătorul chinez Chery pare să aibă România pe radarul extinderii regionale. Surse din industria auto susțin că Autoitalia, importatorul deja cunoscut al mărcilor Fiat, Jeep, Alfa Romeo și Leapmotor, analizează posibilitatea de a adăuga Chery în portofoliul său local. Deși compania nu a oferit un punct de vedere oficial, această mutare ar putea avea loc în contextul unei competiții tot mai acerbe pe segmentul auto cu origini asiatice.
România a devenit în ultimii ani un teren fertil pentru producătorii auto chinezi. Branduri precum BYD, Geely sau Link & Co sunt deja active pe piață, iar apetitul publicului pentru alternative tehnologice și mai accesibile pare să încurajeze și alți jucători să intre în joc.
Chery, cu o creștere impresionantă a vânzărilor globale de 38% în 2024 și un obiectiv ambițios de a depăși 3 milioane de unități vândute în 2025, își diversifică prezența internațională nu doar prin exporturi, ci și prin producție locală în foste facilități ale giganților auto europeni.

De la uzinele abandonate din Rusia la fabrica Nissan din Spania
Strategia de expansiune a Chery nu se limitează la exporturi tradiționale. În Rusia, compania a preluat trei fabrici abandonate de producători occidentali precum Volkswagen, Mercedes-Benz și Nissan, în urma retragerii acestora după invazia Ucrainei. Cu o cotă de piață în creștere, care depășește 50% pentru toți producătorii chinezi, Chery a devenit un jucător dominant, responsabil pentru aproape 20% din totalul vânzărilor de autoturisme din Rusia. Modelele Tiggo și Exeed sunt deja asamblate local și rebranduite sub nume precum Xcite X-Cross 7, în funcție de uzină și partenerul rus implicat.
Totodată, în Spania, compania a reactivat o fostă fabrică Nissan, unde produce modele destinate piețelor europene. Chery declară oficial că livrează mașini în Rusia, dar neagă planuri de achiziții sau construcții de fabrici în această țară. Totuși, producția locală mascată prin asamblare finală este un indiciu clar al adaptabilității companiei în fața noilor realități geopolitice și comerciale.
Obstacole tarifare și ambiții europene
Ofensiva chineză în Europa vine însă într-un moment tensionat: Uniunea Europeană a introdus taxe vamale suplimentare pentru vehiculele electrice provenite din China, în încercarea de a-și proteja producătorii interni. Chery, care deține și mărcile Omoda și Exeed, va fi printre companiile afectate de aceste măsuri.
Chiar și în aceste condiții, producătorul nu pare să-și tempereze planurile. Vicepreședintele Shawn Xu a anunțat încă din vara trecută o strategie ambițioasă de extindere pe peste 60 de piețe internaționale în următorii trei ani. România ar putea fi una dintre ele, mai ales în contextul în care infrastructura locală, interesul în creștere pentru alternative electrice și rețeaua Autoitalia pot facilita o lansare de succes.
Dacă se va concretiza, prezența Chery în România ar putea intensifica concurența pe segmentul SUV-urilor accesibile și al vehiculelor electrice, într-o piață aflată în plină tranziție.