Încercând să uite de lungul şi complicatul proces în urma căruia a pierdut hotelul Mara din Sinaia, primul Holiday Inn din România, familia Cojocărescu se relansează în afaceri pariind pe turismul online şi pe imobiliare.

Au intrat în afaceri în 1990 când, împreună cu fraţii şi cumnaţii, au înscris la Registrul Comerţului a doua agenţie de turism din ţară, Mara Tours. Prima destinaţie pentru care au vândut excursii a fost Istanbul. Mai târziu, au lansat primul charter către Marea Britanie. „Numărul românilor care plecau era redus, fiindcă vizele se obţineau foarte greu. În schimb, avioanele erau pline de turişti britanici care veneau la Poiana Braşov pentru sporturile de iarnă. Aşa ne-a venit ideea de a construi hotelul Mara din Sinaia“, descrie Ioan Cojocărescu traseul către ceea ce susţine că a fost primul hotel privat, construit de la zero, din România, cel care avea să devină prima unitate locală afiliată reţelei Holiday Inn Resort. Tot un fapt inedit: construcţia hotelului a fost finanţată din ceea ce a reprezentat, practic, primul credit imobiliar din România postdecembristă. Pentru completarea fondurilor necesare, vreme de doi ani s-au derulat negocieri cu BERD. Când s-a ajuns la semnarea contractului (care conţinea 54 de clauze), familia nu a putut îndeplini trei condiţii, „din motive independente de noi“, după cum susţine azi Ioan Cojocărescu. Aşa că BERD a propus Bancorex să preia contractul de finanţare a hotelului Mara. Astfel, a fost luat un împrumut de 13 milioane de dolari, alte trei milioane de dolari s-au strâns de la cei 120 de acţionari persoane fizice şi juridice, iar aportul Mara Tours a constat în terenul de 22.000 de mp. Sfârşitul a venit odată cu lichidarea Bancorex, când proprietarilor hotelului li s-a cerut să plătească integral împrumutul. Nu au avut cum, şi la capătul unui proces sinuos, unitatea a ajuns la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare.

Preţuri de criză: 1.000 de euro/mp

În ’96, când se spera că România va intra în NATO, Ambasada SUA a lansat o licitaţie pentru construirea unui cartier de case în care urmau să locuiască cei ce ar fi lucrat pentru Alianţă. Una dintre condiţiile de participare la licitaţie era să deţii un teren în apropiere de Bucureşti. Ca atare, soţii Cojocărescu au cumpărat 2,5 ha în zona Gheorghe Ionescu-Siseşti din Capitală, cu 10 dolari/mp. Numai că România a ratat acel val de aderare la NATO, iar contractul cu ambasada a căzut. Familia Cojocărescu s-a trezit că singura sa opţiune este de a se reprofila pe dezvoltarea imobiliară. Au început cu şase case pe care le-au construit cu avansul de la clienţi. Între timp, cartierul a ajuns să numere 28 de vile (în două dintre acestea locuieşte chiar familia Cojocărescu). Mai mult, în apropiere au pornit un proiect de trei blocuri P+4, cu 54 de apartamente. Două tronsoane sunt gata, iar al treilea este în construcţie, urmând să fie finalizate anul viitor. Tot în proiect se află şi construcţia unui imobil de birouri. Mai mult, în vecinătate va fi ridicat, începând cu 2010, „după ce se termină criza“, un alt bloc de patru etaje, cu 40 de apartamente. Preţul: 1.000 de euro/mp + TVA.  O altă afacere a familiei este agenţia Promoturism, un site de rezervări online în care au fost investite circa 200.000 de euro.

Poveste cu final neaşteptat

Un hotel sortit eşecului

161-31038-15_hotelmara_22_agerpres.jpg1992 – începe proiectarea hotelului Mara
1994 – demarează lucrările de infrastructură şi este turnată fundaţia
1996 – decembrie, inaugurarea hotelului
2003 – unitatea de cazare administrată de Mara Investment trece la AVAB
2006 – se încheie procedura de faliment
2008 – se încheie procesul de atragere a răspunderii administratorului

Încrezători în afacerile online

Dezvoltarea online a agenţiei Promoturism a început în urmă cu trei luni. Se aşteaptă ca aceasta să aducă o dublare a valorii încasării medii/turist faţă de sistemul clasic, date fiind şi costurile mult mai mici. În sistem există 4.500 de oferte în întreaga lume, iar în ultimele trei luni circa 200 de persoane şi-au cumpărat vacanţa apelând la acest site. Separat, agenţia are un birou pentru servicii corporate. Cât priveşte afacerile imobiliare, circa 80% din apartamentele construite (cu trei şi patru camere şi suprafeţe de peste 100 mp) au fost vândute.

1 mil. de euro este cifra de afaceri cumulată pe 2008 a firmei Promo Service, care gestionează agenţia de turism, şi a companiei Conimob, care se ocupă de tranzacţiile imobiliare.