Orașul care are putea să devină port
Un oraș semnificativ din România are șanse să devină un nou port, iar progresele înregistrate până acum sugerează că acest obiectiv este pe cale de a se realiza. La sfârșitul acestei săptămâni, un moment important a avut loc când opt ambarcațiuni din Serbia au trecut granița și au ajuns în România. Această activitate subliniază potențialul de dezvoltare al infrastructurii portuare și al comerțului fluvial.
Acest demers ar putea transforma orașul respectiv într-un nod important de transport și logistică în regiune, facilitând schimburile comerciale și îmbunătățind accesibilitatea la piețele internaționale. Autoritățile locale sunt optimiste și lucrează pentru a dezvolta facilități care să susțină activitățile portuare, inclusiv prin atragerea de investiții și crearea unor parteneriate strategice.
De asemenea, se așteaptă ca dezvoltarea acestui port să genereze noi locuri de muncă și să contribuie la creșterea economică a zonei, oferind oportunități pentru antreprenori și investitori. Colaborarea cu țări vecine, precum Serbia, este esențială pentru integrarea acestui port în rețeaua de transport regională și pentru maximizarea beneficiilor economice.
Turismul se va dezvolta
Orașul Timișoara este în centrul acestei inițiative, autoritățile locale având planuri de a dezvolta turismul pe apă pe râul Bega. Recent, opt ambarcațiuni au ajuns în Timișoara, navigând din Serbia spre România pe această apă. Această mișcare reprezintă un pas important în direcția valorificării potențialului turistic al regiunii, conform informațiilor de pe debanat.ro.
Astfel, traficul naval ar putea fi inițial deschis în scopuri turistice. Pentru a transforma această viziune în realitate, este necesară înființarea unui punct de frontieră permanent la granița dintre Serbia și România, în apropierea localității Otelec, pe râul Bega.
„Proiectul «Repararea infrastructurii de navigație a canalului Bega», care a reabilitat ecluzele de la Sânmihaiu Român, Srpski Itebej și Klek a permis ca opt ambarcațiuni să ajungă la Timișoara în acest weekend.
Colaborarea între CJ Timiș, Administrația Bazinală de Apă Banat, Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara, Direcția Regională Vamală și partnerii sârbi face ca de la an la an interesul pentru navigația pe Bega să crească”, a informat Adrian Lupuț, reprezentant al Consiliului Județean Timiș, conform sursei citate.
Localitatea Otelec avea un port pe Bega
Vaporasele cu pasageri din Serbia au sosit în miniportul situat în spatele Catedralei Mitropolitane din Timișoara. Cu peste nouă decenii în urmă, localitatea Otelec avea un port pe Bega, unde acostau atât vapoare de călători, cât și de marfă.
În 1930, existau curse fluviale zilnice între Timișoara și Otelec. Totuși, situația s-a schimbat drastic în martie 1957, când navigația internațională a fost afectată de deteriorarea relațiilor cu Iugoslavia. Curse fluviale între Timișoara și Otelec au continuat până în 1988. În prezent, autoritățile locale își propun să redeschidă definitiv frontiera pe apă, cu scopul de a stimula economia și turismul în Timișoara.
În vara anului 2023, ambarcațiuni au realizat două traversări între România și Serbia, „Vulpea” fiind primul vapor care a trecut frontiera pe Bega după aproape 70 de ani, conform publicației Adevărul. Acest moment a fost parte a proiectului Circumeuropa.
Reluarea navigației între cele două țări ar putea deveni o realitate completă după finalizarea lucrărilor de reparație la nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român și la ecluza de la Utvin. De asemenea, Serbia a avut de refăcut ecluzele de la Srbski Itebej și Klek.