Cifrele sunt edificatoare. In primul semestru al acestui an s-au vandut 42.606 automobile noi (autoturisme, vehicule comerciale, minibuze, autobuze), cu 13,3% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut. In acelasi timp insa, conform APIA, fata de 1998 si 1999, piata auto a scazut cu 37%, respectiv cu 32%. "Evolutia din aceasta perioada s-a situat in limitele preconizate, dar cresterea inregistrata nu este uniform distribuita", declara Marius Carp, director executiv APIA.Referindu-ne stric
Cifrele sunt edificatoare. In primul semestru al acestui an s-au vandut 42.606 automobile noi (autoturisme, vehicule comerciale, minibuze, autobuze), cu 13,3% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut. In acelasi timp insa, conform APIA, fata de 1998 si 1999, piata auto a scazut cu 37%, respectiv cu 32%. „Evolutia din aceasta perioada s-a situat in limitele preconizate, dar cresterea inregistrata nu este uniform distribuita”, declara Marius Carp, director executiv APIA.
Referindu-ne strict la autoturisme, numarul unitatilor comercializate pe primele sase luni ale acestui an a fost de 34.106, cu circa 4.000 mai mult decat se inregistrau la sfarsitul lunii iunie 2000. Cu vanzari totale de 23.361 de autoturisme, marcile nationale (Dacia, Daewoo, Aro) au inregistrat, ca medie, o mica scadere fata de semestrul I al anului trecut, in timp ce importurile de autoturisme (10.748 unitati vandute) aproape s-au dublat. E mult? E putin?
„Cand spui ca vanzarile de autoturisme importate aproape s-au dublat, pare senzational. Nu trebuie insa sa uitam nivelul de la care s-a pornit, unul ridicol. S-au vandut ceva mai mult de 10.000 de masini. Este o cifra derizorie, comparativ cu tarile din jur”, declara Marius Carp.
Revenind la marcile nationale, vom spune ca Dacia a avut un ritm de crestere apropiat de cel al pietei (12%). Uzina de la Pitesti a vandut in intervalul amintit un numar total de 25.663 de unitati, din care 19.862 sunt autoturisme, iar restul utilitare, cifre cu care Dacia ramane liderul pietei. Cel mai cautat model a fost SupeRNova, noua echipare Renault (motor si cutie de viteze) convingand un numar de 10.532 de cumparatori, urmat de modelul Clasic, cu 9.283 de unitati vandute.
Daca vanzarile Dacia au urmat ritmul pietei, cele ale Daewoo au scazut aproape la jumatate (-49%) fata de nivelul primului semestru al anului trecut. Daewoo a vandut doar 3.282 de unitati, desi, fara taxe vamale, pretul masinilor comercializate de producatorul coreean este, in general, mai mic decat al marcilor importate. Evident, la clase de autoturisme comparabile.
In privinta importurilor, cresterea de 90% pe total piata se datoreaza in principal Renault, dar si Volkswagen, Skoda si Fiat, fiecare reusind sa vanda peste o mie de bucati in primul semestru. Importurile reprezinta astfel 32% din piata autovehiculelor noi.
Cu 2.900 de unitati vandute, Renault reprezinta marca din import cu cea mai buna pozitie de piata. „Rezultatul se situeaza pe linia previziunilor noastre. Ne-am propus sa vindem in acest an, in Romania, 7.000 de autovehicule (autoturisme si utilitare), iar in 2003 sa avem o cadenta de 10.000 de masini pe an”, declara Radu Hetco, PR Manager la Renault Romania. Modelul MA