Gigantul IT mondial Google a făcut un pas decisiv în România prin lansarea, săptămâna trecută, a serviciului AdSense, dedicat pieţei publicitare online autohtone. Cum va reacţiona piaţa? De cinci ani, compania americană se află într-o ofensivă susţinută pentru a-şi tăia o felie din ce în ce mai mare din piaţa mondială a advertisingului pe internet. Mai întâi, prin lansarea în 2003 a serviciului AdSense în SUA, primul serviciu care permite companiilor care au pagini
Gigantul IT mondial Google a făcut un pas decisiv în România prin lansarea, săptămâna trecută, a serviciului AdSense, dedicat pieţei publicitare online autohtone. Cum va reacţiona piaţa?
De cinci ani, compania americană se află într-o ofensivă susţinută pentru a-şi tăia o felie din ce în ce mai mare din piaţa mondială a advertisingului pe internet. Mai întâi, prin lansarea în 2003 a serviciului AdSense în SUA, primul serviciu care permite companiilor care au pagini web să posteze reclame contextuale, adaptate conţinutului site-ului respectiv. „Apoi am extins serviciul treptat şi pe alte pieţe, atunci când am considerat că e timpul potrivit“, spune Sean Cornwell, Senior European Product Marketing Manager la Google, cel care se ocupă direct de produsele generatoare de venit, AdWords, AdSense şi Checkout. „Faptul că lansăm azi serviciul în România poate fi considerat o piatră de hotar în evoluţia pieţei publicităţii online şi a pieţei de publishing online din România.
Pentru a lansa acest serviciu, avem nevoie de o masă critică de advertiseri şi publisheri, iar piaţa românească a depăşit acest punct“, adaugă acesta. Este însă piaţa publicităţii online românească atât de atractivă ca mărime încât să determine intrarea unui jucător mondial de talia lui Google? Anul trecut, piaţa publicităţii online s-a situat undeva în jurul a cinci milioane de euro net. Pentru acest an, Felix Tătaru, preşedintele filialei româneşti a Asociaţiei Internaţionale a Advertiserilor, estimează că piaţa va ajunge în jurul a zece milioane de euro. Judecând aceste valori, pare mult mai probabil ca Google să fie atras mai mult de potenţialul pieţei decât de dimensiunea ei. „Piaţa publicităţii online nu e suficient de mare, însă potenţialul reprezintă o tentaţie pentru orice mare jucător. Chiar dacă în acest an nu ne aşteptăm la creşteri semnificative ale pieţei, o accentuare a profesionalizării ei este sesizabilă şi ne aşteptăm ca, pe mai departe, evoluţiile în acest sens să fie tot mai accentuate“, crede Valentin Oeru, executive manager la Boom.ro, unul dintre principalii brokeri de publicitate online din România.
Într-un interviu telefonic, Cornwell a spus, pentru Capital, că Google nu doreşte să facă nici o estimare privind veniturile pe care le aşteaptă de pe piaţa românească. „Folosim evaluări interne ale unei pieţe pentru a măsura dimensiunea acesteia“, s-a limitat acesta să adauge.
Va lua Google, prin AdSense, o parte din veniturile brokerilor de publicitate online, mai mari sau mai mici, din România? „Părerea mea este că, deocamdată, Google AdSense nu va lua din businessul regiilor de publicitate din România, mai ales având în vedere că, deocamdată, advertiserii mari işi orientează cheltuielile către campanii de bannere şi proiecte speciale, pe site-urile vizate, şi mult prea puţin către publicitate contextuală“, spune Evelin Fabritius, general manager al agenţiei Splendid Media Interactive.
Potrivit oficialului Google, clienţii vizaţi pe piaţa românească sunt şi marile conturi de advertising, dar mai ales micii publisheri online, precum bloggerii, „cei care au un conţinut online bogat din punctul de vedere al informaţiei, dar care s-au luptat până acum să îşi valorifice acest conţinut din punctul de vedere al atragerii de publicitate pe site-urile lor şi nu reuşesc fie pentru că sunt unul sau doi oameni care se ocupă de site-ul respectiv, fie că nu ştiu cum să vândă, fie nu au acces la marile conturi ale advertiserilor“, mai spune Cornwell.
Dar Google ţinteşte mult mai sus în politica sa de expansiune mondială pe piaţa publicităţii online. Recent, compania a decis să plătească nu mai puţin de 3,1 miliarde de dolari pentru achiziţia furnizorului de bannere DoubleClick, un furnizor de soluţii software de tip platformă de advertising atât pentru furnizori, cât şi pentru cumpărătorii de publicitate online. Printre clienţii DoubleClick se numără advertiseri online de dimensiuni mari, cum ar fi Time Warner sau MTV. Mutarea este contestată puternic de compania telecom AT&T sau de rivalul Microsoft, care susţin că Google va concentra prea multă putere pe piaţa online prin această tranzacţie, însă chiar Microsoft a fost unul dintre cei interesaţi de achiziţionarea DoubleClick.
Pariu cu viitorul
«Faptul că lansăm azi serviciul în România poate fi considerat o piatră de hotar în evoluţia pieţei publicităţii online şi a pieţei de publishing online din România. Pentru a lansa acest serviciu, avem nevoie de o masă critică de advertiseri şi publisheri, iar piaţa românească a depăşit acest punct.»
Sean Cornwell, Senior European Product Marketing Manager, Google
Puterea internetului
PROFITABILITATE Google este una dintre cele mai profitabile companii IT, profitul brut de anul trecut reprezentând 60% din cifra de afaceri, iar profitabilitatea la nivelul EBITD fiind de 40%. Are peste 10.000 de angajaţi la nivel mondial.
STRATEGIE Toate serviciile lansate de Google se bazează mai mult sau mai puţin pe cel mai puternic şi mai utilizat motor de căutare de pe internet. Tehnologia acestuia este folosită şi la serviciul de advertising contextual AdSense.