Un logo pentru o afacere memorabila

Marketing Elementul grafic care individualizeaza o afacere poate costa pana la cateva mii de euro Un logo bun ii ajuta pe oameni sa tina minte un business. Poate fi unul dintre cele mai puternice instrumente de marketing.Logoul este pentru un brand ceea ce amprenta digitala este pentru o persoana: un semn unic, care ajuta la identificare. “La suprafata, functia practica a unui logo este aceea de a identifica si diferentia o companie, un produs sau un serviciu.



Marketing Elementul grafic care individualizeaza o afacere poate costa pana la cateva mii de euro

Un logo bun ii ajuta pe oameni sa tina minte un business. Poate fi unul dintre cele mai puternice instrumente de marketing.Logoul este pentru un brand ceea ce amprenta digitala este pentru o persoana: un semn unic, care ajuta la identificare.




“La suprafata, functia practica a unui logo este aceea de a identifica si diferentia o companie, un produs sau un serviciu. In profunzime, insa, sarcina unui logo este mult mai complexa si tine de functiile simbolice ale acestuia: crearea de asocieri mentale cu valorile brandului. Acesta este nivelul la care designul devine un instrument de branding”, spune Cristian Kit Paul, creative director si partener la Brandient.




“Desi exista opinii care spun ca logoul, ca element grafic, tine de o forma mai degraba arhaica de comunicare, de un timp in care iconul tinea locul cuvantului scris, cred ca logoul ramane un element esential in construirea identitatii unui brand”, este de parere Sebastian Sandu, group creative director Grey Worldwide Romania.


Potrivit lui Dan Gherman, group creative director la 141-Ogilvy Group, logoul este “chipul” unui brand. Este fata care corespunde unui nume. “Atunci cand un nume isi doreste sa fie o marca, are nevoie sa fie recunoscut. Sa aiba identitate. Logoul va lucra intotdeauna fara gres in sensul acesta”, adauga el.

Logoul face parte din arhitectura brandului si, ca atare, nu poate fi perceput separat. “Este un fel de inainte-mergator al brandului cu care consumatorii iau contact inainte de a cunoaste brandul. De aceea, logoul trebuie sa creeze memorabilitate si sa impuna respect”, explica Bogdan Patriche, art director la agentia Tempo Advertising.

Cand ai sute de logouri in fata ochilor, cum il alegi pe cel care se potriveste businessului tau? “Fiecare caz are particularitati specifice, fiecare client are o tinta pe care doreste sa o atinga sau o problema pe care o doreste rezolvata. Asta face ca solutia sa nu poata consta intr-o reteta”, spune Cristian Kit Paul.


Si Dan Gherman este de acord ca nu exista o formula ce poate fi aplicata in orice proces de creare a unui logo. In opinia sa, unul dintre criteriile de care trebuie sa tina seama un logo este reprezentat de masura in care sunt exprimate trasaturile pe care brandul alege sa le considere importante despre sine. In al doilea rand, memorabilitatea, iar in al treilea rand impactul vizual. “Desi din felul in care le-am enumerat pare sa existe o ierarhie a acestor criterii, ideal este ca toate trei sa constituie un criteriu simultan”, completeaza Dan Gherman.


In crearea unui logo, se tine cont de intregul set de reguli valabile in designul de comunicare vizuala. Un logo trebuie sa fie simplu, cat mai lizibil posibil, sa aiba culori contrastante (fie intre ele, fie cu mediul in care urmeaza a fi folosit). Tipul de litera, culoarea, dinamica si toate celelalte caracteristici ale unui logo trebuie sa ajute comunicarea pozitionarii de marketing. “Totul conteaza in egala masura atunci cand judeci un logo: grafica, culorile, fonturile trebuie sa formeze un tot unitar”, conchide Sebastian Sandu.


Compania Domo a trecut recent printr-un complex proces de rebranding. “Logoul are impact direct in businessul pe care il reprezinta. Noua identitate Domo, redata de logo, este curajoasa si plina de energie. Este o abordare contemporana a designului de retail”, spune Gabriela Mandrea, director de marketing si vanzari al companiei.


Insa un logo nu are valoare daca nu este folosit corect si intr-o maniera coerenta. De aceea, el este insotit de reguli de aplicare in diverse situatii, de la papetarie la spotul de televiziune, de la automobile la fatadele cladirilor.

Culoarea cu care se “asorteaza” un logo

Pentru fiecare domeniu de activitate, specialistii recomanda folosirea anumitor culori, in functie de semnificatia acestora. Albul este recomandat, spre exemplu, in domeniul medical si
stiintific:



NEGRU – corporate, financiar, moda, constructii,
productia de bunuri, cosmetice, minier, petrolier,
marketing, comert.



ROSU – alimentar, confectii, moda, cosmetice, imobiliar, entertainment, ingrijirea sanatatii, servicii de urgenta.



VERDE – medical, stiintific, guvernamental, recrutare, resurse umane, turism, ecologie.



ALBASTRU – medical, stomatologic, stiintific, utilitati, guvernamental, ingrijirea sanatatii, IT, tehnologie, recrutare, comert, juridic.



PORTOCALIU – produse pentru ingrijirea copilului, alimentar, entertainment, educatie, recrutare, sport.



GALBEN – produse pentru ingrijirea copilului,
alimentar, entertainment, comert electronic, auto.



VIOLET – astrologie, tarot, aromaterapie, masaj, cursuri de yoga.



MARO – minier, constructii, veterinar,
financiar, imobiliar, hospitality, marketing, PR, sport.