HAVANE Trabucurile cubaneze sunt obiectul unui embargou al SUA împotriva Cubei. În foile aromate de tutun zace o istorie de sute de ani, o înfloritoare industrie şi un semn al distincţiei.

OK, să zicem că a scrie despre trabucuri în plină campanie anti-tabagism a Uniunii Europene nu e chiar o idee inspirată; dar e greu de negat cât de mult este legat acest viciu de cultura noastră. John Milton, Swift, Byron, Wordsworth, Thackeray, Dickens, Oscar Wilde, Henry James, Joseph Conrad, Virginia Woolf, T.S. Eliot, Yeats, Tolkien şi Kingsley Amis, ca să ne rezumăm doar la autorii britanici, au fost cu toţii fumători pasionaţi; la fel şi Proust, Balzac, mai toţi paşoptiştii români, Eminescu şi Mircea Eliade. Ai putea zice că mai toată cultura literară europeană, de la Renaştere încoace, s-a născut din valuri de fum de tutun…

În incinta Hotelului Athenée Palace Hilton funcţionează, de aproape trei ani, un mic magazin exclusivist de trabucuri, La Casa del Habano, unde găseşti de toate – de la celebrele Cohiba (brandul-amiral al industriei cubaneze a tutunului) până la cigarillos subţirele, bune de fumat în timpul unui dineu de afaceri. E vorba de o franciză a Habanos S.A., companie cubaneză de stat care deţine monopolul asupra exportului, distribuţiei şi promovării trabucurilor insularilor în toată lumea. În România, acestea sunt importate de compania Brands International, care are drepturi exclusive de import şi distribuţie.

Oferte personalizate pentru companii

68-6668-4849_magazintabac2_rp.jpgÎnceputul n-a fost simplu, chiar şi la 16 ani după Revoluţie. Trabucurile sunt totuşi nişte produse de lux, savurate cum se cuvine doar de cunoscători; riscul de a se confrunta cu o piaţă încă imatură a fost, de altminteri, recunoscut de Radu Darie, regional sales supervisor al importatorului român. Însă afacerea a mers, din fericire, bine. Ca şi alţi importatori de produse de lux, precum anumite vinuri, Darie spune că proporţia cea mai semnificativă de clienţi nu este dată de turismul de business, ci de români, „în jur de 85% din total“. De altfel, compania distribuie havane în alte nouă oraşe mari din ţară, semn că piaţa, deşi prin definiţie una de nişă, funcţionează.

Aşa cum se întâmplă, de multe ori, în afaceri exclusiviste, Brands International deţine o bază de date cu clienţii, pe care îi informează în legătură cu noutăţile primite la magazin. „Serviciul este cel mai important lucru din book-ul francizei care trebuie asigurat, după portofoliul lărgit“, spune Radu Darie. Fireşte, cum se lucrează cu un produs extrem de select, compania asigură, pentru evenimente corporative, şi consultanţă. „Clientul ne transmite un profil general al invitaţilor şi noi, în secunda următoare, pregătim un portofoliu cu propuneri de havane“, explică oficialul companiei. În general, în mediul de afaceri se păstrează şi la noi tendinţa mondială, care privilegiază trabucurile de dimensiuni medii sau mici, care pot fi fumate în 10-25 de minute, cel mult o jumătate de oră. În schimb, trabucurile de dimensiuni mari, în genul Churchill, cer un timp de 45 de minute până la o oră, fiind potrivite, prin urmare, mai degrabă pentru a fi fumate acasă, în tihnă.

Fumuri fara fite

68-6669-4849_magazintabac3_rp.jpgCompania distribuie în România „cam 80% din tot portofoliul Habanos S.A.“, declară Radu Darie. Oferta magazinului e practic completă – se găsesc de toate, de la clippere pentru tăiat capătul havanei până la humidoare (umidificatoare speciale pentru păstrarea trabucurilor), casete, scrumiere etc. Puteţi admira chiar şi un humidor semnat de Fidel Castro – care nu e însă de vânzare, cum nu este nici trabucul lung de trei metri.
Gama de preţuri e destul de largă; desigur, există ediţii limitate, în cutii de câte 50 sau 100 de bucăţi, de la 8.000 de lei (50 de havane) la nu mai puţin de 21.200 de lei (100 de trabucuri). Dar în general cutiile mari, de la 25 de bucăţi în sus, se cumpără fie de către colecţionari, fie pentru a fi făcute cadou; în rest, puteţi alege cutii de trei sau de cinci bucăţi.

Cohiba e o alegere sigură; puteţi să încercaţi Cohiba Siglo VI, fie în cutie (80 de lei bucata), fie ambalat la tub, sau, eventual, Coronas Especiales (50 de lei). Alte alegeri bune ar fi H. Upmann Monarcas (55 de lei) ori Hoyo de Monterrey Le Hoyo des Dieux (30 de lei). Noi am încercat un Montecristo No. 4, un „clasic“ excelent (25 de lei).