Doi giganţi mondiali şi-au unit forţele pentru a se ajuta reciproc să supravieţuiască declinului economic, dar şi pentru a putea îndeplini normele stricte impuse de CE în privinţa poluării.

Despre o posibilă colaborare între grupurile europene Renault  şi Daimler se vorbeşte de aproape un an, însă puţini analişti credeau că o astfel de alianţă poate fi parafată. În primul rând, pentru că o înţelegere între Carlos ­Ghosn, impetuosul şef al grupului francez, şi ­Dieter Zetsche, neamţul aflat la cârma ­Daimler, părea imposibilă, inclusiv pentru că ambele companii purtau tratative şi cu alţi potenţiali colaboratori.

Cu toate acestea, pe 7 aprilie, alianţa franco-germană a intrat în funcţiune, atrăgând în afacere pe mai vechiul partener al celor de la Renault, compania japoneză Nissan. Odată cu semnarea parteneriatului, pe teren neutru, la Bruxelles, aceiaşi analişti au abandonat neîncrederea şi au început să descâlcească iţele megaafacerii. Motivele concentrării Renault-Nissan-Daimler sunt clare şi au fost menţionate atât de Ghosn, cât şi de Zetsche: reduceri de costuri, prin  utilizarea de componente comune, şi îndeplinirea normelor de poluare, care vor intra în vigoare în 2012. Numai că, pe lângă  aceste două ţinte extrem de importante, cei trei parteneri au cu siguranţă şi alte obiective, mai mult sau mai puţin vizibile în acest moment.

Cine şi ce câştigă

Marca Renault pare să aibă cel mai mult de câştigat din această colaborare. În primul rând, la nivelul imaginii: să vinzi un Twingo construit pe aceeaşi platformă cu un Mercedes-Benz, dar la un preţ mult redus faţă de un Smart sau un A klasse, nu va fi o sarcină dificilă. Apoi, deja anunţata asamblare a viitorului Smart forFour în uzina Renault de la Novo Mesto rezolvă o parte din problema supracapacităţii cu care se confruntă, de altfel, toţi producătorii. Şi problema Laguna, model care nu a avut nici pe departe succesul scontat, poate fi soluţionată cu ajutorul celor de la Daimler. Nu trebuie trecută cu vederea mai vechea ambiţie a lui Ghosn de a reintra pe piaţa americană. Cum Daimler are acolo o reţea foarte bine pusă la punct, o eventuală colaborare la nivelul vânzărilor ar putea ajuta foarte mult Renault.

Daimler va putea, la rându-i, graţie preluării unor motoare cu emisii reduse de la Renault, să se apropie de ţinta impusă de Comisia Europeană din acest punct de vedere. Mai important chiar, ştiinţa francezilor de a construi maşini de dimensiuni reduse poate salva de la dezastru marca Smart, care este foarte aproape de a deveni un sac fără fund pentru ­Daimler. Cât despre colaborarea cu Nissan, este clar că specializarea niponilor în 4X4 poate fi de mare folos modelelor de teren ale Mercedes. Şi avansul japonezilor în propulsia electrică este extrem de important pentru Daimler.

Nissan şi Infiniti sunt mărcile care vor avea, conform detaliilor actuale, cel mai puţin de câştigat din această colaborare. Faptul că anumite motoare Mercedes vor propulsa modele Infiniti sau Nissan nu înseamnă mare lucru. În schimb, reţeaua asiatică de vânzări a constructorului nipon sigur a adus o sclipire interesată în ochii celor de la Daimler.

Seria alianţelor nu se încheie aici

Majoritatea analiştilor sunt acum de părere că, în ciuda tristei experienţe DaimlerChrysler, noua concentrare Renault-Nissan-Daimler poate aduce câştiguri financiare importante celor trei mărci. Ghosn a anunţat deja că se aşteaptă la reduceri ale costurilor de circa două miliarde de euro în următorii cinci ani, iar Zetsche este cel puţin la fel de optimist. Dacă ne gândim şi că valoarea de piaţă a concentrării formate este de 78 de miliarde de euro, iar vânzările cumulate depăşesc 6,5 milioane de unităţi, este uşor de intuit că negocierile cu partenerii de afaceri vor fi purtate de pe poziţii de forţă.

Anunţat încă de acum doi ani, fenomentul de concentrare din industria auto este tot mai vizibil. După Fiat-Chrysler, Vokswagen-Suzuki şi Renault-Nissan-Daimler, se pare că următoarea mişcare decisivă va fi făcută de grupurile BMW şi PSA Peugeot-Citröen.

Renault-Nissan

– Valoare de piaţă: 39 miliarde de euro (Renault – 9,7 mld., Nissan – 29,3 mld.)
– Unităţi vândute în 2009: 5,5 milioane (Renault – 2,3 mil., Nissan – 3,2 mil.)
– Venituri 2009: 88,1 miliarde de euro (Renault – 33,7 mld., Nissan – 54,4 mld.)
– Portofoliu de branduri: Renault, Dacia, Samsung, Nissan, Infiniti
– Acţionari majori Renault: statul francez – 15,01%, Nissan – 15%, alte fonduri de investiţii – 19,6%
– Acţionari majori Nissan: Renault – 44,33%, alte fonduri de investiţii – 16,27%

Daimler Group

 -Valoare de piaţă: 39 miliarde de euro
– Unităţi vândute în 2009: 1,09 milioane
– Venituri 2009: 78,9 miliarde de euro
– Portofoliu de branduri: Mercedes-Benz, Smart, Maybach
– Acţionari majori: Aabar Investments (Abu Dhabi) – 9,1%, Kuwait Investment Authority – 6,9%, alte fonduri de investiţii – 63,1%

205-50272-capital_18.jpg