Lovitură grea pentru industria alcoolului: introducerea cotei reduse de TVA de 9% la pâine crește acciza la alcool cu 33%, de la 750 la 1000 de euro pe hectolitru de alcool pur. Efectul: preţul alcoolului creşte cu 2,5 euro/litru, iar evaziunea ajunge la 90%.
În ce măsură vor fi afectate companiile din industrie? ”Prețurile vor crește și cu siguranță consumul va scădea. Este greu de estimat impactul acestei măsuri pe business, dar cu siguranță va fi negativ. Ne vom reconsidera planurile și ne vom adapta noilor condiții”, spune Tudor Furir, directorul general al Pernod Ricard (Ballantine’s, Absolut).
Din punctul lui de vedere, creșterea accizelor la alcool este ”o decizie hazardată”. ”Nu sunt apriori împotriva creșterii accizei, deși nivelul de 750 Euro/hpa este deja mai ridicat decât în multe țări europene, dar cred că o astfel de măsură trebuie discutată în primiul rând cu jucătorii din industrie. Acciza în România va fi mai mare decât în țări ca Spania sau Italia”, explică Furir.
Are totuși o certitudine: nu se vor colecta mai mulți bani din accize. ”Sunt convins că scăderea înregistrată la nivel de industrie va genera o pierdere la nivelul încasărilor. Guvernul pune la grea încercare industria locală și așa afectată de recesiune. E o măsură pompieristică, luată pe genunchi, fără o consultare prealabilă cu mediul de afaceri. Până la urmă noi suntem cei care produc valoare, nu guvernul, și trebuie să fim tratați ca atare”, mai spune directorul general al Pernod Ricard.
”Înca o dată – continuă el – guvernul ne ignoră și ne desconsideră. Practic se schimbă regulile în timpul jocului. Predictibilitatea este din nou pusă la încercare, tot bugetul nostru este dat peste cap. Este o lovitură grea dată producătorilor locali și nu am văzut niciun plan de acțiune care să conducă la o scădere a evaziunii fiscale în industria alcoolului”.
Apropo de comerţul la negru, această măsură va crește evaziunea fiscală la 90%, de la 70-80% cât este acum, spun jucătorii din industrie. Piața fiscalizată de alcool se ridică la 90-100 de milioane de sticle.
De când cu criza, vânzările se concentrează asupra produselor din partea de jos a pieţei, unde se înregistrează în mod tradiţional şi cel mai mult comerţ la negru. În plus, şi consumatorii se cinstesc acum mult mai cu măsură.
Piaţa românească a spirtoaselor dominată de importatori, ca BDG Import, Pernod Ricard, Cristalex sau Sollers PPD, şi producători, precum Alexandrion Group România, Prodal ’94, Scandic Distilleries sau Euroavipo.