După mulţi ani de tatonare, unul dintre cei mai apreciaţi producători din lume, casa Antinori, şi-a făcut intrarea în România, cu gândul de a duce în întreaga lume faima vinurilor de aici.
În 2001, oenologul Giancorrado Ulrich, apropiat al familiei Antinori, îşi petrecea concediul în România, „la îndemnul unei prietene a mamei mele“. „Ajuns aici, am profitat şi mi-am satisfăcut atunci şi marea mea pasiune, degustarea a cât mai multor vinuri, şi mi-am dat seama că România are un mare potenţial. L-am sunat pe Piero Antinori, l-am întrebat dacă ştie ceva de starea viticulturii din România şi mi-a zis că nu auzise prea multe despre ce se întâmplă aici“.
La întoarcerea în Italia, cei doi au decis să comande un studiu asupra potenţialului acestui sector în România. În paralel, „l-am întâlnit pe Fiorenzo Rista (fost director tehnic la Vinarte, actual consultant la Halewood România – n.r.), care se căsătorise cu o româncă, cunoştea foarte bine ţara şi care m-a plimbat în toate zonele viticole importante din România“. Convins, în acest punct, că intrarea pe piaţă era oportună, l-a contactat pe Dan Muntean, directorul general al grupului Halewood România, care distribuia deja vinurile Antinori pe piaţa autohtonă. Aşa s-a născut Vitis Metamorfosis, un joint venture al caselor Antinori şi Halewood, condus de Giancorrado Ulrich.
În momentul de faţă, compania deţine 106 hectare în zona prahoveană Dealu Mare, iar primul rod al acestei podgorii este Cantus Primus, un Cabernet Sauvignon. 13.000 de sticle din acest „model“ au intrat deja în piaţă la un preţ de circa 60 de lei, dar amatorii nu îl vor putea găsi decât în restaurante şi în magazine specializate. În primă fază, vinul va fi distribuit exclusiv în România, urmând ca, din 2010 sau 2011, în funcţie de vânzări, să fie exportat şi către pieţele italiană şi britanică.
Poveste demnă de manualul de istorie
Oficial, familia Antinori a fost înregistrată în breasla producătorilor de vin din Italia în 1385, dar activitatea propriu-zisă o începuseră cu două secole mai devreme – este, de altfel, a opta cea mai veche afacere de familie din lume. Merită amintit şi că reşedinţa familiei, în acelaşi timp cartierul general al companiei, Palazzo Antinori, a fost achiziţionat încă din 1506.
Timp de peste şase secole, afacerea a fost transmisă din tată-n fiu. Descurajat de lipsa unui moştenitor de sex masculin, Piero Antinori, părinte a trei fete, a luat, în 1983, decizia de a vinde 49% din companie producătorului britanic de bere Whitbread. Nu a fost mulţumit, însă, de felul în care evoluase afacerea ulterior acestei tranzacţii şi, câţiva ani mai târziu, şi-a recuperat partea înstrăinată. Acum, pentru prima oară în istoria familiei, conducerea companiei va fi feminină, căzând în sarcina celor trei fete, Albiera, Allegra şi Alessia. Afacerea a ajuns la cea de-a 26-a generaţie, în condiţiile în care, potrivit unui studiu realizat recent, doar 15% din afacerile de familie supravieţuiesc ca atare după cea de-a doua generaţie.
Familia deţine aproape 5.000 de hectare de teren (suprafaţă comparabilă cu a municipiului Timişoara, de exemplu), din care jumătate în Italia, iar restul în SUA, Chile, Ungaria şi Malta, majoritatea achiziţionate în anii ’80 şi începutul anilor ’90.
Piaţa românească este evoluată, iar vinul produs aici poate fi vândut fără probleme în orice parte a lumii.
Piero Antinori, director general, casa Antinori
Afacere cu vechime
130 mil. euro a fost cifra de afaceri a casei Antinori în 2008. Deşi se află pe locul cinci în topul producătorilor italieni de vin, venitul pe sticla vândută este de departe cel mai mare (6,5 euro, faţă de 3,5 euro, venitul mediu în cazul primilor zece jucători de pe piaţă).
Model de business
O serie de analişti economici au catalogat strategia de business a familiei Antinori ca fiind unică, ghidată de principii doar de ei ştiute şi înţelese. Unul dintre puţinele detalii cunoscute este că tot profitul este reinvestit, iar membrii familiei nu primesc dividende, ci doar salarii lunare.
Titlu nobiliar
Capul familiei Antinori deţine titlul de marchiz încă din 1861: a fost primit la acea vreme de Niccolo Antinori ca recunoaştere pentru eforturile de unificare a Italiei.
Restaurante de lux
Familia are în portofoliu şi o serie de restaurante, denumite „cantinetta“ (prezente în Firenze, Viena, Moscova şi Zürich), unde un pahar de Tignanello, poate cel mai cunoscut vin marca Antinori, costă 40 de euro.