Pe o piaţă dominată de multinaţionale şi de mărcile din import, un mic producător local de bere îşi face loc încet, dar sigur. Nu doar că vrea să cucerească ţara, dar a păşit şi în Ungaria.

«Nu ştiam nimic despre afacerile cu bere. Eu am făcut turism, am mai avut investiţii în comerţ, construcţii şi imobiliare înainte de a mă avânta în lupta cu berea», spune Vasile Ciobanu, proprietarul fabricii Albrau Oneşti, referindu-se la începuturile sale în branşa producătorilor de bere. Cu toate acestea, în prezent, fabrica sa se poziţionează în piaţă după cei doi mari jucători autohtoni, European Drinks şi Romaqua, cu o cotă de piaţă de peste 0,5%, şi în fruntea celor mici. Deşi îşi desfăşoară activitatea pe locul fostei fabrici Bere Oneşti SA, construită după Revoluţie pe vechea platformă petrochimică Borzeşti şi adaptată tehnologic pentru a produce bere, actuala fabrică Albrau nu a mai păstrat nimic din linia de la debut, fiind modernizată complet. Istoria sa începe cu zece ani în urmă, când omul de afaceri băcăuan a achiziţionat o parte din acţiunile fabricii, în urma deciziei Carom, acţionarul majoritar, de a-şi scoate la licitaţie participaţia din cauza lipsei de bani şi a datoriilor. După doi ani, a achiziţionat şi fabrica de bere Zimbru din Iaşi. „Odată cu această achiziţie, am preluat şi datoriile ­de aproape 54 de miliarde de lei vechi pe care le avea firma. Penalităţile la acea datorie erau nedeductibile, aşa că am preferat să fac un împrumut la Banca Carpatica pentru a achita datoriile. Am preferat plata dobânzii, care era deductibilă“, îşi aminteşte el. „Au urmat restructurări şi lupta cu tehnologiile vechi. Atunci am început, de fapt, să învăţ despre dedesubturile afacerii“, spune Vasile Ciobanu.

Învăţămintele începătorului

184-41444-25_beeer1_45.jpgLucrările de reconstrucţie de la Oneşti au început în 2006, iar în 2008 a fost pusă în funcţiune noua linie de producţie de bere sub brandul Coroana. „Dacă ar fi s-o iau de la început, n-aş mai alege să demolez şi să reconstruiesc. Este mult mai greu“, afirmă Ciobanu. Afacerile sale în imobiliare au reprezentat o sursă bună de lichidităţi în momentele în care investiţiile în fabrica de be re au cerut-o: a vândut un teren în Iaşi pentru 4,5 milioane de euro şi pachetul de acţiuni de­ţinut la firma sa de construcţii. Valoarea investiţiilor în noua fabrică, incluzând echipamentele, diverse alte tehnologii, flota de 20 de camioane etc., a depăşit 25 de milioane de euro. Şi dacă producţia de bere a fabricii a înregistrat scăderi masive din 2001, ca urmare a concurenţei acerbe din partea multinaţionalelor, în primul semestru din acest an, Albrau a înregistrat vânzări de peste 150.000 de hectolitri, cantitate egală cu cea vândută pe parcursul întregului an 2008. „ În perioada în care am mers cu două fabrici în paralel nu ne-am putut extinde, nu am făcut niciun pas în afara Moldovei“, a explicat Luminiţa Martin, director general Albrau. Astfel, în urma finalizării investiţiei, în 2008, conducerea a decis închiderea fabricii din Iaşi şi concentrarea producţiei la unitatea din Oneşti.

Cinci branduri în reţele de magazine

184-41446-capital_25_1.jpgBrandul Zimbru a rămas însă în producţie, alături de Coroana, ca mărci proprii, acestora ­adău­gân­­du-li-se încă trei, produse sub licenţă pentru reţele de supermarketuri: Dobru, (marcă privată comercializată în magazinele Plus), Asbeer (în reţeaua Penny), şi Ritterburg (într-o reţea din Ungaria). În plus, există negocieri avansate cu Carrefour pentru producerea unei beri de top, discuţii similare fiind în curs şi cu Metro. Berea produsă la Oneşti este distribuită în Brăila, Tulcea, Constanţa, Vâlcea, Bistriţa-Năsăud şi Prahova. Planurile Albrau includ extinderea în Ardeal, dar deocamdată capacitatea de producţie nu permite acest lucru.

184-41447-capital_25_2.jpg„Mărirea capacităţii necesită o investiţie de încă un milion de euro, spune Ciobanu, care adaugă că finanţarea depinde de contractarea unui nou credit bancar. „Nu putem face încă previziuni pentru următoarea perioadă, pentru că piaţa prezintă un grad de nesiguranţă cauzat şi de problemele distribuitorilor“, a mai declarat Martin. Vifor Verşescu, directorul Patronatului Industriei Berii, consideră că „scăderea pieţei îi afectează mai ales pe marii producători, nu pe cei mici“.„E interesantă această creştere pe fondul scăderii pieţei cu 18%-20% şi în timp ce patru fabrici s-au închis anul ­acesta“, a spus el.

Pas cu pas

850.000 hectolitri este capacitatea de producţie în prezent. Planurile de investiţii prevăd majorarea acesteia la două milioane de hectolitri în următorii ani.

Încă două „cu guler“

Omul de afaceri a cumpărat în 2001 o parte din acţiunile producătorului Zimbru Iaşi, fabrică ce fusese privatizată prin vânzarea către angajaţi. În aceeaşi perioadă, Ciobanu a mai achiziţionat 11% din acţiunile Bermas Suceava, un alt jucător din domeniu, pe care ulterior le-a vândut.

Tehnologie germană

184-41445-25_g2_45.jpgDe la 400 de angajaţi, compania a ajuns la 160 anul trecut, când au fost implementate şi noi tehnologii germane. Furnizorii de echipamente au fost de top, de proiectarea tehnologică ocupân­du-se compania Kieselman. Creşterea ­vânzărilor, estimate de reprezentanţii companiei la peste 400.000 hl. în 2009, a venit şi ca efect al practicării unor preţuri mici.