Initial vroia sa isi deschida un mic service auto, insa a renuntat la aceasta idee pentru ca pe piata romaneasca apar din ce in ce mai multe masini noi, la motorul carora nu poate lucra orice mecanic auto. „De vulcanizari este si va fi nevoie indiferent de cat de noi sunt masinile”, spune Marian Paraschiv.
Impreuna cu sotia sa stransese in jur de 3.800 de dolari, insa fara stirea acesteia Paraschiv a reusit sa puna de-o parte de-a lungul timpului inca vreo 4.000 de dolari. In total, dispunea de 7.800 de dolari, insa nu stia cat il vor costa echipamentele. „Pretul acestora este de aproximativ 7.000 de dolari, insa cei de la firma de la care le-am cumparat mi-au acordat o reducere, si asa am scos din buzunar doar vreo 6.000 de dolari. Daca nu imi faceau acest discount, nu le cumparam pentru ca, pe de-o parte, riscam totul si trebuia sa am o provizie pentru zile negre, iar pe de alta, trebuia sa ma asigur ca am puterea sa platesc chiria in primele luni”, spune Marian Paraschiv.
Trecerea de la vulcanizare la spalatorie auto
A incercat sa pozitioneze vulcanizarea pe o strada cat mai circulata de masini, insa fie nu a gasit un loc bun, fie era prea scump. Pana la urma a acceptat compromisul si a deschis vulcanizarea pe o strada laterala din cartierul Vitan-Dudesti din Bucuresti. Chiria pe care o platea pentru 70 mp era de 200 de dolari pe luna, insa locatia avea avantajul ca era pozitionata fata in fata cu o spalatorie. Totusi, incasarile nu au fost pe masura asteptarilor. „Aveam doar un singur angajat, dar din incasari nu puteam acoperi nici macar chiria. Nu incasam mai mult de cinci milioane de lei pe luna, iar principalii mei clienti nu erau masinile, ci bicicletele. Vreme de cateva saptamani am umflat numai roti de bicicleta”, mai spune Paraschiv. Mai picau cativa clienti de la spalatoria de vizavi, care doreau sa isi umfle rotile, insa incasari de la acestia mai mari de 100.000 de lei pe zi nu obtinea. Marian Paraschiv nu renuntase la serviciu si, practic, isi sustinea afacerea in viata din salariu. Era insa cat se poate de clar ca ceva trebuie sa se schimbe sau ca trebuie sa inchida. Iar salvarea a venit de la spalatoria de peste drum. Pe la sfarsitul anului trecut, Marian Paraschiv a aflat ca patronul spalatoriei ar vrea sa vanda afacerea. Locatia nu era foarte buna, insa avea avantajul unei clientele fidele, formate in cativa ani de functionare. „Patronul spalatoriei a cerut 7.000 de dolari, insa mie mi s-a parut mult. I-am propus 5.000 de dolari pe care sa ii platesc in cinci ani, cate o mie pe an. In final, mi-a acceptat propunerea”, spune Marian Paraschiv.
Beneficiind de avantajul unei clientele formate, situatia financiara a firmei lui Paraschiv, SC Laumar SRL, a inceput sa se imbunatateasca vizibil. A pastrat si vulcanizarea care incepea sa aduca venituri, insa numai cat sa acopere cheltuielile salariale. In medie, sase-sapte milioane de lei pe luna. A fost o vreme cand a avut sase angajati, dar in final a ramas doar cu trei. Grosul veniturilor vine insa de la spalatorie. „Din spalatorie incasarile medii lunare sunt de aproximativ 25 de milioane de lei. Cheltuielile sunt destul de ridicate, de 16-17 milioane de lei pe luna. Numai chiria pe care o platesc aici se ridica la circa 250 de dolari. Raman totusi cu aproximativ opt milioane de lei in mana. Chiar daca unora li se pare ca nu este o suma mare, cred ca pentru Romania este destul de bine. Daca tin cont si
de faptul ca sunt propriul meu
patron si ca dau salarii pentru trei angajati, cu siguranta merita”, spune Paraschiv.
In decurs de noua luni de cand a preluat afacerea cu spalatoria, media lunara de clienti a inceput sa creasca. Daca la inceput erau vreo 15 clienti pe zi, acum numarul acestora a crescut la 20-25. stiind ca are dezavantajul pozitionarii, dar si faptul ca nu se poate baza pe un numar fix de clienti fideli, Paraschiv a incercat sa faca ceva pentru a creste numarul celor care apeleaza la serviciile sale. Iar solutia pe care a gasit-o a fost sa incheie contracte cu diferite firme care aveau un cat de mic parc auto.
„Acum aproape trei sferturi din clienti sunt tocmai soferii acestor firme. Am contracte cu aproximativ 15 companii. De fapt, sunt contracte mai mult verbale. soferii au intrebat daca firmele respective isi pot spala masinile la mine. Am vorbit cu patronii acestor companii si acum trimit masinile la spalat aici. Am si un contract semnat cu Comisia Nationala de Valori Mobiliare (CNVM), institutie ai carei soferi vin aici pentru spalarea masinilor. Asta dovedeste faptul ca afacerea mai are inca potential de crestere chiar si in aceasta locatie, care nu are acces la o strada intens circulata”, incheie Marian Paraschiv.
Business start
Investitie
Pentru a infiinta o vulcanizare trebuie investiti minimum 6.000 de USD. Pentru o spalatorie auto de mici dimensiuni (cu doua locuri) in jur de 5-6.000 USD. Pentru una mai mare (cinci-sase locuri), investitia depaseste 10.000 USD.
Echipament necesar
· Pentru vulcanizare: masina de dejantat, masina de echilibrat roti, plita electrica, compresor, cric;
· pentru spalatorie: masina speciala pentru spalat sub jet cu presiune, aspirator.
Autorizatii
· Sunt necesare in principal autorizatiile necesare deschiderii unei firme. In domeniul de activitate al acesteia trebuie trecut: prestari servicii auto. Daca vulcanizarea se va ocupa insa si cu reglarea geometriei rotilor, trebuie obtinuta o autorizare speciala de la Registrul Auto Roman.
Locatii
· Cele mai bune locuri pentru pozitionarea spalatoriilor sunt cartierele cat de cat instarite, unde locuitorii sa isi poata permite „luxul” spalarii masinii, din cand in cand. Daca va bate gandul sa va deschideti o spalatorie intr-un cartier periferic, renuntati rapid. In astfel de zone oamenii isi spala singuri masinile;
· cele mai bune locatii pentru vulcanizari sunt in primul rand soselele intens circulate, dar, dupa cum spune Marian Paraschiv, si cartierele de la periferie sunt zone bune pentru aceasta afacere;
· chiriile pentru zonele bune sar insa de 300-500 USD.
Alte sfaturi
· Vulcanizarea este o afacere care se poate dezvolta numai daca exista un numar mare de clienti. Preturile practicate pentru astfel de servicii sunt destul de mici. In acest business numarul clientilor conteaza. O vulcanizare bine pozitionata poate avea incasari lunare si de 50-80 milioane lei.
· o spalatorie este mai profitabila decat o vulcanizare; unul dintre motive il constituie preturile mai mari dintr-o spalatorie fata de cele dintr-o vulcanizare. O spalare completa costa 80-100.000 lei, pe cand simpla reglare a presiunii din roti, doar
8-10.000 lei.
· cel mai bine este sa investiti si intr-o spalatorie si intr-o vulcanizare, pozitionate intr-un loc intens circulat de masini. Asteptati-va insa la o chirie mare, dar si la incasari pe masura;
· taximetristii sunt un segment de clienti foarte important pentru patronii din acest domeniu. Incercati sa ii fidelizati acordandu-le reduceri.
· infiintati un sistem de fidelizare si pentru ceilalti clienti. Ceva de genul: „La cinci spalari, oferim una gratis”.
S.C. LAUMAR S.R.L.
Profil: spalatorie si vulcanizare auto
Numar de angajati: 3
Investitii: 6.000 USD initial si preluarea ulterioara a unei afaceri prin plata unei sume de 1.000 USD anual
Cifra de afaceri: 25.000.000 lei/luna
Profit net: 8.000.000 lei/luna