Din ce în ce mai mulți români petrec mai puțin timp în fața televizorului. Probabil că ritmul alert al societății de astăzi și puținul timp pe care îl au la dispoziție, nu le mai permite să petreacă atât de mult timp vizionând programele preferate. De asemenea, există posibilitatea ca românii să aleagă să își folosească timpul liber în alte moduri. În ultimii cinci ani, consumul de programe TV a scăzut dramatic.
Spre exemplu, luna ianuarie are, de obicei, unele dintre cele mai mari cote de consum TV. Însă, în acest an, lucrurile stau cu totul diferit față de acum 5 ani.
Cum arată statisticile?
Paginademedia.ro a prezentat evoluția consumului TV în Prime-Time, în ultimii cinci ani, în luna ianuarie, dar și după media anuală:
NAȚIONAL. În serile de ianuarie, în Prime-Time, numărul românilor care se uitau la televizor se ducea, în 2016, spre 9,3 milioane. În ianuarie 2020, diferența este notabilă: în prima lună din acest an, erau în fața micilor ecrane 8,2 milioane de români, cu este un milion mai puțini decât în urmă cu cinci ani.
Urmărind tendința, au fost scăderi continue. Față de anul trecut, diferența, în ianuarie, în Prime-Time, este de 500.000 de români. În procente, publicul total de TV din ianuarie 2020 înseamnă un rating de 34,1%, ceea ce înseamnă că o treime dintre românii care au televizoare în casă îl mai deschid seara ca să vadă un program TV.
URBAN. Televiziunea a pierdut public, în luna ianuarie, și la orașe. Sunt cu peste 700.000 mai puțini telespectatori în luna ianuarie 2020, față de aceeași lună din urmă cu cinci ani. În total, vorbim de 4,2 milioane de telespectatori la orașe, în Prime-Time, față de aproape cinci milioane în urmă cu cinci ani. În 2016, ratingul total la orașe era de aproape 51%. În prezent, a scăzut la aproape 47.
COMERCIAL. Publicul tânăr se uită mai puțin la televizor. În ianuarie 2020, numărul celor între 18 și 49 de ani care se uitau seara la TV a fost de 1,45 milioane. În urmă cu cinci ani, în ianuarie, erau aproape 1,9 milioane de tineri în Prime-Time, cu aproape jumătate de milion mai mulți. Aproape 50% era ratingul total pe publicul tânăr în ianuarie, în Prime-Time. Acum a fost de 44%.
Media anuală arată, de asemenea, o tendință de scădere
Se poate observa că, în intervalul de maximă audiență, scăderile de consum TV sunt de sute de mii de telespectatori, indiferent de target.
În 2016, la nivel național, în Prime-Time, erau aproape opt milioane de români în fața televizoarelor. În 2019, media a fost cu aproape jumătate de milion de români mai mică.
De asemenea, audiența medie totală pe an este sub luna ianuarie (o lună cu consum intens), luâd în calcul toate cele 12 luni (inclusiv perioadele de extrasezon – cum sunt lunile de vară – cu ratinguri mai mici.