Dan Amariei e copywriter. Cezar Panait e jurnalist. Amandoi sunt componenti ai trupei de rock alternativ, Omul cu sobolani (OCS). Amariei este solist, iar Panait chitarist. Din primavara anului 2002, Panait si Amariei si-au mai luat o slujba. Sunt directorii unei case de discuri independente, Razna Music. "Razna vrea sa fie casa de discuri care aduce altceva", spune Amariei. Argumentul "altceva" e o constanta in industria muzicala romaneasca. Artisti, producatori, case de discuri, mai toata lume
Dan Amariei e copywriter. Cezar Panait e jurnalist. Amandoi sunt componenti ai trupei de rock alternativ, Omul cu sobolani (OCS). Amariei este solist, iar Panait chitarist. Din primavara anului 2002, Panait si Amariei si-au mai luat o slujba. Sunt directorii unei case de discuri independente, Razna Music. „Razna vrea sa fie casa de discuri care aduce altceva”, spune Amariei. Argumentul „altceva” e o constanta in industria muzicala romaneasca. Artisti, producatori, case de discuri, mai toata lumea a declarat la un moment dat ca va face altceva. Care ar fi acel „altceva” pe care Razna Music ar putea sa il aduca? „Un strop de normalitate. In Romania a fi razna inseamna sa fii normal”, mai spune Panait.
Razna Music a ales pentru inceput doua directii in care sa-si desfasoare activitatea. Prima este promovarea unor trupe noi, iar cea de-a doua este organizarea de evenimente. Infiintarea casei de discuri a venit pentru cei doi ca o continuare fireasca a implicarii in mersul formatiei Omul cu sobolani. Ei spun ca trupa a muncit mult pentru ca ultimul lor album, „Mainile sus”, sa fie un produs placut atat pe plan muzical, cat si ca imagine. „sobolanii” spun ca au investit in promovarea acestui album intre 5.000 si 10.000 de USD.
Preocuparea celor doi pentru imaginea trupei din care fac parte este unul dintre motivele pentru care Razna a luat fiinta in luna martie a acestui an.
Amariei spune ca aglomeratiei muzicale romanesti ii lipseste o justificare. Solistului trupei OCS i-ar placea sa asculte mai mult decat „ai plecat, te-am iubit”. „Sunt sigur ca s-a intamplat odata sa fi plecat cineva si sa il fi iubit, dar nu pe trei albume consecutiv”, apreciaza Amariei. „Aceste cuvinte fermecate au scos foarte multi bani. Noi vrem sa inventam alte cuvinte fermecate, care sa scoata de cinci ori mai multi bani”, afirma Cezar Panait.
Directorii Razna Music cred ca experienta acumulata ca artisti va fi un punct in plus pentru casa de discuri. Ei acuza lipsa de profesionalism de care dau dovada marile case de discuri din Romania. „Cati dintre sefii de case de discuri au avut vreodata vreo treaba cu muzica?”, intreaba retoric Amariei. Razna Music dispune de un studio in care inregistreaza si formatia Omul cu sobolani. „Attitude studio” va fi folosit si pentru inregistrarile trupelor de care Razna va alege sa se ocupe. „Indiferent unde are chef artistul sa-si faca albumul, un singur lucru este clar, produsele Razna trebuie sa sune beton”, spune Panait.
Casa de discuri va finanta videoclipurile
Bogdan Stratula, directorul casei de discuri Mediapro Music, pare sceptic la ideea unui studio independent. „Casele de discuri independente asociate intr-un contract de distributie cu un „major player” sunt singura solutie pentru muzica alternativa”, spune Stratula.
Cei doi sunt niste idealisti. Iar la Razna si-ar dori oameni la fel de idealisti. Amariei spera ca in schimb li se va oferi tratamentul pe care formatia Omul cu sobolani si l-a dorit intotdeauna. „Tratamentul” unei case de discuri se intinde de la procentul pe care il stabileste cu artistul pana la producerea clipurilor. Costurile majoritatii video-clipurilor realizate de casele de discuri romanesti sunt recuperate din incasarile pe album sau din banii obtinuti de artisti din concerte. Cazurile in care casa de discuri finanteaza integral un videoclip sunt rare.
„Nu cred ca vom cere artistilor bani de acasa pentru clipuri prea curand”, spune Panait. Razna a luat aceasta decizie pentru ca se considera responsabila pentru proiectele pe care se hotaraste sa le sustina. „Investitia e investitie”. Daca am semnat cu un artist si proiectul se dovedeste a fi un esec, vinovati vom fi noi, nu artistul”, spune Panait. Este, trebuie sa recunoastem, o abordare destul de curajoasa a afacerii. Cu atat mai mult cu cat cei doi traiesc intr-o lume in care proprietarii caselor de productie se gandesc, in primul rand, sa castige si abia apoi sa investeasca. Cristian Busuioc, director la One Group Management, considera casele de discuri independente o metoda buna pentru ca un manager sa-si dezvolte afacerea. „Este un lucru foarte bun! Denota faptul ca industria muzicala romaneasca incepe sa se dezvolte in termeni reali.”
Cei doi vor sa taie concurenta
Cu toate ca Razna nu este un nume cunoscut in industria muzicala, cei doi fondatori nu se tem de presiunea caselor de discuri mai mari. „Noi n-o sa avem concurenta”, spune el. „Pentru ce vrem sa facem, noi nu avem concurenta”.
Amariei si Panait spun ca sunt decisi sa intre in forta pe piata muzicala ro maneasca. „Nu o luam incet. Au trecut 12 ani. Cat de incet s-o mai luam? Trebuie sa ii zguduim”, spune Dan Amariei.
Ce face o casa de discuri pentru un artist
· ofera conditii pentru inregistrarea albumului
· uneori produce materialul
· realizeaza un video-clip
· promoveaza trupa
· stabileste trupei un procent convenit din vanzari
· organizeaza concerte
· organizeaza conferinte de presa