România va avea la finele lui 2016 încă aproximativ 18,2 km de autostradă, dacă s-ar fi respectat termenele contractuale, Ministerul Transporturilor ar trebuit să inaugureze peste 150 km de autostradă. În ritmul acesta, Guvernul mai are nevoie de aproape 10 ani pentru a inaugura kilometri de autostradă stabiliți în contracte pentru anul 2016.
După ce anul trecut Ministerul Transporturilor a stabilit o performanţă unică în lume prin închiderea 22 km de autostradă după 10 luni de la inaugurare și demolarea unei porțiuni din cauza problemelor de construcție, oficialii MT s-au lăudat, în ianuarie 2016, că vor inaugura 95 km de șosea la patru benzi. În februarie 2016, oficialii guvernamentali, din cei 95 de autostradă anunțați a se inaugura, au precizat că 75 km de autostradă ar putea fi terminați până la sfârșitul acestui an. În vară, în urma demisiei, ministrului Dan Costescu, oficialii MT și CNAIR s-au ferit să promită finalizarea unui anumit număr de km de autostradă în acest an.
Conform termenelor contractuale, în 2016, România ar fi trebuit să aibă încă aproximativ 150 km de autostradă. În realitate, oficialii Ministerului Transporturilor se vor lăuda cu doar 15,2 km de autostradă. În plus, oficialii CNAIR anunță că vor deschide rutier pe încă 3 km din A3, intrarea în București.
Pentru acest an, CNAIR a avut în visterie aproximativ 1 miliard de euro, dintre care aproximativ 400 milioane euro pentru autostrăzi, 210 milioane euro alocați modernizării drumurilor naționale, puțin peste 164 milioane euro pentru variantele de ocolire, restul de bani fiind cheltuiți pentru reabilitări poduri și întreținerea drumurilor naționale.
Între Sibiu și vama cu Ungaria, trebuia să circulăm pe autostradă
În 2016, șoferii ar fi trebuit să circule pe încă opt tronsoane de autostradă în cursul acestui an. Mai exact, tronsoanele de autostradă Lugoj şi Deva, loturile 2,3 şi 4 ar fi trebuit inaugurate în prima jumătate a acestui an. Conform datelor CNAIR, cele patru loturi de autostradă, între Sebeş şi Turda, în lungime totală de aproximativ 70 km, au termen de finalizare acest an. Pe lângă cele şapte loturi, CNAIR trebuia să inaugureze în 2016 şi aproximativ 8,5 km de autostradă între Gilău şi Nădăşelu.
Proiecte vitale pentru Valea Prahovei au fost lăsate deoparte de CNAIR
În fosta guvernare, cel mai important proiect pentru Ministerul Transporturilor era concesiunea autostrăzii Comarnic-Braşov. După anunţul privind ratarea concesiunii, în 2015, oficialii CNAIR au demarat procedurile pentru construirea unor centuri în drepul localităţilor Comarnic şi Buşteni, zonele unde se produc cele mai mai aglomeraţii pe DN1. În acest an, ar fi trebuit construite cele două centuri pentru descongestionarea traficului pe Valea Prahovei și relicitate capetele lotului de autostradă Comarnic-Brașov. În prezent, cele două proiecte vitale pentru traficul rutier pe Valea Prahovei sunt amânate de oficialii CNAIR. Tot în 2016 trebuia să fie finalizate lucrările de lăgire a DN7, pe Valea Oltului. Un al proiect tărăgănat de conducerea Ministerului Transporturilor și CNAIR este contractul de construcția lotului de autostradă Suplacu de Barcău-Borș. Chiar dacă contractul a fost atribuit în mai 2015, oficialii guvernamentali au așeptat 18 luni ca spaniolii de la Corsan Corviam Construccion să se mobilizeze. După un an și șase luni în care antreprenorul nu a început lucrarea, oficialii guvernamentali se gândesc să rezilieze contractul.