Toate instituțiile din România par distruse și nici nu se vrea să se facă nimic pentru a se remedia sutuația. După ce cazul Caracal a explodat, un nou caz revoltă toată țara. O femeie a sunat la 112 să ceară ajutor. Era bătută în plină stradă de un fost polițist. Ce a primit în schimb e de-a dreptul strigător la cer.

O tânără de 25 de ani a fost bătută în autogara din Zalău de către un șofer de microbuz. Florica Moldovan a sunat la 112, dar nu a primit ajutor din partea autorităților. Ba mai mult, victima a fost jignită și înjurată. Operatoarea le-a numit “ciori” pe victimă și pe martora ei. Operatoarea 112 i-a spus femeii bătute să încheie cu “țigănia asta” și a terminat discuția cu “Trăzni-v-ar! Du-te dreacu!”.

Florica Moldovan, o tânără din Sălaj care împlinise chiar în aprilie 25 de ani, a sunat la 112. Femeia fusese bătută cu o coadă de mop de către un șofer de microbuz în autogara din Zalău. Florica îl avea în brațe pe David, băiețelul său de câteva luni, iar lângă ea era un alt copil, Moise. Scena bătăii din curtea autogării a fost urmărită online de sute de mii de oameni, după ce unul dintre pasageri a filmat incidentul și l-a postat pe net.

Înregistrarea apelului la 112 arată cum au stat lucrurile în realitate.  Florica nu a fost doar ignorată, așa cum a relatat ea, ci de-a dreptul umilită, anunță libertatea.ro.

Operator 112: 112 ce urgență aveți?

Florica: Alo, bună ziua. Aș vrea să vină poliția, doamnă, un șofer de-aicea mi-o omorât copilul aicea cu mătura. [De la început e clar că e vorba de o victimă care raportează ceva ce ea consideră grav, “mi-o omorât copilul cu mătura”. Vocea ei exprimă panică, disperare.]

Operator: Ascultă-mă.

Florica: Acuma o pornit, acuma o pornit.

Operator: Alo, alo. Draga mea. Draga mea.

Florica: Da. [Se liniștește după ce operatoarea i se adresează cu ”draga mea”.]

Operator: În ce… unde sunteți? (Un copil plângând pe fundal) Florica: Vin de la spital, doamnă, și n-o vrut să mă ieie nici cum.

Operator: Deci n-am înțeles nimica. Doamnă!

Florica: Și m-o bătut cu mătura, doamnă. (Se aud plânsete de copil)

Operator: Cine te-o bătut cu mătura?

Florica: Șoferul ăla. Și mi-o lovit copilul doamnă. Aicea pe stradă. [Lămurește că e vorba de vătămare corporală față de ea și de copil.]

Operator: Hereclean sau unde sunteți?  (Plânsete de copil pe fundal)

Florica: Aicea la gară doamnă, aici în Zalău. Aici în centru.

Operator: Băiii, femeieeee!  [Victima îi spune unde este, dar operatoarea ridică tonul la ea. Asta deși manualul STS de operare în cadrul centrelor Unice pentru apeluri de urgență spune clar: “Un apelant-victimă va fi labil emoţional, posibil rănit şi de cele mai multe ori speriat şi lipsit de apărare. E posibil ca aceştia să nu ştie unde se află şi pot întâmpina dificultăţi în comunicarea cu operatorul. Datorită surescitării emoţionale a victimei, informaţiile pot să nu fie clare.”]

Florica: Da.

Operator: Cum te cheamă?

Femeia: Moldovan Florica

Operator: Florica Moldovan, da?

Femeia: Da.

Operator: Localitate, stradă, număr?

Florica: Cuceu, 294. N-o vrut să mă ieie.

Operator: Alo, tu femeie, tu ești nebună? Ești cu capul? Spune-mi în ce localitate te afli. [O jignește, o face nebună, deși tocmai a aflat că e victima unei vătămări corporale. Manualul mai spune: “Când victima este cea care efectuează apelul, emoţia, confuzia şi neajutorarea acesteia sunt perceptibile în apel.”] Florica: În Zalău, doamna, în Zalău.

Operator 112: Deci ești în Zalău?

Florica: Da.

Operator 112: Unde mai exact, pe ce stradă ești în Zalău?

Florica: Poftim? (Pe fundal se aude vocea unei alte femei, posibil Mândra, o femeie romă care a intervenit în apărarea Floricăi: Unde erau români când [inteligibil]?)

Operator 112: În ce stradă ești în Zalău?

Florica: Aicea, doamnă, la gară la… Aicea la autogară. (Pe fundal se aude o altă operatoare: Vorbiți vă rog)

Operator 112: În autogară?

Florica: Da. (Pe fundal, Mândra strigând: O avut el [șoferul] noroc că nu am venit mai repede)

Operator 112: Tu femeilor, tu femeilor, tu, voi sunteți toate cu capul acolo? De ce urlați în halul ăsta că nu înțelege nimeni ce vreți. [Le ceartă, le jignește că nu ar fi întregi la cap. Operatoarea ignoră complet ceea ce prevede manualul de operare: “Martorii pot de asemenea să fie emoţionaţi datorită stării emoţionale a victimei şi posibil a rănilor suferite de aceasta. În general vorbind, persoanele nu sunt obişnuite să se descurce în situaţia în care o altă persoană este rănită sau îngrozită.”]

Florica: Doamnă, o sărit la mine. [Florica încearcă din nou să îi explice ce s-a întâmplat.]

Operator 112: Credeți că dacă faceți… [O ceartă din nou]

Florica: Și copilul mi-i pe jos.

Operator 112: Alo.

Florica: Da.

Operator 112: Copilul are nevoie de îngrijiri medicale?

Florica (disperată): Da mi-o lovit copilul, doamnă [Florica are un ton agitat, speriat.]

Operator 112: Tu femeie, eu te-am întrebat dacă îi trebe ambulanță! [Tonul operatoarei e agresiv, certăreț, deși stă de vorbă cu o victimă care tocmai îi spune că i-a fost lovit și copilul.] Florica: Nu-i trebe, nu-i trebe. [Răspunde agitat, pare că suflă greu. Vorbește mult mai încet.]

Operator 112: Încheie cu țigănia asta și nu mai urla! Da??? Deci ești în autogara din Zalău? [Operatoarea e cea care strigă ca victima să nu mai strige, deși victima vorbește mult mai încet ca ea. Numește panica femeii bătute “țigănie”.

Apoi, o altă femeie sună la 112.

Mândra: Alo?

Polițist: Da, poliția.

Operator 112: Femeie, ești în autogara din Zalău? Repet întrebarea.

Mândra: Da, doamnă. [Mândra, femeia care a sărit în apărarea Floricăi, îi ia telefonul din mână Floricăi. I se adresează operatoarei cu doamnă.]

Operator 112: Vorbește la poliție că vorbiți ca ciorile. [Le face ciori, deși femeia i se adresează cu doamnă.]

Mândra: Bine că vorbim ca ciorii, ca ciorii vorbim. [Femeia se apără, fără să o jignească. Repetă ce a zis operatoarea.]

Operator 112: Trăzni-v-ar! Du-te drecu! [Le înjură pe femeia bătută și pe cealaltă care o ajută. Deși manualul de operare în cadrul centrelor unice pentru apeluri de urgență  prevede că operatorii “Trebuie să-şi desfăşoare activitatea în linişte, evitând folosirea unui limbaj dur, violent, profanator sau jignitor şi întotdeauna să-şi controleze conduita în ciuda provocărilor.” însă în situația de față, nici măcar nu au existat “provocări”.] (către polițist): Vorbiți poliția vă rog că m-o scos din toți pepenii. [Operatoarea recunoaște că și-a pierdut cumpătul, dar o spune ca și cum ea ar fi victima în situația de față.] Polițist: Da.

Mândra: Bună ziua, domnu. [I se adresează și polițistului cu domnule.]

Polițist: Da, bună ziua.

Mândra: Aicea am fost de față în autogară la Cento că așteptam să îmi vină un pachet.

Polițist: Ce urgență ai? Lasă-mă cu poveștile! [Nu o lasă să povestească, i-o taie extrem de rapid și nepoliticos.]

Mândra: Și șoferul cu care voia să meargă o țigancă, să spun așe, cu doi copii, la Cento, nu o luat-o și o luat mătura și o dat și-n ea și-n copil. Până i-o spart și medicamentele ce avea în mână.

Polițist: Veniți la poliția municipiului și depuneți plângere împotriva lui. [Nu întreabă nimic despre agresor, dacă este încă acolo, dacă victima este în pericol, dacă e cineva rănit. Practic nu cere nicio lămurire].

Mândra: Depuneți plângere?

Polițist: Luați-i numărul de la mașină și depuneți plângere. Mândra: Da c-o plecat de-aici.  (se întrerupe apelul) [Îi închide telefonul].

Șefii IPJ Sălaj au comunicat publicului că ”IPJ Sălaj – Poliția Municipiului Zalău nu a fost solicitată să intervină prin 112 la un astfel de caz”, conform sursei citate.