Contractul trimis de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) este estimat la o valoare de 6 miliarde de lei, fără TVA, și include proiectarea și construcția unui drum modern de 51 de kilometri între cele două municipii.
Contractul trimis de CNIR este estimat la o valoare de 6 miliarde de lei
Drumul Expres Bacău-Piatra Neamț va aduce multiple beneficii, cum ar fi reducerea traficului greu și de tranzit din interiorul celor două orașe și conectarea municipiului Piatra Neamț la Autostrada Moldovei A7. Proiectul va fi licitat într-un singur lot, cu o durată totală de realizare de 48 de luni (12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție).
Printre caracteristicile tehnice ale drumului se numără:
- 30 structuri rutiere (poduri, pasaje, viaducte), totalizând aproximativ 16 kilometri. Dintre acestea, două structuri au lungimi mai mari de 1.000 de metri, cel mai mare fiind viaductul de 1.072 metri de la nodul rutier de conexiune cu Autostrada A7 (secțiunea Bacău-Pașcani).
- 5 noduri rutiere: Nod tip „trompetă” la km 0 (conexiune cu A7); Noduri rutiere la Racova (DN15), Podoleni, Săvinești și Piatra Neamț.
- Perdele forestiere pe o lungime de 20 km pentru reducerea impactului ecologic.
- Spațiu de servicii tip S3 și un Centru de Întreținere și Coordonare (CIC).
Beneficii economice și sociale
Proiectul va genera un impact pozitiv asupra economiei locale. Studiul de fezabilitate estimează că realizarea drumului va crea aproximativ 1.800 de locuri de muncă pe perioada execuției. CNIR a inclus în criteriile de atribuire punctaje suplimentare pentru constructorii care angajează persoane fără loc de muncă din județele Bacău și Neamț.
De asemenea, utilizarea Building Information Modelling (BIM), o tehnologie modernă pentru proiectare și gestionare, va aduce un punctaj suplimentar de 6% în evaluarea ofertelor.
Etapele pregătitoare
Drumul Expres Bacău-Piatra Neamț a fost identificat ca prioritar în Master Planul General de Transport și în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2021-2030. Înainte de transmiterea documentației către ANAP, proiectul a trecut prin mai multe etape:
- Pe 23 octombrie 2024, CNIR a transmis Consiliului de Administrație referatul de aprobare pentru contract.
- Pe 14 noiembrie 2024, necesitatea și oportunitatea proiectului au fost analizate de Consiliul de Administrație al CNIR.
- Pe 28 noiembrie 2024, conducerea CNIR a primit aprobarea finală pentru transmiterea documentației la ANAP.