Un nou drum montan deschis pe tot parcursul anului în Apuseni. „Noul Transfăgărășan” a fost modernizat

Transapuseana

SURSA FOTO: Facebook, Marius Hațegan

Transapuseana, cunoscută și ca "noul Transfăgărășan" din Apuseni, este acum deschisă pe tot parcursul anului. Această modernizare oferă un potențial turistic imens pentru regiune. Este acum "cel mai scump drum județean din România", destinat atât turiștilor, cât și localnicilor.

Transapuseana, drumul montan din Apuseni, care leagă Transilvania de Banat, a fost complet modernizat. Această arteră are o lungime de 78 de kilometri și a necesitat o investiție de 73 de milioane de euro. Este acum „cel mai scump drum județean din România”, destinat atât turiștilor, cât și localnicilor.

Modernizarea Transapuseanei

Drumul a fost construit în anii ’30, în perioada interbelică. A fost proiectat pentru a conecta regiunea Transilvaniei cu Banatul, traversând Munții Apuseni. Cu o lungime de 78 de kilometri, modernizarea sa a costat 73 de milioane de euro. Astfel, Transapuseana (DJ107I) devine „cel mai scump drum județean din România”.

Lucrările de modernizare au început acum cinci ani, în condiții dificile. Proiectul a inclus infrastructura rutieră, gestionarea apelor pluviale și reabilitarea podurilor. Drumul Județean DJ107I pornește din centrul municipiului Aiud (județul Alba) și străbate culmile Munților Trascăului și Metaliferi. Acesta traversează teritoriul municipiului Aiud și al comunelor Râmeț, Ponor, Mogoș și Bucium, încheindu-se la drumul național DN74, în estul orașului Abrud (județul Alba). Drumul se conectează cu Autostrada A10 și DN74. Transapuseana se află într-o zonă montană deosebită, cu peisaje spectaculoase și biodiversitate. Turiștii pot admira aici unele dintre puținele construcții arhaice din lemn, acoperite cu paie, care mai există în România.

Localitățile conectate de Transapuseana sunt: Aiud, Râmeț, Mogoș și Bucium. Autoritățile locale speră că noul drum asfaltat va revitaliza turismul și viața socială a regiunii. În urma modernizării, prețurile terenurilor din zonă au crescut de patru-cinci ori, atrăgând un număr tot mai mare de investitori. În comuna Râmeț funcționează deja cinci pensiuni sau cabane turistice, iar alte două sunt deschise la Ponor. Drumul județean, care depășește 1.000 de metri altitudine, are avantajul de a fi deschis pe tot parcursul anului. Autoritățile județene au calculat că pot gestiona întreținerea sa și în timpul iernii.

Lucrările s-au efectuat în două loturi

Pe „Transalpina de Apuseni” s-au efectuat lucrări astfel:
  • Lot I: 43,5 km Aiud-Ponor (contract semnat pe 6 decembrie 2022, lucrări recepționate în mai 2024).
  • Lot II: 36,5 km Ponor – Mogoș – Bucium – intersecția DN74 (contract semnat pe 4 aprilie 2023, cu deschidere estimată pentru sfârșitul lunii septembrie 2024).

Localitățile conectate de Transapuseana includ: Aiudul de Sus, Râmeț, Brădești, Geogel, Măcărești, Bârlești Cătun, Cojocani, Valea Barnii, Bârlești, Mogoș, Valea Albă, Ciuculești, Bucium, Izbita, Coleșeni, Bucium Sat și Bucium Cerbu, aproape de Abrud.

Impactul asupra turismului montan

Traian Bădulescu, consultant în turism, afirmă că infrastructura rutieră poate propulsa turismul montan din România.

„Poate crește turismul montan și turismul românesc, în general, așa cum avem Transfăgărășanul și Transalpina. Să ne amintim de echipa Top Gear, care a spus că Transfăgărășanul este cel mai frumos drum montan din lume. Da, mai au și austriecii, și elvețienii. Dar când o televiziune mare îți dă acest calificativ, e păcat să nu profiți. De asemenea, o televiziune din Canada a desemnat Cascada Bigăr drept cea mai frumoasă din lume. Poate că nu e locul 1 din perspectiva altora, dar e spectaculoasă, a fost promovată, ceea ce e foarte bine”, spune Bădulescu.

Turismul montan are un potențial mare comparativ cu cel de pe litoral. Deși competiția este acerbă, România dispune de stațiuni montane atractive, precum Predeal, Sinaia și Vatra Dornei. Traian Bădulescu subliniază că „în zona de balneo, avem 1/3 din potențialul de ape termale din Europa”.