Înțelegerea dintre cele două companii nipone este o confirmare a rezultatelor pozitive ale celor doi ani de colaborare și discuții dintre cele două companii și este un punct de referință în ceea ce privește accelerarea și consolidarea parteneriatului într-o manieră sustenabilă. Ea vine după ce concurenții europeni au purtat o politică agresivă de fuziuni și achiziții. Formarea FCA între grupurile Fiat și Chrysler, preluarea Mitsubishi de Alianța Renault – Nissan și a Opel de către PSA Peugeot Citroen arată cât se poate de clar tendința de consolodare a industriei auto și formarea unor giganți care, în curând, vor lupta cu forțe sporite pentru cucerirea unei părți cât mai mari din piața auto mondială.
În cazul parteneruatului Toyota – Mazda, companiile au agreat să stabilească un joint venture care produce autovehicule în Statele Unite, să dezvolte împreună tehnologii pentru vehicule electrice, să dezvolte împreună tehnologii de conectivitate, să colaboreze pentru tehnologii avansate de siguranță și să extindă produse complementare.
Totodată, alături de obiectivul de a dezvolta și întări colaborarea pe termen lung, Toyota și Mazda au fost de acord să intre într-o alianță reciprocă de acționariat care menține independența și egalitatea ambelor companii. În colaborarea de capital, cele două companii au agreat ca Toyota să subscrie și să cumpere acțiuni nou emise de Mazda și, totodată, Mazda va subscrie și va achiziționa acțiuni proprii Toyota în sumă echivalentă acțiunilor Mazda. Valoarea acțiunilor cumpărate reciproc de către cele două companii va fi echivalentă.
Președintele Toyota, Akio Toyoda, a declarat: „Esențialul parteneriatului nostru cu Mazda este că am descoperit un nou partener, care iubește cu adevărat mașinile. Totodată, a aprins spiritul competitiv Toyota, crescând atenția noastră pentru a nu fi depășiti de Mazda. Aceasta este o colaborare în cadrul căreia cei ce iubesc mașinile vor conlucra pentru a face autovehicule și mai bune. Este, totodată, înfăptuirea dorinței noastre de a nu lăsa mașinile să devină mărfuri vreodată.”
Reprezentând Mazda, Președintele și CEO-ul Masamichi Kogai a declarat și el că „nimic nu m-ar bucura mai mult decât ca prin această alianță să impulsionăm industria auto și să creăm mai mulți fani auto prin aducerea laolaltă a două spirite competitive care să se potențeze reciproc, ducând la inovații și la creșterea de talente și lideri.”
Industria auto cunoaște provocări din ce în ce mai mari, inclusiv regulamente de mediu și de siguranță mai stricte pentru autovehiculele noi, dar și apariția unor competitori din alte industrii, precum și diversificarea afacerilor din sfera mobilității. Având în vedere viitorul acestei industrii, în plus față de a-și pune în valoare punctele forte individuale pentru a îmbunătăți în continuare tehnologii și pentru a-și întări și mai mult bazele afacerilor, Toyota și Mazda au ca scop să își extindă colaborarea și să obțină o creștere sustenabilă prin intermediul parteneriatului lor și să adreseze și să depășească aceste provocări existente.
Pe 13 mai 2015, Toyota și Mazda au inițiat o colaborare pentru a dezvolta un parteneriat comun, cu beneficii reciproce, prin valorificarea resurselor celor două companii și completarea mutuală a produselor și tehnologiilor cu scopul de a face mașini și mai atrăgătoare. De atunci, ambele companii au discutat diverse zone de explorat, bazându-se pe principiul creării unei relații de lungă durată, favorabilă și de egalitate.
Pe termen mediu și lung, cele două companii vor construi o relație ce respectă autonomia și egalitatea celor două părți și vor acționa eficient în proiectele agreate. Companiile vor accelera colaborarea bilaterală în calitate de parteneri pe termen lung și vor contribui la dezvoltarea unei societăți sustenabile prin depășirea așteptărilor clienților.
Ca parte a noii alianțe, Toyota și Mazda au agreat să investigheze stabilirea unei fabrici comune în Statele Unite cu fonduri egale. Uzina ar urma să aibă o capacitate de producție anuală estimată la aproximativ 300.000 de unități. În așteptarea autorizațiilor din partea agențiilor guvernamentale responsabile, companiile vor începe să analizeze detaliile cu obiectivul de a începe operarea noii fabrici în 2021. Fabrica va necesita o investiție totală de aproximativ 1,6 miliarde de dolari și va crea până la 4.000 de locuri de muncă. În plus față de colaborarea pentru produse și tehnologii din prezent, Toyota și Mazda doresc să îmbunătățească competitivitatea în materie de producție prin această nouă cooperare. La noua fabrică, Mazda se așteaptă să producă modele crossover pe care compania le va lansa pe piața din America de Nord, iar Toyota plănuiește să producă modelul Corolla destinat aceleiași piațe. Prin producția de vehicule în Statele Unite Mazda dorește să construiască o structură de producție care să susțină dezvoltarea în continuare în America de Nord. Aceste activități îi vor permite companiei să răspundă mai rapid nevoilor clienților, în funcție de regiune și de model. Prin creștere capacității de producție din Statele Unite, Toyota va crește prezența managerială în regiune, ca măsură îmbunătățită de răspuns la piața în creștere din America de Nord. La fabrica nouă Toyota de la Guanajuato, Mexic, care este în curs de construcție, Toyota plănuiește să producă modelul Tacoma, în loc de Corolla. Nu va exista un impact semnificativ asupra planului de investiții Toyota și a numărul de angajați de acolo.
Având în vedere creșterea cererii și a așteptărilor în ceea ce privește vehiculele electrice la nivel global, Toyota și Mazda vor explora dezvoltarea comună de tehnologii pentru structura de bază a vehiculelor electrice competitive, angrenând și fâcând schimb de experiență în mod liber și activ. Aceste tehnologii le vor permite companiilor să răspundă rapid la trendurile de reglementare și de piață din fiecare țară. Detaliile specifice ale colaborării vor fi determinate pe măsură ce companiile vor înainta în parteneriat.
Toyota şi Mazda vor lucra împreună la dezvoltarea unor tehnologii dedicate sistemelor multimedia de infotainment de la bord în vederea pregătirii pentru utilizarea sporită a tehnologiilor de informare în autovehicule şi cererea în creştere pentru tehnologiile de conectare. În plus, Toyota va coopera cu Mazda în tehnologiile vehicul-vehicul (V2V) și vehicul-infrastructură (V2I) ale Toyota, având scopul de a crea o societate mobilă lipsită de accidente.
În prezent, Mazda furnizează celor de la Toyota în America de Nord un sedan compact. În plus, Toyota va furniza celor de la Mazda în Japonia un vehicul comercial compact “two-box”. Dincolo de acestea, companiile vor explora în continuare posibilităţile dezvoltării altor produse complementare la nivel global.