Un nou gol de aer pentru industria aviatica

Abia revenite pe linia de plutire dupa atentatele din 11 septembrie, companiile aeriene sunt grav afectate de razboiul cu Irakul.Ca urmare a cresterii pretului petrolului, compania nationala Tarom a fost obligata sa aplice o taxa suplimentara de cinci dolari pe fiecare segment de calatorie. Astfel, un pasager care zboara pe ruta Bucuresti-Istanbul-Bucuresti (deci doua segmente) va plati zece dolari in plus. "Suntem nevoiti sa aplicam aceasta taxa, care la alte companii ajunge pana la opt dolari,

Abia revenite pe linia de plutire dupa atentatele din 11 septembrie, companiile aeriene sunt grav afectate de razboiul cu Irakul.Ca urmare a cresterii pretului petrolului, compania nationala Tarom a fost obligata sa aplice o taxa suplimentara de cinci dolari pe fiecare segment de calatorie. Astfel, un pasager care zboara pe ruta Bucuresti-Istanbul-Bucuresti (deci doua segmente) va plati zece dolari in plus. „Suntem nevoiti sa aplicam aceasta taxa, care la alte companii ajunge pana la opt dolari, intrucat in momentul de fata, pretul petrolului inseamna 30% din costurile companiei, fata de 12% inaintea inceperii conflictului, si se pare ca procentajul va urca pana la 40% daca razboiul se prelungeste”, spune dr. Aurelia Fulger, director de marketing si vanzari la Tarom. La aceasta se adauga o alta taxa de cinci dolari, de data aceasta de securitate, pe care a impus-o administra-tia aeroportului Otopeni. De la inceperea conflictului, traficul pe cursele companiei a scazut cu 5%, in conditiile in care Tarom transporta in medie 100.000 de pasageri pe luna. „Se anuleaza doar anumite curse catre destinatii precum Beirut, Aman, Cairo, din cauza numarului redus de calatori, urmand ca pasagerii sa fie replanificati pe alte curse”, spune Aurelia Fulger. In plus, pasagerii au posibilitatea, numai pe perioada razboiului, sa schimbe biletele pe cursele anulate pentru alte destinatii fara penalizari, urmand sa plateasca doar diferenta. De asemenea, se ofera reduceri importante pentru biletele achitate in termen de 24 de ore de la rezervare. Toate acestea fac parte din strategia Tarom de a reduce pierderile cauzate de razboi, pentru a nu depasi pragul de pierderi, prevazut pe 2003, de 19,5 milioane dolari . Tot in strategie se inscrie si oferta valabila de la 1 aprilie a.c.: curse zilnice pentru cele mai importante destinatii vest-europene, iar pasagerii din provincie vor fi transportati gratuit pana la Otopeni – fie pe o cursa interna, fie cu autobuze speciale – daca decoleaza din Bucuresti pe o cursa Tarom.

Industria aviatica pierde zece miliarde de dolari

Si celelalte companii europene se afla in situatii similare, anuntand reducerea numarului de curse. Veniturile lor sunt serios afectate de reducerea profitabilelor curse transatlantice, asa cum s-a intamplat si dupa septembrie 2001.
Turkish Airlines a anuntat ca traficul de pasageri a scazut la jumatate in aceste zile, fata de intervalul similar din anul trecut, din cauza declansarii razboiului in statul vecin, Irak.
Scaderea cererii din sectorul aerian, exacerbata de razboi, a determinat compania British Airways sa accelereze disponibilizarea a 3.000 de angajati. Oficialii British Airways, citati de presa internationala, au declarat ca firma este implicata in cel mai mare proces de restructurare din Europa. „British Airways nu a modificat tarifele biletelor de avion in urma evenimentelor din Irak, iar scaderea traficului catre tarile Orientului Mijlociu nu afecteaza operatiunile British Airways Romania”, spune Ruxandra Mateescu, reprezentant PR pentru compania britanica.
La randul sau, Lufthansa a avertizat ca cererea scazuta va duce la retragerea din activitate a sapte aeronave, adica 10% din flota utilizata pe distante lungi.
Conform estimarilor IATA (International Air Transport Association), industria aviatica internationala a pierdut de la 11 septembrie pana acum 30 miliarde de dolari si va pierde inca zece miliarde de dolari din cauza acestui razboi. De asemenea, traficul mondial va scadea cu aproape 20%. Oficialii IATA au declarat ca, pentru ca sectorul aviatic sa depaseasca criza, majoritatea companiilor vor majora tarifele pe cursele internationale cu 2-3%. Astfel, biletele pentru clasa business pe cursele transatlantice vor fi majorate din luna aprilie.

Reduceri operate de marile companii

Delta    12% din zboruri
Northwest Airlines    12% din zboruri si
     4.900 de angajati
American Airlines    6% din zboruri ,
    in aprilie
Air Canada    3.600 de angajati
United Airlines    3.400 de angajati
Continental Airlines    1.200 de angajati
British Airways    4% din capacitate,
    in aprilie si mai
Finnair    1.050 de angajati
KLM    7% din capacitate
Air France    7% din zboruri
Iberia    3% din zboruri, in aprilie
Singapore Airlines    8% din servicii
Qantas    1.000 de angajati