România a propus un proiect ambițios pentru construirea unui nou pod Giurgiu - Ruse. Proiectul a fost depus în cadrul apelului de proiecte pe mobilitate militară al Uniunii Europene. Acesta ar putea include o componentă feroviară în viitor.
Un nou pod Giurgiu – Ruse cu bani europeni pentru proiecte militare
România a depus un proiect în cadrul apelului pe mobilitate militară al Uniunii Europene. Scopul este de a construi un nou la Giurgiu – Ruse peste Dunăre. Anunțul a fost făcut de comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.
Proiectul românesc propune realizarea unui nou pod rutier modern. Acesta ar putea include și o componentă feroviară în viitor. Cu toate acestea, proiectul României va concura cu alte propuneri din Uniunea Europeană.
„România a aplicat cu un proiect în cadrul apelului de proiecte pe mobilitate militară. Eu mă așteptam să fie în cadrul apelului de proiecte generale, dar s-a optat pentru această variantă în cadrul apelului de mobilitate militară”, a declarat Adina Vălean, întrebată de jurnaliști despre Podul Giurgiu – Ruse II.
Pe 15 decembrie se va afla dacă proiectul va fi câștigător
Valoarea studiului de fezabilitate asociat acestui proiect este de aproximativ 6 milioane de euro. Cu toate acestea, comisarul european Adina Vălean a subliniat că, în acest moment, nu poate confirma dacă proiectul României a fost selectat câștigător în competiția pentru finanțare. Rezultatele vor fi făcute publice pe 15 decembrie.
Ea a menționat că această inițiativă de construire a unui nou pod peste Dunăre este deosebit de importantă pentru regiune și pentru întreaga Uniune Europeană. Acesta va consolida legăturile de transport dintre țările membre.
„Noi am finanţat cu 570 de milioane de euro legătura feroviară Bucureşti – Giurgiu. Atenţie, nu aşa că ne-a venit nouă ideea, ci pentru că acesta era un proiect al României, care făcea parte dintr-un coridor şi care trebuie să aibă continuitate spre sud.
Deci, este puţin de neînţeles în momentul de faţă pentru Comisia Europeană faptul că nu avem un proiect mai solid pentru un nou pod feroviar la Bucureşti – Giurgiu, dar avem asigurări că există această intenţie şi că acest nou pod Giurgiu Ruse va fi gândit să aibă şi o componentă feroviară”, a declarat Adina Vălean.
S-au făcut progrese și în privința celui de-al doilea pod Giurgiu – Ruse
Este important de menționat că România și Bulgaria au făcut pași semnificativi și pentru realizarea unui al treilea pod la Ruse-Giurgiu.
Acest pod ar urma să fie unul combinat, rutier și feroviar. Și acesta e o prioritate majoră pentru cele două țări. Podul ar facilita legăturile dintre cele două țări și ar îmbunătăți infrastructura de transport în zonă.
Potrivit planurilor, implementarea proiectului ar urma să fie finalizată până la sfârșitul anului 2026. Semnarea unui contract cu Comisia Europeană ar putea avea loc în prima jumătate a anului 2024. În plus, pentru a accelera construcția și pentru a asigura resursele necesare, se ia în considerare și posibilitatea atragerii de finanțare suplimentară din partea sectorului privat, prin intermediul parteneriatelor public-privat.
Activităţile vor fi coordonate de Ministerele Transporturilor din Bulgaria şi România. Ministerul bulgar, împreună cu partenerii săi asociaţi Compania Naţională de Infrastructură Feroviară şi Agenţia de Infrastructură Rutieră, vor realiza studiul privind infrastructura de legătură din ţară.
Contribuţia financiară bulgară la proiect este de 1,4 milioane de euro, sau 2,73 milioane de leva, din care până la 50% ar urma să fie un grant în cadrul Mecanismului Conectarea Europei.
Studiile vor analiza diferitele aliniamente şi punctele din care va începe podul Giurgiu – Ruse, pentru a facilita alegerea unei soluţii tehnice.