Update:

Sindicatul Damen Mangalia cere intervenția președintelui Iohannis

Sindicatul angajaților Șantierului Naval Damen Mangalia a adresat o scrisoare deschisă președintelui Klaus Iohannis, solicitând intervenția sa pentru salvarea șantierului. Aceștia susțin că redresarea depinde de semnarea unor contracte pentru construcția de nave, însă șantierul se află într-o criză financiară profundă, cu mulți angajați în șomaj tehnic de peste patru luni.

„Domnule Președinte Klaus Iohannis,

În numele lucrătorilor de la șantierul naval din Mangalia (DSMa), la care statul român este acționar majoritar, și al cetățenilor afectați de criza gravă cu care ne confruntăm, vă solicităm intervenția urgentă pentru a soluționa situația dramatică a acestui obiectiv de importanță națională. Șantierul naval din Mangalia se confruntă cu dificultăți financiare majore și cu o scădere drastică a volumului de lucru. Un număr semnificativ de salariați se află în șomaj tehnic de peste 4 luni, afectând profund nu doar activitatea economică, ci și viața angajaților și familiilor acestora. Redresarea acestui șantier depinde de semnarea unor contracte majore pentru construcția de nave și structuri offshore, însă situația actuală, în care șantierul este în insolvență, reduce drastic șansele de succes”, scrie sindicatul.

Sindicatul a menționat că apelurile către premierul Marcel Ciolacu și ministrul Economiei, Radu Oprea, nu au avut rezultate concrete, deși acesta din urmă promisese sprijin.

„Apelurile noastre repetate către autorități, inclusiv către Prim-ministrul României, domnul Marcel Ciolacu, au rămas fără răspunsuri concrete. Ministrul Economiei, domnul Radu Oprea, a vizitat șantierul și le-a transmis personal salariaților că activitatea va continua și că va fi bine. Cu toate acestea, realitatea s-a dovedit a fi diferită. Imediat după aceste promisiuni, situația s-a agravat, angajații au fost trimiși în șomaj tehnic, iar societatea a intrat în insolvență. Deși ni s-a comunicat că se fac demersuri pentru atragerea unor potențiali investitori pentru redresarea acestui șantier, până acum aceste intenții nu s-au materializat, ceea ce duce la declinul șantierului și afectează profund mii de familii”, notează sindicatul.

În prezent, șantierul este în insolvență și aproape de faliment, având datorii majore, în special către compania-mamă Damen. Ei avertizează că închiderea șantierului ar duce la migrarea forței de muncă și afectarea profundă a comunității locale.

„Cu datorii imense, în special către compania-mamă Damen, și fără resurse financiare, șantierul se îndreaptă rapid spre colaps. Riscul de faliment este major și nu ne dorim dizolvarea acestei societăți, deoarece ar însemna migrarea forței de muncă în străinătate și depopularea acestui oraș de la malul mării. La acest moment, societatea este în incapacitate de plată și se fac demersuri pentru accesarea Fondului de garantare a creanțelor salariale, însă acestea sunt doar soluții temporare și nu rezolvă problema stringentă a acestui șantier”.

„Domnule Președinte, șantierul naval din Mangalia reprezintă un obiectiv strategic de interes național, în contextul conflictului armat dintre Ucraina și Federația Rusă, care afectează securitatea regională. Acest șantier ar putea deveni un centru esențial pentru mentenanța, modernizarea și repararea navelor militare ale Forțelor Navale Române și ale NATO, contribuind semnificativ la apărarea națională.

Având în vedere importanța strategică a acestui șantier, ca membru al Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), aveți autoritatea de a aduce această problemă în atenția Guvernului și a altor decidenți strategici pentru a coordona măsurile necesare salvării acestui pilon industrial esențial.

Intervenția dumneavoastră este vitală pentru a preveni prăbușirea șantierului și pierderea a mii de locuri de muncă. Vă rugăm să acționați cu prioritate, astfel încât viitorul acestui obiectiv național să fie asigurat.

Salvați șantierul, salvați Mangalia! Vă rugăm să ne oferiți șansa de a munci aici, acasă, în România, și de a nu fi nevoiți să plecăm în pribegie pentru a lucra în alte țări”, arată sindicatul afiliat BNS.

Știrea inițială:

Sindicaliștii de la Damen Shipyards din Mangalia au protestat în centrul orașului

Pe 28 ianuarie 2025, sindicaliștii de la șantierul Damen Shipyards din Mangalia au protestat între 12:00 și 14:00, în fața Casei de Cultură din centrul orașului, ca reacție la decizia companiei de a concedia 263 de angajați.

Damen Shipyards din Mangalia vrea să facă concedieri colective pentru a reduce cheltuielile și a reorganiza compania. Scopul este de a scădea numărul angajaților de la 1.398 la 1.135. Concedierea celor 263 de persoane va fi făcută în mai multe etape, în încercarea de a eficientiza activitatea și de a salva compania.

Protestul a fost organizat de Sindicatul Liberal Navalistul. Participanții au cerut soluții rapide pentru criza economică de la șantierul aflat în insolvență.

Protestatarii au strigat „Unitate, în numele tuturor angajaților!” și au cerut statului român să intervină pentru a rezolva criza de la șantierul din Mangalia. „Mangalia trezește-te!” a fost una dintre scandările care s-au auzit în piață, iar aproximativ 500 de persoane au participat la protest.

O femeie a întrebat: „Noi ai cui suntem? Pentru cine am muncit?”.

O altă angajată, care lucra de 5 ani la șantier, a spus că se află pe lista de concedieri și nu știe ce să facă: „Sunt tubulator naval, dar probabil voi pleca din cauza concedierii. Nu am unde să mă duc, unde să plec de aici?”.

O altă femeie speră ca protestul să aducă o rezolvare a crizei de la șantier.

Sindicaliștii vor continua protestele și vor organiza un miting la București, unde vor cere anularea deciziei de concediere a celor 263 de angajați.

Salariații sunt foarte îngrijorați

Liderul SLN Mangalia a povestit că situația de la șantierul Damen Shipyards din Mangalia este extrem de gravă. Salariații sunt foarte îngrijorați, iar unii dintre ei au aflat, direct sau indirect, că se află pe lista de concedieri. Ei nu înțeleg cum au fost aleși pentru a fi dați afară, mai ales că unii dintre ei sunt cei mai buni, cu evaluări excelente pe parcursul anilor.

Reducerea numărului de angajați nu este o soluție pentru redresarea șantierului, de aceea a cerut autorităților române să preia controlul asupra șantierului și să devină administrator unic, având în vedere că s-a decis rezilierea contractului de asociere cu Damen. El a sugerat ca șantierul să fie transformat într-un centru de mentenanță pentru navele militare ale flotei românești, însă acest plan ar putea fi realizat doar dacă statul român ar prelua controlul total asupra șantierului.

Ministerul Economiei nu i-a putut ajuta

Deși au solicitat ajutorul Administrației Prezidențiale încă din octombrie 2024, au fost redirecționați către Ministerul Economiei. Răspunsul primit de la Ministerul Economiei a fost că statul român nu controlează acest șantier și că are resurse limitate. Au fost șocați de acest răspuns și că, dacă ministerul nu poate să facă nimic, atunci ei nu știu ce ar putea face.

Situația este atât de gravă pentru că cei care iau deciziile nu fac nimic. Printre temerile celor care protestau se număra și riscul falimentului companiei, în cazul în care nu se găsește o soluție rapidă. Liderul sindical a avertizat că, dacă guvernanții nu găsesc o soluție până în martie 2025, șantierul va ajunge la faliment și va fi o tragedie, având în vedere că ar însemna închiderea șantierului.

Dacă nu se plătesc salariile și se ajunge la faliment, situația va deveni dezastruoasă. Angajații sunt foarte supărați din cauza promisiunilor autorităților care nu au fost urmate de acțiuni concrete.