Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” din Otopeni are nevoie neapărat de un nou terminal. Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a prezentat variantele de pe masa autorităţile.
Guvernul caută finanțare pentru construcția unui nou terminal la Aeroportul Otopeni
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat recent că prioritatea Guvernului și a Ministerului Transporturilor în ceea ce privește construcția unui nou terminal la Aeroportul Otopeni este identificarea surselor de finanțare.
Ministrul a subliniat că lipsesc între 20 și 30 de miliarde de lei pentru realizarea acestui proiect. Grindeanu a sugerat că una dintre soluțiile viabile ar putea fi un parteneriat public-privat.
Ministrul a subliniat că problema finanțării pentru un nou terminal la Otopeni va deveni un obstacol major pentru viitoarele guverne, în condițiile în care fondurile europene și bugetul de stat acoperă doar o parte din necesar.
„Avem diverse discuții în acest moment pe finanțare și eu vă spun că problema viitorilor miniștri, a viitoarelor guverne, la transporturi, va fi următoarea: în a găsi finanțări altele decât cele din fonduri europene”, a declarat Grindeanu.
Parteneriat public-privat sau finanţarea din partea unor instituţii financiare internaţionale
În cadrul Planului Național de Investiții în Transport, aprobat în 2021 și valabil până în 2030, sunt prevăzute proiecte de aproximativ 70 de miliarde de euro.
Doar 40 de miliarde sunt acoperite din fonduri europene și din bugetul de stat. Grindeanu a subliniat că este necesară găsirea unor soluții alternative pentru a acoperi deficitul financiar.
„La finalul anului 2021 am aprobat în Guvern un plan național de investiții în transport, care e până în 2030, cu ok-ul de la Comisia Europeană. Necesarul pentru proiectele trecute în acel Plan Național de Investiții în Transport e undeva de 70 de miliarde de euro.
Momentul când s-ar pune în aplicare acele toate proiectele din acel plan am avea, să zicem, o rețea decentă. Astăzi sau atunci, puteam vorbi de 40, 40 și ceva de miliarde acoperite prin fonduri europene și buget de stat.
Deci lipsesc 20 și ceva, spre 30 de miliarde și atunci trebuie să găsești alte soluții”, a declarat Grindeanu duminică, 11 august.
Pentru realizarea noului terminal de la Otopeni, Grindeanu a menționat două opțiuni: un parteneriat public-privat sau finanțare din partea băncilor, precum Banca Mondială, Banca Europeană de Investiții (BEI) sau Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
„Toată lumea e interesată în a finanța proiectul unui nou terminal”, explică social-democratul.
Ministrul a mai precizat că, în perioada sezonului de vară și a vacanțelor, Aeroportul Otopeni devine suprasolicitat din cauza numărului mare de curse charter, ceea ce face construcția unui nou terminal cu atât mai necesară.