Proprietarii mallurilor din Statele Unite ale Americii au dezvoltat în ultimul deceniu un nou concept de restaurante în centrele comerciale, denumit food hall, care s-a răspândit şi în vestul Europei, potrivit consultanţilor imobiliari de la Cushman & Wakefield. Operatorii din România încep deja să importe ideea.
„Principalul accent pus de food hall-ul modern este pe o varietate gastronomică autentică şi de calitate oferită de un număr mai mare de operatori”. Aşa sună descrierea sintetizată data de consultanţii Cushman & Wakefield food hall-ului.
În Statele Unite, numărul de food hall-uri a depăşit pragul de 100, cea mai activă piaţă fiind New York, cu aproximativ 20 de unităţi. Doar în 2016, în Statele Unite, erau programate spre deschidere 35 de noi food hall-uri cu o suprafaţă cumulată de peste 70.000 de metri pătraţi, potrivit datelor Cushman & Wakefield.
În marile oraşe din România, operatorii de restaurante duc de câţiva ani o competiţie acerbă a conceptelor pentru a răspunde cerinţelor venite din partea clientelei tot mai sofisticate. Trattorii şi ristorante, steakhouse-uri, French cuisine şi patisserie, sushi bars, raw vegan sau burger bars, alături de alte concepte care caută să abordeze mâncarea într-un mod cât mai original, şi-au găsit loc în Bucureşti şi marile oraşe.
Food hall-ul aduce sub acelaşi acoperiş concepte distincte, cât mai originale. Contractele pe termen mai scurt decât în cazul amplasamentelor tradiţionale de restaurante şi utilizarea la comun a spaţiilor de servire a mesei sunt elemente apreciate de operatorii de restaurante din food hall-urile americane, o piaţa în care consumatorii cheltuie pe mâncare mai mult în restaurante decât în magazine sau supermarketuri.
„Operatorii locali de restaurante cochetează deja cu ideea. Proprietarii Boutique du Pain vor deschide în toamna acestui an în cladirea de birouri The Bridge conceptul Boutique Food Hall. În spaţiul de 1.000 de metri pătraţi vor fi amenajate bucătării diferite pentru burgeri, pizza şi salad bar, bucătărie asiatică şi mediteraneană, dar spre deosebire de un food hall tradiţional, toate aceste produse vor fi realizate de acelaşi operator“, spune Cristi Moga, research consultant în cadrul C&W Echinox.
O altă posibilă destinaţie de food hall se prefigurează în Piaţa Floreasca, zonă care prin Vacamuu, Divan, Entourage, Vivo, Yoshi sau Grano s-a remarcat în ultimii ani printr-o ofertă culinară variată şi apreciată, spune consultantul. Mare parte din clădirea care găzduieşte piaţa Floreasca şi restaurantele Vacamuu şi Entourage este într-un amplu proces de renovare, iar proprietarii vor să-şi consolideze poziţia în peisajul food & beverage.
Zonele centrale, precum Piaţa Amzei sau împrejurimile Ateneului, prezintă de asemenea potenţial pentru dezvoltarea unor noi concepte culinare, adaugă Moga. O proprietate precum fostul restaurant Cina ar putea oferi o experienţă gastronomică variată, prin dimensiune, dar şi cu o puternică tuşă istorică. Totuşi, profilul clădirilor şi reglementările urbanistice fac mai greu de acomodat o dezvoltare de tip food hall în zona centrală a Capitalei.
„Tot mallurile reprezintă cea mai la îndemână variantă pentru dezvoltarea unui astfel de concept, cu atât mai mult cu cât, în pieţele vestice, comerţul online a început să erodeze puternic în cifra de afaceri a magazinelor tradiţionale, afectând totodată şi rezultatele mallurilor“, conchide consultantul Cushman.