Lovitură devastatatoare pentru cei care au telefon mobil! Pot fi păcăliți dacă fac un gest simplu

telefon mobil, aplicații

telefon mobil, aplicații

CERT-RO avertizează că în ultimele zile au primit numeroase notificări cu privire la progaparea unor campanii de tip scam prin intermediul unor aplicații de mesagerie precum WhatsApp.

Conform sursei menționate, utilizatorii primesc mesaje aparent ‚promoționale’, prin care li s-ar oferi posibilitatea de a câștiga vouchere de cumpărături sau chiar produse, în schimbul răspunsului oferit la câteva întrebări.

Pericol pentru toți cei care se lasă păcăliți

„Companiile a căror identitate vizuală este copiată și utilizată abuziv de către atacatori sunt Lidl și Adidas, retaileri a căror imagine a mai fost utilizată în trecut pentru astfel de tentative de scam. În primul caz, utilizatorii sunt atrași de posibilitatea de a câștiga vouchere în valoare de 750 ron. În celălalt, premiul oferit este o pereche de pantofi sport Adidas.

În ambele situații, odată ce victima accesează link-ul primit este redirecționată către un mini-chestionar. După ce răspunde la toate aceste întrebări, utilizatorului i se promite un premiu (voucher sau produse, în funcție de campanie) pe care îl poate revendica doar dacă distribuie mesajul mai departe către alte contacte. În momentul în care se accesează butonul de distribuire, mesajul este transmis automat întregii liste de contacte din WhatsApp.

Deși acesta ar trebui să fie ultimul pas necesar pentru primirea premiului, victima este redirecționată ulterior către o multitudine de site-uri malițioase, care au ca scop colectarea datelor și instalarea de aplicații malițioase pe dispozitivele utilizate”, este menționat pe cert.ro

Recomandări pentru prevenirea fraudei

Pentru a preveni posibile daune, CERT recomandă evitarea accesării unor astfel de link-uri și redistribuirea lor. De asemenea, în cazul ofertelor promoționale sau a concursurilor organizate online, se recomandă validarea existenței unor astfel de inițiative pe canalele oficiale ale companiilor implicate (webiste, canale oficiale de social media).

„Citiți cu atenție instrucțiunile oferite și fiți atenți la exprimare, ortografie sau corectitudinea gramaticală a textului! În cazurile prezentate, mesajul este unul extrem de prost redactat în limba română, unul evident tradus automat din alte limbi.

Dacă ați introdus pe astfel de site-uri date personale, date de acces la conturi sau date financiare, schimbați parolele pentru conturile aferente, activați autentificarea în doi pași (acolo unde există) și notificați de urgență banca, dacă ați introdus date de card. În cazul în care sesizați tranzacții suspecte din cont și ați suferit pagube financiare, ne puteți scrie despre cazul dvs. la adresa alerts@cert.ro. Pentru deschiderea unei investigații, va fi totodată necesar depuneți o plângere la cea mai apropiată secție de Poliție.”, au adăugat cei de la CERT.

Mesajul postat de Lidl

LIDL deja a publicat un mesaj pe Facebook legat de acest scam, prin care specifică clar că nu organizează astfel de concursuri sau promoții în această perioadă și își sfătuiește clienții să nu se lase păcăliți în a introduce date pe astfel de site-uri.

Imediat după primirea unor astfel de notificări, echipa CERT-RO a făcut demersurile necesare pentru suspendarea activității site-urilor implicate în schema de phishing, care nu sunt găzduite în România.