Niponii au decis să atace segmentul C al pieţei auto europene, cu o maşină care să îmbine caracteristicile unui autoturism cu cele ale SUV-urilor de mici dimensiuni.
Pornind de la ideea că vehiculele urbane gen Volkswagen Golf sau Ford Focus îşi obligă stăpânii să tragă pe dreapta când intră pe un teren accidentat, iar SUV-urile (Sport Utility Vehicle) actuale sunt prea mari pentru a se descurca în traficul aglomerat al oraşelor, japonezii de la Nissan au decis să creeze în Europa un model care să satisfacă orăşenii dornici de aventură off-road, dar şi provincialii care se avântă în jungla urbană. Rezultatul poartă numele Qashqai şi are toate atuurile unei berline din segmentul C – manevrabilitate şi confort, dar şi forţa şi tracţiunea integrală specifice vehiculelor de teren.
La prima vedere, Qashqai pare un autoturism fără mari valenţe estetice. Mulţi pot spune că este un fel de cal-măgar, apărut numai ca să atragă nemulţumiţii de bătrânul lor model din clasa C. De altfel, designerii de la Nissan nu au excelat niciodată în ceea ce priveşte modernismul sau fluiditatea liniilor. Poate doar „americanul“ Murano să fi ieşit din canoanele cutiilor pe roţi, specifice vehiculelor de teren ale mărcii. O privire mai atentă dezvăluie însă câteva artificii de design destul de reuşite, iar habitaclul poate rivaliza cu multe dintre modelele de succes, aflate acum pe piaţa noastră. „Este un automobil al contrastelor, destinat unei lumi a contrastelor. Solid şi compact, face minuni în oraş. În plus, fiind agil şi fluid, se comportă de-a dreptul extraordinar când laşi oraşul în urmă. Este un vehicul care ne reflectă personalitatea şi dă noi dimensiuni imaginaţiei noastre“, consideră Stèphane Schwarz, directorul departamentului de design de la Nissan Design Europe.
Qashqai este disponibil deja la cei 24 de dealeri Nissan din România, în variantele cu două sau patru roţi motrice, şi propune patru motoare, dintre care două pe benzină şi două diesel. Gama acestora începe cu un motor pe benzină de 1,6l şi 115 CP şi unul diesel 1,5dCi de 106 CP. Puterea destul de mică şi consumul redus le recomandă, pe acestea, doritorilor de economii, însă adevăratele senzaţii sunt oferite de cele două propulsoare de doi litri, unul pe benzină (140 CP), iar celalălt diesel (150 CP). În funcţie de motorizări, sunt disponibile două cutii de viteze manuale (cu 5 sau 6 trepte), o cutie de viteze automată cu 6 trepte şi o transmisie cu variaţie continuă (CVT).
Încă un model de nişă
Ideea că fiecare nou produs al industriei auto găseşte câte o nouă nişă în piaţă devine din ce în ce mai stresantă. Majoritatea producătorilor declară, la lansarea unui model, că acesta se adresează unei nişe rămase între modelul x şi modelul y.
Chiar dacă, de cele mai multe ori, această idee este falsă, în cazul noului Qashqai nişa chiar există. Au încercat să o acopere şi alţi producători, unul dintre aceştia fiind chiar liderul pieţei europene, Volkswagen, cu modelul CrossGolf. Spre deosebire de modelul german, care are doar aspectul exterior al unui crossover, noul Nissan beneficiază şi de tracţiunea integrală, atât de căutată de clienţi în ultima vreme.
Poziţionarea pe piaţă a modelului Qashqai este, conform brand managerului Nissan în România, Ionuţ Gheorghe, destul de clară: „Plecând de la premisa că este un crossover, discutăm de o dualitate. Versiunile cu motoare mici şi tracţiune 4X2 vor intra în competiţie cu compactele Volkswagen Golf, Ford Focus, Renault Megane sau Peugeot 307, în timp ce variantele de 2 litri cu tracţiune 4X4 au drept concurenţi SUV-urile de mici dimensiuni, ca Toyota RAV4 sau gemenii Hyundai Tucson – Kia Sportage“.
Pentru cei seduşi de acest model, trebuie spus că preţurile cu taxe pornesc de la 18.890 euro pentru echiparea Visia cu tracţiune faţă şi pot atinge 30.430 de euro pentru echiparea Tekna Plus, dotată cu motor diesel de 2,0 litri şi tracţiune „All Mode 4X4“. Aceste preţuri sunt mai mari decât cele ale modelelor de oraş Golf sau Focus şi chiar decât cele ale SUV-ului Tucson.
Nu ne place
• designul mai puţin atractiv pentru cei obişnuiţi cu maşinile de oraş
• preţurile destul de mari ale variantelor cu tracţiune integrală
• lipsa sistemelor de asistenţă la coborârea sau urcarea pantelor, atât de utile în cazul călătoriilor pe drumuri neamenajate
• limitarea posibilităţii de achiziţionare la 200 de maşini în următoarele două luni, din cauza comenzilor majore trimise din alte ţări către uzina din Marea Britanie
• lipsa unei game mai variate de motoare
Ne place
• poziţia înaltă a postului de conducere
• sistemul de tracţiune All Mode 4X4 care asigură distribuţia automată a puterii
• valenţele urbane date de dimensiunile reduse şi manevrabilitate
• sistemul avansat de navigaţie dotat cu cameră video pentru mersul cu spatele
• sistemul audio performant, care înglobează şi funcţia handsfree cu Bluetooth
• performanta cutie de viteze automată CVT, care asigură nu numai un condus facil, ci şi o importantă economie de combustibil
Modele alternative
URBAN
Ford Focus este o maşină compactă, fără valenţe off-road. Deşi nu se poate lăuda cu tracţiunea integrală sau garda la sol mare, Focus are un preţ mult mai mic decât al lui Qashqai şi o gamă mai largă de propulsoare. Garanţia mai mare cu un an este alt avantaj al acestui model.
Volkswagen Golf este unul dintre cele mai căutate modele pe piaţa autohtonă. În curând va fi disponibil şi în varianta Cross, care are un design apropiat off-roaderelor. Actualul Golf poate fi comandat şi cu tracţiune 4Motion, dar garda insuficientă nu permite aventuri off-road.
Extraurban
Toyota RAV4 este ceva mai mare decât Qashqai, fapt ce îl face mai dificil de utilizat în oraş. Pentru călătorii lungi însă, acest model dispune de un portbagaj mai încăpător şi de sistemele de asistenţă în pantă, atât de utile în teren accidentat. Vestita fiabilitate Toyota este un alt atu.
Hyundai Tucson este un adevărat lider al segmentului SUV, graţie unui raport calitate/preţ greu de egalat. Portbagajul de 500 de litri şi garanţia de 5 ani sunt elemente extrem de importante pentru o astfel de maşină. Suferă însă la capitolul design.