Lansat discret la finele anului trecut, DigiMobil surprinde prin tarife agresive şi prin modalitatea inedită de promovare. Este însă loc pe piaţă pentru un al cincilea operator? Serviciul este şi va fi disponibil, însă numai la pachet cu telefonia fixă şi internetul, furnizate de RCS&RDS, sau cu serviciile de cablu TV. Este profitabilă o asemenea abordare? DigiMobil a fost lansat iniţial în Oradea, în prezent fiind disponibil şi în Timişoara, Craiova, Iaşi, P
Lansat discret la finele anului trecut, DigiMobil surprinde prin tarife agresive şi prin modalitatea inedită de promovare. Este însă loc pe piaţă pentru un al cincilea operator?
Serviciul este şi va fi disponibil, însă numai la pachet cu telefonia fixă şi internetul, furnizate de RCS&RDS, sau cu serviciile de cablu TV. Este profitabilă o asemenea abordare?
DigiMobil a fost lansat iniţial în Oradea, în prezent fiind disponibil şi în Timişoara, Craiova, Iaşi, Piteşti, Reşiţa, Târgu-Mureş, Bacău, Satu Mare, Vaslui, Bârlad, Galaţi şi Bucureşti. Conform licenţei 3G câştigate anul trecut, compania trebuie să extindă reţeaua la nivelul a 176 de oraşe şi 2.471 de kilometri de drumuri naţionale şi să asigure o acoperire la nivelul de minimum 49,51% din populaţie. Modalitatea de furnizare a serviciului, doar la pachet cu alte abonamente, este discutabilă, dar licenţa câştigată de RCS&RDS nu reglementează nimic în acest sens. În schimb, Decizia nr. 1.333 din 2003 a preşedintelui ANRCTI menţionează că „furnizorul de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, în cazul în care a lansat o ofertă publică şi a stabilit condiţii standard de încheiere a contractului de furnizare de servicii de comunicaţii electronice, are obligaţia de a asigura în mod nediscriminatoriu accesul utilizatorilor finali la serviciul respectiv“. Însă, cum RCS&RDS nu a lansat public oferta, ci „din uşă în uşă“, oferind conectare gratuită şi un telefon în custodie pentru abonaţii săi, nu încalcă nici această prevedere.
Evident, pentru a respecta termenii licenţei, operatorul are nevoie de resurse financiare serioase, mult peste profitul brut de aproximativ 90 de milioane de euro, realizat anul trecut din veniturile de 236 de milioane de euro. „Investiţiile vor fi susţinute cu resurse proprii şi sprijin financiar din partea unor instituţii/consorţii bancare“, mai spune Ghiman, fără să detalieze însă.
Marea provocare, finanţarea
Operatorul mai are însă o problemă de rezolvat. Serviciile sale de internet şi telefonie fixă sunt prezente doar în 128 de oraşe, iar cele de cablu, numai în 67 de oraşe. Având în vedere modalitatea de furnizare a telefoniei mobile, operatorul este obligat să îşi extindă cel puţin unul din celelalte servicii la nivelul a 176 de oraşe. Aşa că, foarte probabil, ne putem aştepta la achiziţii şi expansiune agresive ale reţelei RCS&RDS.
Tarifele agresive practicate de DigiMobil nu par însă să îi sperie pe ceilalţi operatori, iar prezenţa a cinci jucători este privită ca o situaţie temporară. „Piaţa va deveni, fără îndoială, şi mai competitivă“, consideră Thierry Millet, directorul comercial al Orange România. „Dat fiind că în ţări cu o populaţie mai mare şi cu o piaţă mai matură numărul operatorilor mobili este de trei sau patru, există suficiente semne de întrebare cu privire la viabilitatea unei pieţe cu cinci operatori mobili în România“.
În lupta cu noul competitor, ceilalţi operatori aduc drept argument în favoarea lor calitatea superioară a serviciilor oferite. „Ştim că tarifele reprezintă un factor important în decizia clienţilor de a adopta un serviciu de telefonie, dar la fel de importante sunt şi calitatea serviciilor, inovaţia, experienţa de utilizare, acoperirea reţelei, un bun serviciu de relaţii cu clienţii şi, nu în ultimul rând, brandul“, spune Liliana Solomon, directorul general al Vodafone România.
În plus, termenii licenţei nu sunt, general vorbind, avantajoşi pentru un nou operator, obligându-l pe acesta să construiască reţeaua în oraşe, acolo unde ceilalţi operatori şi-au împărţit piaţa, iar un nou jucător poate doar să fure din clienţii acestora, prin tarifele practicate. Însă, tarifele mici aduc profit mic sau deloc. „Cu o penetrare SIM de peste 100% şi penetrare reală a serviciilor de telefonie mobilă în rândul populaţiei de aproximativ 70%, ritmul de atragere a unor noi clienţi în reţelele de telefonie mobilă va încetini în mod natural, însă mai rămâne, desigur, un potenţial de creştere, în special în zonele rurale“, adaugă Millet. „Dar, din informaţiile pe care le deţinem, RCS&RDS nu are reţea în zona rurală“. Probabil că cel mai ameninţat ar trebui să se simtă Cosmote, care mizează, la rândul, său pe tarife scăzute, dar are, cel puţin deocamdată, o ofertă peste cea a DigiMobil, reţea în care sunt funcţionale acum doar serviciile de voce. Cosmote nu consideră însă că noul jucător constituie o ameninţare reală. „Deocamdată, lupta se dă între principalii trei operatori, iar noi privim înaintea noastră şi îi considerăm competitorii noştri pe cei care se află acum pe poziţiile unu şi doi“, au declarat pentru Capital oficialii companiei.
Pentru RCS&RDS, problema care se pune este dacă va reuşi să atragă suficiente resurse ca să susţină extinderea ambelor reţele, cea mobilă şi cea fixă, precum şi un nivel satisfăcător de calitate al acestora. Sau va fi sufocată de încercarea de a se dezvolta în prea multe direcţii.
Ovidiu Ghiman, director comercial RCS&RDS