Pentru un judet cu o rata a somajului de 7,3% (peste 22.600 de someri), proiectul de reabilitare a retelei de termoficare si alimentare cu gaze naturale vine ca o manusa. Judetul Suceava este si pionier in atragerea de investitii pentru eficientizarea sistemelor de alimentare cu caldura, dupa transmiterea responsabilitatii in domeniu de la Termoelectrica SA la consiliile locale.
Dincolo de avantajele locale ale implementarii acestui proiect, suma pusa in joc – realizarea programului va costa, potrivit evaluarilor, aproape 235 milioane de euro – este extrem de atractiva pentru furnizorii serviciilor solicitate de Consiliul Judetean Suceava, organismul care patroneaza programul denumit „Utilitati si mediu la standarde europene”.
Batalia pentru adjudecarea primului pas in realizarea acestui program a inceput la sfarsitul lunii octombrie a.c., o data cu lansarea, de catre Consiliul Judetean, a licitatiei pentru angajarea unui consultant care sa asigure managementul proiectului si sursele de finantare a acestuia. Miza nu era neinsemnata. Pentru serviciile de consultanta, ofertantii au solicitat sume cuprinse intre 4,4 milioane euro si 8,2 milioane euro. Participantii la licitatie au fost: consortiul format din firma de consultanta financiara Deloitte&Touche, firma de avocatura Calin Andrei Zamfirescu si Asociatii si compania locala Conex (cu o propunere financiara de 4,4 milioane euro pentru consultanta), firma germana Engineering Gunter Reimer Gmbh (costul propus pentru consultanta standard 4,7 milioane euro sau 13,3 milioane cu proiectare inclusa) si compania Sanderson Watts (8,1 milioane euro sau 14,8 cu proiectare).
A fost refuzata o finantare realizata prin JP Morgan
Rezultatul licitatiei a produs nemultumiri. Castigatoare a fost desemnata compania germana Gunter. Perdantii, consortiul format din
Deloitte&Touche, Zamfirescu si Asociatii si firma Conex, acuza membrii Consiliului Judetean de nerespectarea prevederilor caietului de sarcini, document redactat si pus in vanzare de oficialii judetului Suceava. Incompetenta sau partizanat?, se intreaba acestia. Opinia lor, concretizata in redactarea a patru contestatii ce au fost transmise Consiliului Judetean, reclama decizia de desemnare a firmei Gunter drept castigatoare pentru prestarea serviciilor de consultanta. Motivul invocat: nerespectarea perioadei aferente garantiei bancare, atat de catre firma Gunter, cat si de cea britanica, transmiterea incorecta a cifrei de afaceri a contracandidatei Gunter, precum si contestarea modului in care a fost depunctat consortiul. Dupa rezultatul licitatiei, presa locala a anuntat termenii finantarii proiectului: o linie de credit contractata cu garantia statului, pentru care beneficiarii sunt Consiliul Judetean si un grup de firme daneze. Aceasta informatie, alaturata unei declaratii a presedintelui Consiliului Judetean Suceava, prin care acesta se pronunta ferm ca va continua negocierile cu compania germana „indiferent de riscuri”, i-a dus pe membrii consortiului cu gandul la lipsa de impartialitate in decizia desemnarii castigatorului licitatiei pentru consultanta. Cu atat mai mult cu cat in momentul declaratiei inca nu era solutionata contestatia depusa de consortiul perdant. Rezultatul devenea, in aceste conditii, usor previzibil: nesolutionarea aspectelor reclamate de consortiul ofertant. In plus, informatiile furnizate de oficialii suceveni denota, in opinia membrilor consortiului, ca termenii de finantare erau deja cunoscuti in momentul deschiderii ofertelor.
Radu Veleanu, vicepresedintele Comisiei de evaluare a ofertelor si director al Consiliului Judetean, afirma: „Eu sunt convins ca am facut o treaba corecta. Daca am gresit, este vina noastra si ne-o asumam, dar nu cred”. Veleanu adauga, in favoarea comisiei de licitatie: „Ne-am consultat cu Comitetul de coordonare, si unul dintre membri – un secretar de stat, nu-i voi da numele – a spus: eu n-as alege o firma de consultanta din Romania pentru derularea unui proiect ce antreneaza sume mari”. Care sunt punctele slabe ale consortiului in viziunea oficialului Consiliului Judetean? Lipsa experientei in consultanta tehnica si modalitatile de finantare. Replica din partea consortiului vine de la Dan Croitoru, director la Conex: „In privinta consultantei tehnice, cred ca s-au facut confuzii. In primul rand, un lucru tebuie sa fie clar: nu este vorba despre experienta in realizarea proiectului, ci de acordarea de consultanta, iar in ceea ce priveste consultanta tehnica, noi am venit cu o lista de subcontractanti, intre care firma Instcomp din Suceava, cu experienta in domeniu. Pe partea cu finantarea, cred ca nu a fost inteles mecanismul: noi am propus o finantare prin intermediul uneia dintre cele mai mari banci din lume, JP Morgan, prin lansarea de eurobonduri”.
Asa cum era de asteptat, contestatia nu a fost solutionata in favoarea reclamantilor. Daca ar fi fost, Gunter si Sanderson ar fi fost descalificati, iar consultanta ar fi revenit companiilor Deloitte&Touche, Zamfirescu si Asociatii si Conex. Demersul acestora nu se opreste insa aici. Consiliul Judetean va fi actionat in instanta. „Am comunicat deja ca ne rezervam dreptul de a ataca in instanta decizia Consiliului Judetean Suceava. Criticile care au dus la depunctarea consortiului nu se regasesc in criteriile prevazute in caietul de sarcini”, afirma avocatul Stan Tirnaveanu, de la Calin Andrei Zamfirescu si Asociatii.
Ce prevede proiectul
· Obiectivul proiectului: reabilitarea sistemelor de alimentare cu caldura, extinderea retelei de gaze, eliminarea surselor de poluare in judetul Suceava.
· Valoarea estimata a proiectului: 235,5 milioane euro, suma care urmeaza sa fie asigurata prin contractarea
de credite de la finantatori independenti de structurile administratiei de stat.
· Imprumuturile se vor obtine cu garantia statului, care se va acorda in mai multe transe; pentru prima etapa, garantia acordata va acoperi un credit in valoare de 86,9 milioane euro, suma necesara acoperirii cheltuielilor cu introducerea gazului metan in mai mult de jumatate din localitatile judetului Suceava si pentru reabilitarea
sistemului de distributie a energiei termice in toate orasele si municipiile judetului; garantia este acordata in favoarea Consiliului Judetean Suceava.
· Rambursarea creditului se face din incasarile rezultate
de la beneficiari.
· La finalizarea proiectului, racordurile cu gaze vor deservi 92.500 de locuinte cu 259.000 de locuitori, precum si
institutiile si societatile comerciale din judetul Suceava; primii beneficiari vor fi locuitorii a 56 de localitati din judet.