Președintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), răbufnește, în contextul disputei privind facturile exagerate pe care unitățile service le-ar trimite asigurătorilor pentru reparația daunelor pe RCA. Piața traversează tensiuni fără precedent, care amintesc de situația de dinainte și imediat după falimentele Astra Asigurări și Carpatica Asig, evenimente care au lăsat urme adânci pe piață și au afectat buzunarele tuturor șoferilor români și mai ales bugetele firmelor de transport.
Mădălin Roșu, președintele Biroului Asigurătorilor Auto(BAAR) ia o poziție tranșantă în ceea ce privește situația actuală din piața RCA, în care firmele de asigurare acuză service-urile că umflă nejustificat facturile pentru reparații, iar service-urile și unele asociații de consumatori acuză asigurătorii că nu vor să plătească integral și la timp daunele.
„În ciuda tuturor amenințărilor mai mult sau mai puțin voalate din ultimul timp, readuc aminte că exagerarea costurilor unei despăgubiri este infracțiune și este pedepsită penal. Observ cu indignare în ultima perioadă, că diverse persoane și asociații iau poziție publică și solicită că așa ar fi normal să fie.”, a postat Roșu, pe pagina sa de LinkedIn.
Mesajul vine în contextul în care un grup de parlamentari au inițiat un proiect de lege care își propune să stabilească un tarif de referință pentru prețul orei de manoperă și să dea asigurătorilor posibilitatea de a decide ei ce mașină poate fi oferită păgubitului pe perioada cât automobilul avariat nu poate fi utilizat.
Apariția acestui proiect a stârnit reacții dure din zona service-urilor și a unor organizații de consumatori, dar și din partea COTAR, una dintre organizațiile consumatorilor. Pe scurt, toți au afirmat, inclusiv în scrisori adresate organismelor statului, că plafonarea tarifelor pentru ora de manoperă și modificările privind mașina la schimb încalcă legile în vigoare, pun în pericol siguranța în trafic și aduc atingere drepturilor consumatorilor.
O analiză completă a proiectului de lege, inclusiv poziția inițiatorului principal, găsiți AICI.
Susținerele asociațiilor care se împotrivesc proiectului pot fi citite AICI.
Un echilibru aproape imposibil
Disputele dintre firmele de asigurare și păgubiți ori, după caz, intermediarii de pe circuitul de despăgubire, nu sunt specifice doar României și nici măcar nu vizează doar polițele de răspundere civilă auto (RCA). Peste tot în lume, asigurătorii au tendința, firească de altfel pentru o piață bazată pe profit, de a plăti cât mai puțin posibil în timp ce intermediarii și uneori chiar păgubiții de a încasa cât mai mult.
Din această cauză există și foarte multe procese în asigurări, dar și avocați specializați în acest domeniu. Totuși, în cazul de față vorbim despre mai multe particularități. În primul rând, polița RCA este o asigurare de răspundere impusă prin lege, deci discuția privind „piața liberă”, promovată, paradoxal, de toate părțile „combatante” nu este atât de validă ca, să spunem, în cazul asigurării CASCO, acolo unde clientul cumpără fără să fie obligat.
În al doilea rând, felul în care leguitorii au ales să definească regulile acestei piețe a fost constant unul care practic nu permite ajungerea la un echilibru pe termen lung. Mai clar, până în 2017, partea de constatare și evaluare a daunelor se făcea exclusiv de către angajații firmelor de asigurare, fapt care a permis service-urilor să conteste justețea acestor evaluări. Lăsând la o parte situații vecine cu frauda sau chiar de natură penală, în care service-urile, de cele mai multe ori ajutate de angajați din companii, au găsit portițe pentru a exagera daunele, legea era cklar favorabilă companiilor de asigurare.
Din 2017, însă, ca efect al unor mișcări abile de lobby și comunicare ce au implicat forțe din toate sferele (inclusiv politice) legea s-a modificat în așa fel încât activitatea de constatare și evaluare s-a mutat la service-uri. Așa cum era de așteptat, după o perioadă a venit rândul asigurătorilor să susțină că sumele impuse de reperatori nu sunt conforme cu realitatea, adică, de această dată sunt supraevaluate. În acest moment, cei mai mari asigurători de pe piață, adică City Insurance și Euroins, au început deja să plătească doar parțial unele facturi trimise de service-uri, considerând că evaluările sunt exgerate. Este și motivul pentru care, așa cum scria Capital în exclusivitate, în acest moment avem peste 16.000 de procese pe rol, majoritatea implicând cele două firme.
Acesta este contextul în care asigurătorii susțin modificările propuse de proiectul amintit mai sus. Singurele date certe privind evoluția costurilor impuse de service-uri arată, într-adevăr, o creștere substanțială în ceea ce privește ora de manoperă, costul cu mașina la schimb și chiar piesele. Per ansamblu, la nivelul anului trecut, această creștere a fost de circa 15%, potrivit BAAR, cu mențiunea că ora de manoperă s-a scumpit și cu 40%.
Roșu vine cu un exemplu cu mult mai grav, despre care spune că s-a întâmplat pe piața locală. Este vorba despre un autoturism care a fost reparat de un service în baza unui deviz de 10.000 de euro, în condițiile în care valoarea de piață a respectivului autoturism nu depășea 9.000 de euro. Adică reparația a fost mai scumpă decât mașina în sine. Menționăm că acest exemplu este asumat de președintele BAAR și vizează un singur service, în conextul în care pe piață sunt active circa 11.000 de unități reparatoare, potrvit estimărilor asociațiilor de profil.
” Este deosebit de grav ca acest lucru să devină ceva normal pentru unii iar exagerările nu trebuie acoperite de o Lege specială. Iată de fapt importanța inițiativei legislative la nivelul Parlamentului, care vine să aducă o normalizare prin propunerile formulate. Orice exagerare a costurilor cu daunele se răsfrânge asupra tuturor consumatorilor onești de asigurare, asta e infracțiunea cea mai mare de fapt.”, a mai comentat președintele BAAR.
Lipsa de acțiune din conducerea politică a ASF-ului ultimilor ani an generează intervenția statului, pe alte căi
Un alt punct slab al acestei piețe, mai ales în ultimul an și jumătate și mai ales după schimbările politice radicale din ultima vreme este starea de vegetație în care se află Autoritatea de Supraveghere Financiară. Fostul președinte, Leonardo Badea, a dus o politică aparent împăciuitoare cu toate părțile însă, în realitate, dominată de strategia „batistei pe țambal”, menite să îi asigure liniștea și un nou mandat, pe care l-a și obținut, cu puțin timp înainte de a pleca din ASF ca viceguvernator al Băncii Naționale.
Numiți pe posturi de PSD și ALDE, într-o procedură eminamente politică , majoritatea membrilor consiliului ASF, cu siguranță toți șefii executivi, nu își dau seama încă pe ce cale trebuie să o ia pentru a își menține posturile, care le asigură salarii de peste 10.000 de euro pe lună.
Aceasta în contextul în care noul Guvern este dominat de PNL care, mai mult, are șanse mari să dea și președintele țării. Ei devin, astfel nu doar reticenți la a lua decizii, dar și destul de influențabili din orice zonă care le poate promite stabilitatea pe post. Totuși, oricât ar încerca ASF să arate că este „liniște” conflictul dintre firmele de asigurare și service-uri există, motiv pentru care, pentru cine a urmărit evoluțiile din ultima vreme, a devenit clar că instituțiile statului tind să se implice, sesizând pericolul, însă o fac fără a mai implica foarte mult ASF sau chiar asigurătorii ori celelalte părți din circuitul RCA.
Primul resposansabil important care a vorbit despe necesitatea unor schimbări a fost președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. Așa cum a arătat Capital, în premieră, acesta a vorbit direct despre nevoia unei reglementări în ceea ce privelște costurile impuse de service-uri și, mai mult, a arătat și că există cheltuieli prea mari cu emiterea și administrarea în zona asigurătorilor. Chirițoiu a afirmat că acestea sunt riscuri ce pot genera, la un moment dat, o creștere de prețuri pentru RCA, creștere care ar afecta mai ales firmele de transport.
Vedeți aici ce a spus președintele Consiliului Concurenței
În această piață, importanța companiilor de transport este una uriașă, având în vedere atât capacitatea lor de mobilizare, prin cele câteva organizații mari, cât și ponderea imensă în economie și în piața muncii, mai ales.
Transportatorii, loviți putrenic de majorările de tarife care au venit după falimentele Astra și Carpatica au fost, practic, cei care au impus și modificările aduse legii RCA și chiar schimbările de la vârful ASF, unde fostul președinte, Mișu Negrițoiu, a fost demis de către Parlament.
Acum, transportatorii nu au luat încă o poziție calră, cu excepția COTAR care a susținut demiterea lui Bogdan Chirițoiu din cauza intențiilor privind piața asigurărilor.
O lămurire care poate schimba totul. Care sunt riscurile pentru șoferi
Situația din piață începe să semene cu cea care a precedat falimentele Astra și Carpatica, iar pentru șoferi aceasta nu este deloc o veste bună.
Un blocaj pe circuitul RCA generat de refuzul asigurătorilor de a mai recunoaște facturile vebnite de la service(lucru care se întâmplă deja în destul de multe situații) sau o escaladre a costurilor suportate de asigurători ca efect al unor prețuri prea mari impuse de service-uri sunt două risc tot atât de mari pentru șoferi.
Dacă asigurătorii nu vor mai plăti și vor aștepta în instanță să fie obligați la plată, păgubiții riscă, în final să rămână cu mașina nereparată sau să li se impune, cel puțin pe termen scurt, costuri suplimentare.
Dacă asigurătorii vor înghiți majorări nejustificate ale facturilor, efectul se va vedea, automat în tarifele RCA. Iar în acest sens există deja experiențe triste, mai ales pentru transportatori, așa cum arătam mai sus.
Pe de altă parte, clarificarea , prin lege sau normă, a diferenței dintre daună și costul reparației ar putea rezolva această problemă, pe termen lung.
Deocamdată, însă, mingea pare că nu este nici în piață, nici la service-uri și nici la ASF, care pare mai puțin prezent și mai dezbinat intern decât a fost vreodată.