Casting-ul a devenit un domeniu de sine statator in Occident, pe la jumatatea secolului, din nevoia clara de specializare si ca o necesitate a reclamei publicitare.
In Romania, exista aceasta preocupare si inainte de 1989, dar sub o alta forma si denumire: selectionarea actorilor si figurantilor. Selectia personajelor de figuratie ii revenea, de regula, regizorului secund. Dupa revolutie, infiintarea studiourilor de film si a caselor de productie private a dus la conturarea casting-ului ca profesie. De regula, casting-ul e perceput ca o activitate publicitara in vederea organizarii unei selectii in urma careia sunt descoperiti oamenii cei mai potriviti pentru a fi introdusi in activitati publicitare.
Figurantii se aduc
intre ei
La inceput, s-a lucrat „dupa ureche”, dar, in ultimii doi-trei ani, acest domeniu a cunoscut o dezvoltare uimitoare. Una dintre firmele de profil este Libra Film Productions, infiintata in 1994, dar care si-a dezvoltat departamentele de casting si de productie in ultimii trei ani. Initial, activitatea a fost privita ca o distractie si, in nici un caz, ca o potentiala sursa de profit. Dar, cu timpul rezultatele au inceput sa apara. Contractele firmei cu diverse agentii de publicitate au dovedit ca si in Romania casting-ul tinde sa devina o mica industrie. „Casting-ul iti ofera marea placere de a lucra cu oamenii, iti da bucuria de
a-i cunoaste si de a-i ajuta, atat material, cat si sufleteste. E un domeniu care imbina relatiile interumane, marketing-ul, publicitatea si multe alte domenii delicate”, spune Corina Stan, director de casting la Libra.
Personajele din reclamele publicitare sunt distribuite pe baza unei selectii. Cei interesati se prezinta la concurs fie in urma anunturilor de mica publicitate, fie adusi de rude sau prieteni. Majoritatea celor care vin la selectii o fac din curiozitate, din dorinta de a intalni oameni noi si, de multe ori, din nevoia de a-si suplimenta veniturile. Totusi, multi reticenti si nu renunta la prejudecatile lor. „La noi exista impresia ca faci un favor cand vii la un casting. Lucrul acesta nu se intampla in Vest, unde, dimpotriva, oamenii se duc la cat mai multe selectii si sunt bucurosi daca sunt alesi pentru un singur rol. La noi, e o chestiune de educatie, de mentalitate, de o patrundere tarzie a casting-ului in Romania”, e de parere Laura Georgescu, director de productie audiovideo la agentia de publicitate Leo Burnett & Target.
Se intampla ca si agentiile de modelling sa se ocupe de casting. Sequoia Models Romania, infiintata in 1994, si-a conturat departamentul de casting patru ani mai tarziu cand, pe langa modelele proprii, a inceput sa caute copii, cu varste cuprinse intre cateva luni si 10-12 ani, adulti si persoane in varsta, unele de 70-80 de ani. O mare parte din cei cu care colaboreaza agentia sunt rudele sau prietenii absolventilor scolii de modelling de la Sequoia.
„De-a lungul anilor, s-a observat ca majoritatea celor solicitati din zona profesiilor inalte – profesori universitari, doctori – elimina din start notiunea de casting. Acestia nu doresc sa ajunga in centrul atentiei”, spune Cristian Surugiu, directorul agentiei de modele.
Departamentul de casting al casei de productie cinematografica Castel Film, se confrunta cu aceleasi probleme. Catalin Dordea, director de casting, dezvaluie maniera originala a acestei firme de a-si realiza casting-ul: „Figurantii se aduc intre ei. Dar, cand e vorba de persoane care sa joace roluri in spoturi publicitare le acostezi chiar in autobuz, la piata, la benzinarie, daca le gasesti. Oricat de penibil este, daca persoana e buna si stii ca ai nevoie de ea, incerci sa o convingi sa vina la proba. Dar, te lovesti de o retinere aproape instinctiva. Nimeni nu crede ca se va intampla ceva, nimeni nu crede ca vor iesi bani sau ca va fi ales”.
Copiii sunt foarte cautati si probele cu acestia sunt considerate adevarate spectacole. Dar, in acest caz, lucrurile se complica. „Nu e greu sa gasesti copii, ci sa descoperi copiii-actori. In general, daca cineva isi aduce copilul la casting, vine pentru ca il vede nazdravan, expansiv si deja se face o selectie de catre parinti. De aici, se naste impresia multora din domeniu ca tanara generatie e dezghetata. In schimb, cand te duci tu si ii cauti, e mai greu”, spune Catalin Dordea.
Selectiile au ca scop formarea unei baze de date cat mai complete si, in timp, consolidarea unui grup de persoane la care agentia sa stie ca poate apela oricand. Probele de selectie constau in fotografierea si filmarea candidatului. Fotografiile trebuie sa evidentieze detaliile – culoarea ochilor, forma obrajilor, linia gurii. E recomandat ca persoanele cu parul lung sa fie fotografiate si cu parul prins pentru a se putea observa eventualele imperfectiuni ale urechilor sau gatului. In cazul selectiilor pentru spoturi video, subiectul da o proba in fata camerei de luat vederi. Foarte important pentru casting este fundalul acestor fotografii si filmari. El trebuie sa permita concentrarea atentiei asupra personajului. Candidatii la rolurile care implica citirea unui text dau si probe speciale. Vocea, felul de exprimare, intonatia si inflexiunile sunt foarte importante. E de preferat ca persoanele venite la selectie sa citeasca un text conceput special, si nu un fragment din ziar, a carui lectura poate fi mecanica. Daca fizionomiile sunt bune, dar vocea lasa de dorit, la nevoie se poate recurge la casting de voci.
Nu exista reguli pentru castigatori
Pentru o agentie de publicitate, in cazul casting-ului pentru un spot publicitar e esentiala confidentialitatea. Niciodata nu se transmit personajului informatii privind spotul sau de orice alta natura care ar putea sa creeze daune clientului agentiei. De aceea, candidatilor li se dau niste informatii privind miscarea sau atitudinea pe care sa o aiba in cadru, fara insa a i se dezvalui produsul pentru care se face spotul respectiv.
E de preferat ca toti candidatii sa fie supusi acelorasi probe, pentru ca, in momentul selectiei, sa existe termeni de comparatie si sa poata fi ales cel mai convingator si ilustrativ personaj. Aspectul „castigatorilor” difera de la spot la spot. In casting, nu exista multe reguli, ci doar norme de estetica discutabile prin care se aleg potentialele personaje. Cati clienti, atatea cerinte. De aceea, o baza cat mai complexa usureaza selectia. „Aceasta se face pe baza comenzii, a scenariului spotului. Problema este ca agentiile si clientii cu care lucrezi au gusturile lor. Ca sa ii multumesti, trebuie sa le arati mai mult decat crezi tu ca este bine, cat mai multe variante”, explica directorul de casting de la Castel Film.
Lunile cele mai prielnice casting-ului sunt noiembrie si decembrie. Reclamele se inmultesc in apropierea sarbatorilor si nevoia de figuranti si personaje creste. Dar nici celelalte
luni nu sunt saracacioase in comenzi. Vara, de exemplu, sunt solicitari pentru reclamele produselor estivale.    

Profil de candidat

l naturalete in fata camerei
l fizionomie expresiva
l fire deschisa
l comunicativitate
l lipsa de complexe si prejudecati
l spontaneitate
Statistic vorbind, se observa o preponderenta a oamenilor frumosi, mai ales in spoturi in care nu conteaza prea mult actiunea. Dar, de multe ori, sunt preferati cei care au un comportament natural in fata camerei si o fizionomie placuta, celor care arata bine, dar dau impresia de „fals”.

Castiguri pe rol
Banii din casting nu sunt foarte multi si sunt sporadici. Acest sistem ii avantajeaza, in special, pe pensionari.
l Tarifele sunt negociabile, pe actiune, si, intr-o alta ordine de idei, confidentiale. Orientativ, intr-o zi, pentru figuratie simpla – un chip intr-o multime – se pot castiga 150.000 lei.
l Cine primeste un rol intr-un spot publicitar, adica figuratie speciala, poate spera sa primeasca 300 de dolari.
l Reclamele video se platesc mult mai bine decat figuratia pentru fotografiile din presa.r
r
Catalina Murgea, actritar
Castingul pentru film strain i-a oferit actritei de 58 de ani, Catalina Murgea, ocazia de r
a-si relansa cariera artistica. Fosta colaboratoare a lui Dan Pita, actrita a fost distribuita prin Libra Film Productions in filmul „Tuvalu”, creatie a regizorului german Veit Helmer.r
Cu rolul din aceasta productie, Catalina Murgea a ajuns la Chicago, Londra si San Sebastian. „Tuvalu” a fost prezentat si la Festivalul Dakino.r