România se poziţionează în top trei european în ceea ce priveşte preferinţa pentru credite, 26% dintre români apelând la această sursă de împrumut bancar, la acelaşi nivel cu Ungaria şi cu doar un loc în urma liderului - Slovenia – ţară în care 32% din populaţie s-a dovedit interesată de credite, se arată într-un studiu european realizat de compania de cercetare de piaţă GfK în luna martie. Procentul utilizatorilor de produse bancare este de 56% din totalul popula
România se poziţionează în top trei european în ceea ce priveşte preferinţa pentru credite, 26% dintre români apelând la această sursă de împrumut bancar, la acelaşi nivel cu Ungaria şi cu doar un loc în urma liderului – Slovenia – ţară în care 32% din populaţie s-a dovedit interesată de credite, se arată într-un studiu european realizat de compania de cercetare de piaţă GfK în luna martie.
Procentul utilizatorilor de produse bancare este de 56% din totalul populaţiei de peste 15 ani (media pentru întreg anul 2009), România clasându-se pe locul 13 între ţările europene analizate, cu doar o poziţie înaintea Bulgariei. Printre primele clasate se găsesc ţări precum Slovenia şi Austria cu o penetrare a serviciilor bancare de 100%, respectiv 98%, urmate de Croaţia şi Cehia cu câte 90 de procente.
Creditele pentru casă accesate de 4% dintre români
În martie 2010, în România, creditele de consum (fără ipotecă) au fost contractate de 18% din populaţie, în scădere cu 4% faţă de luna ianuarie, în vreme ce creditele pentru achiziţionarea unei case sau apartament se plasează la doar 4%.
În legătură cu intenţiile de împrumut în următoarele 12 luni, 4% dintre românii spun că vor apela la credite de consum şi numai 1% la cele pentru locuinţă.
11% dintre românii chestionaţi declară că folosesc produse bancare de economisire, mult mai puţin decât austriecii (75%), cehii sau bulgarii (peste 2 treimi din populaţie), dar mai mult decât vecinii din Ucraina, Polonia sau Serbia.
Dacă ne referim la obiceiurile de utilizare a serviciilor tip e-banking sau Internet banking, românii se dovedesc încă foarte reticenţi, mai puţin de un procent apelând la acestea. În fruntea topului se află Cehia (29%), Slovenia (24%) şi Polonia (20%).
GfK Financial Market Data System (FMDS) este un studiu continuu care măsoară obiceiurile bancare ale locuitorilor cu vârsta de peste 15 ani din 13 ţări ale Europei Centrale şi de Est: Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Croaţia, Slovacia, Slovenia, Rusia, Ucraina, Serbia, Macedonia, Bosnia Herţegovina, Bulgaria şi România, eşantionul celor chestionaţi în România fiind de 1000 de persoane, reprezentativ la nivel naţional.