In Occident, numarul de perechi de incaltaminte pe care le detine o persoana si banii cheltuiti in acest scop se considera a fi un barometru al bunastarii. Pornind de la aceasta realitate, compania Daedalus Consulting a realizat, in luna iulie a.c., un studiu privind tipul de incaltaminte detinuta de populatia din Romania, numarul de perechi cumparate, in medie, in ultimele 12 luni, activitatile in care se utilizeaza cel mai mult pantofii sport si locul de achizitie a acestora. Cercetarea a fost
In Occident, numarul de perechi de incaltaminte pe care le detine o persoana si banii cheltuiti in acest scop se considera a fi un barometru al bunastarii. Pornind de la aceasta realitate, compania Daedalus Consulting a realizat, in luna iulie a.c., un studiu privind tipul de incaltaminte detinuta de populatia din Romania, numarul de perechi cumparate, in medie, in ultimele 12 luni, activitatile in care se utilizeaza cel mai mult pantofii sport si locul de achizitie a acestora. Cercetarea a fost efectuata pe un esantion de 4.617 persoane, reprezentativ pentru populatia cu varsta peste 14 ani rezidenta in mediul urban (orase cu peste 50.000 locuitori).
„Doua aspecte sunt de retinut aici”, remarca directorul companiei Daedalus Consulting, Daniel Enescu, referindu-se la datele culese din teren in urma cu doua luni. „Pe de o parte, numarul extrem de mare de persoane care nu detin incaltaminte de sezon, de iarna sau de vara, ne duce cu gandul la „sindromul pantofului universal”, ceea ce pune in evidenta o stare de saracie avansata. Pe de alta parte, faptul ca exista persoane care au doar o pereche de pantofi si altele care detin peste patru perechi arata, fara tagada, tendinta de polarizare a societatii noastre in functie de venituri.”
Sa analizam insa mai in amanunt rezultatele cercetarii. O prima concluzie este ca orasenii cu varsta peste 14 ani detin, in medie, 5,84 perechi de incaltaminte, pe care le utilizeaza in mod curent. Femeile, persoanele cu educatie inalta si cele cu venituri ridicate au cele mai multe perechi de incaltaminte. In ultimele 12 luni, doar 20,6% din respondenti au cumparat cizme, ghete sau bocanci. Peste 21% din persoanele incluse in esantion au declarat ca nu poseda in acest moment nici un fel de incaltari de iarna, iar 36% au afirmat ca detin o singura pereche.
Incaltamintea specifica de vara nu are nici ea o soarta mai buna. Astfel, 38,1% din respondenti nu au nici o pereche de sandale, iar 65,4% nu detin papuci de strada sau saboti.
In ceea ce priveste pantofii normali, respondentii se pot lauda, in medie, cu doua perechi, insa distributia este oarecum polarizata: 26,6% au o singura pereche, in timp ce 20,4% detin patru perechi sau mai mult. Mai mult de jumatate din orasenii intervievati nu au achizitionat in ultimul an nici o pereche de pantofi.
Descult in parc sau cu tenisii la serviciu
Incaltamintea sport pare a fi utilizata mai mult de barbati, de persoanele cu educatie medie si peste, de tineri intre 14 si 24 de ani si de persoanele cu venituri peste medie (1,06 perechi la persoanele cu venituri peste 75 USD pe membru de familie, fata de 0,56 perechi la cele cu venituri sub acest barem). Utilizarea cea mai des intalnita a pantofilor sport este pentru drumetii, plimbari si excursii in afara orasului (61,1% din detinatorii de incaltaminte sport), urmata de petrecerea timpului liber in oras (40,3%), sport/jocuri sportive (35,1%). Destul de multi romani, respectiv 24,2% din cei intervievati, poarta acest gen de incaltaminte si la serviciu. Prin comparatie, barbatii folosesc mai mult pantofii sport tip adidas pentru jocuri sportive si pentru serviciu, in timp ce femeile ii prefera in excursii si drumetii. Se constata, de asemenea, ca persoanele cu educatie ridicata si venituri mari recurg mai mult la incaltamintea sport (prin comparatie cu celelalte categorii) pentru desfasurarea unor activitati specifice: excursii, jogging, fitness, sala de forta, aerobic.
Cele mai multe persoane (32,2%), de regula cu o educatie scazuta si venituri mici, achizitioneaza incaltamintea sport din piete sau targuri. Tinerii care au pana in 24 de ani prefera magazinele specializate sau de firma, iar cei mai in varsta apeleaza la raioanele de profil din cadrul magazinelor universale. Persoanele cu venituri medii au o inclinatie mai mare, comparativ cu celelalte categorii, de a-si cumpara pantofi sport din centrele angro. De retinut insa ca aproape jumatate din populatie (48,4%) nu detine incaltaminte sport.