Un sfert dintre românii de la oraş urăsc shoppingul

Aproximativ un sfert dintre orășenii din România spun că nu le place să meargă la cumpărături. Dintre aceștia, două treimi sunt bărbați, arată un studiu internaţional care analizează valorile şi stilul de viaţă al consumatorilor, realizat de GfK România.

Media de vârstă a celor care nu vor să audă de cumpărătoru este ușor mai ridicată decât cea a fanilor shoppingului. Pe de altă parte, această atitudine nu are legătură cu lipsa resurselor: atât cei care evită cumpărăturile, cât și cei pe care îi distrează au venituri similare și nu sunt nici mai pesimiști, nici mai optimiști în legătură cu felul în care va evolua situația lor financiară în viitorul apropiat.

Consumatorii cărora nu le place să meargă la cumpărături sunt mai puțin înclinați decât ceilalți să cumpere ceva doar pentru a se răsfăța (38% față de 68%). În același timp, mai puțini dintre ei au obiceiul de a căuta în mod activ noutățile în materie de produse (13% față de 34%).

Mai rar cu reţelele sociale

Ambele categorii fac cumpărături aproximativ la fel de frecvent. În același timp, gradul de dotare cu produse electronice, de IT și comunicații este același. Pe de altă parte, cei pe care nu îi amuză ieșitul la cumpărături sunt mai dificil de atras, în special către produsele noi. În afară de faptul că nu le caută în mod activ, punctele de contact cu ei sunt mai puține. De exemplu, citesc puțin mai rar ziare (50% le citesc săptămânal, față de 58% în cazul celorlalți) și mai ales reviste (32% le citesc săptămânal, față de 45% dintre fanii shoppingului); pot fi găsiți mai rar în rețelele de socializare (13% față de 25%); dacă se informează în legătură cu ceva ce vor să cumpere, este mai puțin probabil să meargă prin magazine (6% față de 11%).

Totuși, principalul canal de informare este același pentru ambele categorii de consumatori: atunci când vor să se informeze despre posibilele achiziții 54% dintre ei – fie că le place shoppingul, fie că nu – discută cu prietenii și cunoscuții. Prin urmare, o importanță deosebită o are comunicarea cu Influențatorii, adica acele persoane care au acces la multe grupuri sociale și care au și tendința de a face recomandări în legătură cu produse și servicii.

Influenţatorii

În România aproximativ jumătate dintre orășenii cu vârsta între 15 și 49 de ani sunt Influențatori în cadrul diferitelor categorii de produse. Cei mai mulți, 21%, sunt Influențatori în categoria produselor alimentare și a gătitului, în general. Urmează categoria de produse și servicii pentru sănătate și formă fizică, cu 15% Influențatori în rândul populației analizate, și categoria modei, frumuseții și îngrijirii personale (14%).

Aceste persoane au obiceiul să facă recomandări și să ofere păreri într-un număr mare de cercuri sociale. Părerile lor sunt primite cu mai multă atenție și încredere decât comunicarea “oficială” a companiilor. Prin urmare, este important pentru companii să comunice eficient cu Influențatorii propriului segment de piață, să îi atragă și să le producă o impresie bună.