Prezenţa pe internet a firmelor a devenit o necesitate, avånd în vedere că mulţi clienţi caută online serviciile şi produsele de care au nevoie. Dar cåt costă realizarea unui site pentru firmă?

Pentru Marius Ştefan, directorul general al firmei Autonom Rent a Car, companie care oferă servicii de închirieri de maşini în toată ţara, vizibilitatea pe internet este importantă, pentru că website-ul companiei generează vånzări. „Site-ul este o sursă foarte importantă de clienţi, pentru că noi depindem în mare măsură de rezervările de maşini pe internet. Şi atunci, site-ul trebuie să apară cåt mai sus în motoarele de căutare“, explică Marius Ştefan. „Dacă cineva caută «închirieri maşini Bucureşti», noi trebuie să apărem cåt mai sus în rezultatele organice de la Google. În afară de asta, plătim şi către Google o sumă de bani pentru fiecare click la căutarea plătită. Dar, ca să reducem aceste cheltuieli, încercăm să apărem cåt mai sus în căutarea naturală“, adaugă directorul general al firmei Autonom Rent a Car.

Strategii şi alte accesorii

Din aceste considerente, toamna trecută au apelat la o firmă specializată în optimizare pentru motoarele de căutare. Dar specialiştii au ajuns la concluzia că cea mai bună soluţie este realizarea unui site nou, care să fie conceput din start în mod optim pentru indexarea în motoarele de căutare şi care să prezinte mult mai bine compania şi fiecare sucursală din ţară. În plus, s-a ajuns la concluzia că trebuie prezentate maşinile mult mai bine şi că trebuie îmbunătăţit motorul de rezervări online. Dar la ce preţ se poate realiza un astfel de proiect? „Realizarea site-ului www.autonom.ro a costat puţin peste 3.000 de euro şi a durat aproape şase luni. Aproximativ o lună a durat partea de planificare, în care s-a analizat care este logica site-ului, cum interacţionează un client cu el şi cåt de uşor şi intuitiv este de folosit. Apoi, partea de grafică şi programarea au durat două luni, iar în alte trei luni s-au făcut diferite ajustări“, explică Marius Ştefan.

Adrian Soare, managing director al agenţiei de marketing online Metromind Media, spune că un site de firmă poate costa în Romånia între 3.000  şi 100.000 de euro, sau chiar mai mult, în cazuri speciale. „Noi preferăm să nu mai facem doar site-uri. De obicei, pe långă site vin şi o strategie de marketing, promovare, consultanţă, mentenaţă. În felul acesta, un site de prezentare poate ajunge, în funcţie de bugetul de promovare pentru cåteva luni, şi la 30.000 – 40.000 de euro. Dacă ne referim doar la site-ul propriu-zis, atunci vorbim de minimum 3.000 – 4.000 de euro“, spune Adrian Soare. Preţul variază în funcţie de obiectivele clientului, de scopul pentru care este realizat site-ul firmei, design, dificultatea programării, de cåt de repede este nevoie de site, dacă informaţiile care urmează să apară pe site sunt scrise de firmă sau de agenţia de webdesign.

Alexandru Cîrlan, head of product development la Aviva, spune că cea mai recentă relansare a site-ului www.aviva.ro a avut loc în luna ianuarie a acestui an şi a costat între 2.500 şi 3.000. Pentru acest proiect, compania a organizat un pitch în urma căruia a ales firma de webdesign cåştigătoare. „Echipa de design a lucrat aproximativ două săptămåni la partea de programare. Conceperea schimbărilor, redactarea textelor şi aprobarea tuturor modificărilor au durat în total două luni. Actualizarea se face «in-house», prin intermediul unei interfeţe de administrare a conţinutului dinamic al paginii de web, cu ajutorul angajaţilor Aviva, ceea ce nu implică niciun cost extern suplimentar“, spune Cîrlan.

Costul poate coborî la 800 euro

Un preţ similar cu cel achitat de Aviva a fost plătit şi de către un dealer Skoda, Brady Auto Center, pentru site-ul companiei, care a fost lansat la începutul lunii iulie 2008. „Realizarea noului site www.bradytrade.ro a costat aproximativ 3.000 de euro. De la agrearea propunerii grafice şi a arborescenţei site-ului, realizarea acestuia a durat aproximativ o lună şi jumătate. Actualizarea se face de către departamentul de marketing intern. Doar pentru implementarea unor noi module sau proiecte speciale care implică şi programare, se apelează la aceeaşi firmă de webdesign. În aceste situaţii, costurile se ridică la aproximativ 500 euro pe proiect“, spune Carmen Bota, marketing manager, Brady Auto Center. 

Bogdan Dragomir, directorul general al companiei Direct Design, spune că preţurile se stabilesc în funcţie de complexitatea proiectului, în urma analizei specificaţiilor primite de la client sau a celor întocmite împreună, dar pentru realizarea de la zero a unui un site identic cu active-rentacar.ro, la care firma sa a lucrat, ar percepe un tarif de aproximativ 1.800 de euro. 

Pentru site-uri care nu necesită baze de date complicate se pot obţine însă şi preţuri mai mici. Avocata Laura Sårghiuţă a plătit 800 de euro pentru site-ul www.sarghiuta.ro, iar în preţ au intrat şi cărţile de vizită, foile cu antet şi mapele de prezentare. „Preţul a fost stabilit iniţial pe baza cerinţelor doamnei Sårghiuţă. Noi stabilim cåteva întålniri introductive în urma cărora, pe baza cerinţelor şi preferinţelor clientului, realizăm un set de specificaţii funcţionale. Toate specificaţiile sunt cuprinse într-un document pe baza căruia se fixează preţul şi se semnează contractul de servicii“, explică Andrei Firoiu de la firma Net Interaction, care a realizat site-ul cabinetului de avocatură.

130-20795-48_alexandrucirlan_42.jpg«Cea mai recentă relansare a site-ului aviva.ro a avut loc în ianuarie anul acesta şi a costat între 2.500 şi 3.000 de euro.»
Alexandru Cîrlan, head of product development, Aviva

3,5 mil. de euro a cheltuit Guvernul din fonduri europene pentru realizarea site-ului www.business-entrepreneur.ro