„În 10 -15 ani vor fi mult mai multe saloane specializate strict pe un anumit serviciu de înfrumuseţate – make-up, coafură/frizerie, manichiură/pedichiură, cosmetică etc (…) aşa cum se întâmplă deja în Europa şi America. Iar genul acesta de afacere creşte (mai ales) prin alţi antreprenori“, îşi explică Maria Păuna, proprietara primului studio exclusiv de make-up şi servicii pentru sprâncene deschis în ţară, decizia de a-şi creşte business-ul de nişă prin francize.
În termeni de notorietate, Maria Păuna este semnătura de care multe dintre vedetele showbizului românesc îşi condiţionează machiajul pentru editoriale foto sau apariţii publice. Altfel spus, şi-a creat o clientelă bine definită, formată în principal din artişti, inclusiv stăini care vin să concerteze în ţară (printre care Sting, Gabriella Cilmi, Alanis Morisette), politicieni, sportivi şi oameni de afaceri. În termeni de business, Maria Păuna înseamnă un studio de machiaj normal şi semipermanent – „Maria Păuna – Make up your mind”, plus prima Academie deTraining şi Coaching de Frumuseţe (ATCF) din ţară, care caută să-şi crească încasările – ajunse, anul trecut, la 200.000 de euro. Cum, mai exact? În afară de cedarea unui pachet de acţiuni, Maria se gândeşte şi la o altă variantă de parteneriat: "Pot să dau doar numele şi să-mi iau un procent”, spune ea. Face o paranteză:“Nu va imaginaţi că e uşor să fii în pielea mea. Sunt şi dezavantaje”, se confesează make-up artistul, cu un zâmbet uşor ironic în colţul gurii, referindu-se la faptul că, spre deosebire de cea mai mare parte a competitorilor, simplul fapt că şi-a transformat numele în brand a creat percepţia că “suntem scumpi şi de neatins”, adică exact cum nu trebuie să fii în contextul economic actual. "Realitatea e", ţine ea să sublinieze, "că doar cine cere un tratament special, adică nu are încredere în asistenţii mei şi vrea neapărat la mine, are şi preţ special. Altfel, preţurile sunt la nivelul celor din piaţă”. (Într-o zi normală de lucru, Mariei Păuna îi intră în studio cel puţin zece clienţi, iar valoarea medie a bonului la casă e de circa 30 de euro).
Atelierul de Sprâncene
Înapoi la procesul de căutare al unui partener, acesta s-a dovedit „anevoios”. Aparticipat inclusiv la „Arena leilor“, primul business reality show difuzat în România de TVR, dar, deşi a obţinut de la doi dintre cei cinci „lei“ promisiunea unei investiţii, „nu s-a ajuns nicăieri”. Au fost câteva tentative de comunicare cu ei, la telefon şi prin e-mail, mărturiseşte ea, fără să menţioneze numele „leilor”, dar „nu s-a făcut pasul de la spectacol la cifre, la business funcţional”. Chiar şi aşa, continuă să creadă cu tărie că multiplicarea unui “Studio de sprâncene” are mari sanse de reuşită în viitor. “Ideea de afacere e viabilă, iar investiţia iniţială poate fi recuperată în timp scurt. Prin urmare, e nevoie doar de investitori“, explică Maria, şi dă ca exemplu cazul omoloagei ei din Paris, sitilista de sprâncene Josseline DeVilleneve, care de la un singur „Atelier du Sourcils”, deschis în 2007, a ajuns, anul trecut, la 20 de ateliere de sprâncene. În ceea ce-o priveşte, un investitor pentru acest tip de business ar putea însemna „o persoana care e dispusă să investească 30.000 per studio şi într-un an să înceapă să culeagă profitul. Specialişti avem, pentru că-i formez în Academie”. Make-up artistul cu o experienţă de peste 15 ani în domeniu şi-a făcut bine calculele: „În mod normal, în şase luni, un astfel de studio ajunge la încasări lunare de 7.500 de euro. După ce scazi cheltuielile – chirie, salarii, materiale, auxiliare -, râmâne un profit net de 2.500 de euro. De la şase luni la un an va fi o creştere a profitului de 5% lunar”, explică Maria. Iar potenţialul afacerii, conchide ea, e cu atât mai mare cu cât în Bucureşti nu există, deocamdată, niciun salon care să fie concurent cu studioul ei de sprâncene, specializat pe machiaj semipermanent, stilizare de sprâncene şi gene, repigmentare de sprâncene şi machiaj profesional.