Majoritatea studiourilor importante activeaza i Bucuresti datorita ponderii mari a clientilor acestui tip de servicii: casele de discuri, artistii, producatorii, impresarii, agentiile de publicitate. Lucrind la turatie maxima (2-3.000 ore), un studio bun poate icasa pina la 100.000 USD pe an, din care, de cele mai multe ori, reinvesteste jumatate.
Casele de discuri comanda anual mii de ore de studio, acestea acoperind prestatii precum: capturi de voci, iregistrari de instrumente, compozitii, creare de negative, mixaje si masterizari. Artistii independenti isi iregistreaza propriile demo-uri sau albume, producatorii si impresarii investesc i materiale pe care ulterior le licenteaza caselor de discuri, iar agentiile de publicitate realizeaza unele spoturi ce necesita coloane sonore pretentioase.
Adevarata piata privata a studiourilor de iregistrari a fost creata dupa 1990, pina la aceasta data activitatea fiind sustinuta de studiourile Electrecord si cele ale posturilor nationale de radio si televiziune. Aici au fost iregistrate numeroase materiale, de la muzica usoara, la folclor si pina la piese de teatru. Primul studio particular, Migas (Real Compact), a aparut i 1991 si astazi este proprietatea lui Adrian Ordean (chitarist, compozitor, inginer de sunet, producator si manager). Au urmat numeroase alte initiative din partea oamenilor de muzica si radio, numarul studiourilor crescind i fiecare an. Spre deosebire de alte domenii, proprietarii studiourilor de iregistrari sunt aproape exclusiv profesionisti (ingineri de sunet, compozitori, artisti). „Studioul este un sac fara fund, spune Andrei Kerestely (Midi Sound Studio). Daca nu esti pasionat, nu te apuci. Exista moduri mai facile de a face bani. Chiar daca ajungi sa cistigi niste sume, n-apuci sa le cheltuiesti: ori le reinvestesti i scule, ori petreci si 14 ore la mixer, deci s-a zis cu viata ta personala”.
Pentru iregistrarea unui album de 10-12 piese sunt necesare itre 10 si 150 de ore de studio, i functie de specificul fiecarui proiect, iar alegerea studioului potrivit este decizia care va justifica sau nu investitia.
„Criteriile dupa care alegem studioul sunt bugetul alocat, genul muzical si complexitatea iregistrarii, afirma Sorin Sfarlea, director de productie pentru Zone Records. Daca este vorba de dance sau manele, avem nevoie de aportul unor orchestratori versati. in cazul rockului, este vorba de iregistrari complexe si cautam studiouri specializate, cum sunt Midi Sound sau Magic Sound”. Bugetul alocat iregistrarii unui album variaza i functie de investitor (i majoritatea cazurilor, casele de discuri), artist si proiect. Productiile dance sunt cele mai ieftine (circa 300 USD), spre deosebire de materialele rock (circa 3.000 USD), ce presupun mult mai multe ore de studio destinate captarii vocii principale, corurilor de voci, iregistrarii instrumentelor, mixajelor, efectelor.
Majoritatea studiourilor mari functioneaza full service, aceiasi specialisti facind fata itregii oferte. Personalul este format uneori din numai unul-doi ingineri de sunet (patroni, compozitori si orchestratori i acelasi timp), care petrec la butoane 8-14 ore pe zi. Exista inclusiv „specialitati ale casei”, prin care sunt atrasi clienti fideli. Hit Factory s-a afirmat prin optica moderna asupra remixarilor, 3SE Production pentru sound-ul orchestratiilor, iar Midi Sound Studio pentru acuratetea vocilor capturate.
Patronii lucreaza ore i sir la butoane
Societatile comerciale avind acest obiect de activitate sunt un caz aparte pe piata: functioneaza cu personal minim, patronii muncesc din greu, nu-si fac reclama si nu acorda atentie calcularii profiturilor sau amortizarii investitiei. „Nu am facut niciodata calcule, iar aparatura se schimba la cel mult sase luni. Eu ma concentrez asupra lucrului efectiv, nu asupra cifrelor”, marturiseste Adrian Ordean (Migas).
Desi nu-si promoveaza oferta, studiourile mari sunt asaltate de clienti. Calitatea serviciilor prestate le asigura colaborari de lunga durata. „Studioul este foarte important, dar si mai mult conteaza omul de la butoane. Experienta si talentul fac mai mult decit aparatura”, conchide Sorin Sfarlea. Spre deosebire de studiourile din Bucuresti, cele din provincie sunt nevoite sa-si vineze clientii lansind oferte sub pretul pietei sau specializindu-se i iregistrari pentru artistii locali, titluri folclorice, manele sau demo-uri. Putine studiouri din tara au reusit sa colaboreze cu casele de discuri si sa atraga artisti consacrati, performanta lor datorindu-se valorii prestatiei: Hit Factory – Sebes, 3SE Production – Constanta, Studio Voices – Iasi, Taurus Cluj-Napoca si altele.
Pe piata autohtona se remarca i prezent un echilibru itre cerere si oferta. Dezvoltarea industriei muzicale solicita tot mai mult serviciile de acest gen, dar impune si noi exigente. Prin urmare, studiourile importante se mentin i top investind periodic i aparatura performanta si softuri de ultima generatie, i timp ce artistii tind sa se implice i proiecte cu un sound cit mai competitiv. Lista prestatorilor ramine deschisa – studioul ProSound, alaturi de multe altele, aflindu-se i plina constructie. Dupa afirmatiile lui Niki Stanciu, director executiv pentru ProSound & Soft Production SA, acesta va fi cel mai performant din tara si isi va icepe activitatea i curind, la Buftea. Se intentioneaza astfel atragerea unor clienti pretentiosi si producerea unor materiale audio la nivel occidental. Competitivitatea productiilor autohtone a devenit una dintre principalele preocupari ale celor implicati.
Per Hermansson (producer, Tatoon Production Suedia) este de parere ca industria noastra muzicala se afla pe drumul cel bun: „Am ascultat citeva productii realizate i studiouri din Rominia, unul fiind albumul Tatuaj al trupei Proconsul, si pot sa spun ca sunau foarte bine. Soundul e OK. La partea de publicitate si comunicare ar mai trebui lucrat. Cautind pe Internet mai multe despre studiourile de iregistrari rominesti, n-am gasit decit un singur website (www.prosound.ro, n.n.)”.
Chiar daca i urmatorii ani numarul studiourilor va creste continuu, grupul profesionistilor va ramine restrins.
Principalele studiouri de iregistrari
MIGAS (Bucuresti) este primul studio privat, activind ica din 1991. Proprietarul sau, Adrian Ordean, a colaborat i cei zece ani la butoane cu majoritatea artistilor romini (Pasarea Colibri, Exotic, ASIA, Compact, Schimbul 3). Aparatura digitala folosita se ridica la 100.000 USD. Pretul orei de studio este de 600.000 lei. Printre serviciile oferite se numara: iregistrari pentru orice gen muzical, compozitii, orchestratii (negative), mastering, imprimari pe orice suport, multiplicari casete si CD-uri. Oferta speciala i 2001: inaugurarea unui studio video.
MIDI SOUND STUDIO (Bucuresti) a aparut i 1992 si este proprietatea familiei Kerestely (Jolt si Andrei). Aici au iregistrat Voltaj, Catalina, Papa Junior, Marcel Pavel, Monica Anghel si altii. Investitia initiala a isemnat 80.000 USD, cu un upgrade i 2001 cifrat la 50.000 USD. Ora de studio costa 30 USD. Serviciile prestate: iregistrari, compozitii, orchestratii, mastering, productie spoturi publicitare. Noutatea anului: studioul va fi redecorat i totalitate si se va instala aparatura suplimentara.
HIT FACTORY ROMANIA (Sebes, Alba) s-a deschis i 1996, cu capital integral strain: 20.000 USD, cu upgrade anual. Proprietarul, Eduard Schneider, este cetatean francez de origine romina. Aici s-au iregistrat peste 50 de albume semnate de 3 Sud Est, Andre, Timpuri Noi, N&D, HI-Q, BUG Mafia si altii. Pretul orei de studio este de 15-20 USD plus TVA. Servicii oferite: iregistrari acustice, orchestratii, remixari, masterizari. Oportunitatea anului: artistii pot semna cu label-ul propriu, Phantom Records.
STUDIO BOX (Bucuresti) activeaza din 1998, apartinind lui Vlad Blindu. A colaborat cu artisti ca: Iris, Parazitii, MB&C, ZOB, Taxi. Investitia initiala a atins 100.000 USD. Ora de studio costa 16 USD pentru casele de discuri si 18 USD pentru artistii independenti. Servicii specifice: iregistrari si masterizari. Oportunitatea anului: artistii pot semna cu labelul propriu Bada Music.r
r
KPITAL MUSIC PRODUCTION (Bucuresti) s-a ifiintat i 2000 si este proprietatea producatorilor Alex Cernahoschi si Vlad Gheorghiu. Investitia initiala i aparatura digitala a isemnat 25.000 USD. Servicii prestate: iregistrari, compozitii si orchestratii (proiectele Kpital, SIMPLU, Matrix), remixari (Voltaj – Albinutza), masterizari (Mouse In House). Pretul orei de studio: 10-20 USD. Oferta anului: conditii speciale pentru realizari de demo-uri.r
r
REAL SOUND (Bucuresti) a aparut tot i 2000. Proprietarul, Victor Pamfilov, a investit i aparatura 220.000 USD. Printre artistii care au imprimat aici se numara: Proconsul, Alexandru Andries, Spitalul de urgenta, Sarmalele reci. Studioul functioneaza full service (iregistrari, masterizari, remixari etc.). Ora de studio costa 16-25 USD. Oferta anului: reduceri proportionale cu numarul total de ore solicitate.