În oglinda de cristal de Bohemia, imaginea este clară, perfectă, ca și când timpul nu s-a uitat deloc în ea. Doar lucrurile din jur, care întregesc imaginea trenului de epocă, s-au lăsat șterse de ani și au căpătat un miros vechi, înțepător pe alocuri. Trecând prin culoarul îngust, care străbate cele cinci vagoane, te pierzi câteva secunde în amintirile vremurilor și ești frapat de culoare grena care domină spațiul acela limitat, cu amprenta stilului Art Deco. „Trenul Regal este la fel de frumos“, te trezește nea Gică din visare. Pare a fi desprins dintr-o poveste de acum aproape 85 de ani, cu privirea cuminte a unui șef de tren din 1928, la unison cu ținuta aproape militărească. Își amintește de prima oară când a condus trenul, prin 1977, „ca mecanic“. „În 1928, circula cu 120 km pe oră. Acum, din cauza unor restricții, circulă cu doar 70 km pe oră“, face el o scurtă precizare. Nea Gică lucrează pe locomotive cu abur și, din când în când, se află în slujba Trenului Regal, unde face „una, alta“. Ultima călătorie a fost în compania Casei Regale, în toamna anului trecut, de la București la Alba Iulia, cu Principele Radu și Principesa Margareta. O călătorie pentru care însăși Casa Regală a plătit. „A fost un eveniment plătit“, vine cu o confirmare Octavian Covali, administrator special al Societății Feroviare de Turism (SFT), în ograda căreia se află trenul. Și nu este deloc o întâmplare: Trenul Regal poate fi folosit, în prezent, în scop turistic, dar și pentru diferite filmări, pentru acțiuni artistice și de promovare. „Funcționează ca un tren la comandă. Costurile se evaluează la fiecare călătorie. De exemplu, o călătorie de o zi costă în jur de 11.000 euro, plus TVA. Dar este un tren care pleacă la ora la care dorește clientul, oprește unde dorește clientul“, detaliază Covali. Și chiar crede că va avea succes anul acesta, pentru că a primit deja câteva solicitări pentru filmări. Cineva chiar a închiriat trenul până la Sinaia când și-a serbat ziua de naștere.

Ar putea deveni Trenul Regal unul din pionii principali pentru ieșirea din insolvență a SFT? „Cu siguranță poate avea o contribuție importantă, dar nu este de ajuns“, punctează Covali (n.r. – SFT se află în insolvență, de la începutul acestui an; la 30 noiembrie 2012 avea datorii de 7,2 mil. lei, în timp ce valoarea creanţelor litigioase la aceeaşi dată se ridica la aproape 10 mil. lei). După ce o bună perioadă „a stat mai mult decât a circulat“, în septembrie 2012 a fost readus în exploatare după reparații capitale: aproximtaiv 30.000 de euro.

Practic, s-au făcut intervenții doar la exterior. Pentru interior, încă se dorește păstrarea ideii de „tren de epocă“. „Avem un proiect demarat cu Facultatea de Design Interior, prin care vrem să identificăm ce este original și ce nu. După care, dacă este necesar, vom interveni și în interior“, mai face Covali o completare. Și chiar s-ar putea să merite: pentru anul acesta, veniturile de pe urma Trenului Regal sunt estimate la 150.000 de euro. „Încurajator“, lasă Covali să se înțeleagă, fiind vorba de un tren care a intrat în exploatare pentru Casa Regală a României în 1928 și care a fost construit la cererea lui Ferdinand I. De atunci, Carol al II-lea, Regele Mihai, Regina Mamă, Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu au fost pe rând „stăpânii celor cinci vagoane“. Aici  s-au „disecat secrete“ și s-au pus la punct strategii.

Unde ajung acum banii din utilizarea lui? În patrimoniul SFT: „o parte pentru întreținerea lui, iar o alta pentru nevoile societății“, răspunde Covali. Cum va reuși să iasă Societatea Feroviară de Turism din insolvență? Răspunsul vine greu: „Facem eforturi deosebite împreună cu acționarii și creditorii să rezolvăm această situație“, dar cel puțin „avem un tren de epocă“.

Pe scurt

_Trenul Regal: cea mai veche și luxoasă garnitură feroviară din România s-a aflat, între 1 și 7 aprilie, staționată la linia 14 din Gara de Nord.

_Tarifele pentru vizitarea Trenului Regal au fost de 12 lei pentru adulți și 9 lei pentru copii.

_Trenul regal este compus din cinci vagoane de tip salon și de dormit. Vagonul sufragerie cuprinde Salonul Regal, unde sunt 24 de locuri la masă, în timp ce salonul mic are 12 locuri.

_Furniruit cu lemn de mahon și de santal, salonul era destinat dineurilor oficiale sau primirilor protocolare. Corpurile de iluminat au fost fabricate pe insula Murano, scaunele sunt tapițate cu piele de Cordoba, iar oglinda este fabricată din cristal de Bohemia.

_ Vagonul care a servit drept dormitor cuplului regal cuprinde două cabine despărțite de o baie complet utilată și o cușetă de două locuri, cu paturi suprapuse, ce era folosită de cele mai apropiate două persoane care serveau cuplul regal. Vagonul mai cuprinde un mic salon pentru servirea micului dejun și o bucătărie.